Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte celler/batteri?

Startet av Arild Nilsen, tirsdag 01. august 2017, klokken 15:25

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Hei alle-

Er ny i forumet, men "voksen" som elbil pilot.
Har hatt katta mi i 5 år nå, og i disse dager passerer den 110 000 km på samme batteripakke (faktisk samme dekk på bakhjulene også  ;D )

Det er en framifrå bil, og den ble fort familiens lille hore når den kom i hus, alle ville ha tur med denne og lot fossilbilene stå.

Nå tror jeg tiden begynner å bli moden for å bytte batterier fordi jeg har 7 mil til jobb, og på vinteren tømmes batteriet fort i 90 km i motbakke  (Drammen  - Svene)
De 2 siste vintrene har det blitt hustrig når det kryper ned mot 20 blå, og det ikke er strøm til å kjøre varmeapparatet. Selv uten varme i bilen så er jeg nede på 6 km når jeg parkerer på jobb. Det var sist vinter, og kommende vinter er muligens marginene ikke på min side når jobben kaller og vinterkulda ligger som et dasslokk over Drammensdalen.

Jeg forsøker å lese meg opp på batterityper til bilen, og leser litt om LEV50 og LEV50N, samt at det skal være noe som heter LEV75 batterier.

Skal innrømme at dette kan jeg ingenting om, men jeg er kjapp i hjernevindingene og lærer lett.

Det jeg lurer på er:

Kan man få større rekkevidde om man bytter LEV50 med LEV50N?
Er det mulig å gjøre det? Dvs - er det samme fysiske plass og vil elektronikken takle det? Mekkingen er mulig - det har jeg sett på YouTube.

Er det noen som vet hva slike celler koster? Å kjøpe via forhandler i Norge/Europa er utelukket - det er hinsides priser.

Er det mulig å bytte til LEV75 batterier? Fysisk plass og elektronikk igjen?

Supert om noe har kunnskap om dette og gidder svare.
Vil gjerne piske denne katta til 200 000 før jeg pensjonerer henne.

Hører fra en eller flere av dere.

CitB59EL

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å bytte hele batteri pakken til den nye typen som kom i 2013. Da disse holder ca 3 ganger så lenge med samme kapasitets tap. Cellene er 100% like store.  Få tak i batteri fra 2014 modell eller nyere fra Imeiv som har 88 cellers batteri(C-zero/ion har 80 celler). Jeg har Berlngo som bruker LEV75 cellers men tror det blir vanskelig å få disse til å passe da de er noe større å tyngre utfra det jeg har funnet ut. Det er 2 batteri pakker på min Berlingo med 22.5 kW via 80 celler. 88 celler ville gitt ca 26 Kwh. Vekten på batteri pakkene er ca 380 kg så de har lav ytelse kg/kwh. LEV75/LEV50N er  av den nye typen som skal klare ca 3000-5000 fulle sykluser iflg fabrikk før de når 80% av ny kapsitet.  mot ca 1000 på de "gamle" LEV50 som er på din bil.

svingen

Du bør få målt hva den laveste cellen er,mener hvis 1 er lav så blir hele bilen kortere rekkevidde på. Blir som en lommelykt med mange batterie og så er 1 dårlig. 1 celle koster ikke mye mener jeg undet 1000kr? Kan må med android tlf og blåtann sak på kjells. (Søk på canion her på forumet) har selv forsøkt å få flere kwh ved å bytte batteri det virker ikke lett/billig men bytte hele batteriet er nok mulig mener å ha sett trilling batterier til rundt 20 tusen og noen tusen får jobben bør det være mulig. Elbilmekken på fornebu er nok en kar som kan hjelpe her. Han har og bytta enkelt "batterier/celler" på trillinger.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Karl-Wilhelm

Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

Før du går videre dog,
1. Kjøp en OBD og sjekk gjenværende kapasitet på batteriet.
2. Vurder om et brukt batteri fra en kondemnert I-Miev plus arbeid er verdt det, batteriene forsvinner fort fra høggerne og koster fra 10.000kr og opp, 15.000kr++ er kanskje mer vanlig? Det gamle batteriet kan også selges.

Det kan hende det er lettere å selge deres I-Miev og kjøpe en nyere en som har gått betraktelig kortere for mellomlegget av batteribyttet. Hold et øye med finn.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

kaiat

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:25
Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

I følge delekatalogen for PSA-klonene er det nytypen batteripakke med LEV50N-celler som settes inn ved batteriskifte, selv på LEV50-bilene. Det er visstnok et "conversion kit" som da må brukes. Hvordan det går å blande LEV50- og LEV50N-celler i samme pakke er jeg ikke sikker på.

Arild Nilsen

Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:20
Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å bytte hele batteri pakken til den nye typen som kom i 2013. Da disse holder ca 3 ganger så lenge med samme kapasitets tap. Cellene er 100% like store.  Få tak i batteri fra 2014 modell eller nyere fra Imeiv som har 88 cellers batteri(C-zero/ion har 80 celler). Jeg har Berlngo som bruker LEV75 cellers men tror det blir vanskelig å få disse til å passe da de er noe større å tyngre utfra det jeg har funnet ut. Det er 2 batteri pakker på min Berlingo med 22.5 kW via 80 celler. 88 celler ville gitt ca 26 Kwh. Vekten på batteri pakkene er ca 380 kg så de har lav ytelse kg/kwh. LEV75/LEV50N er  av den nye typen som skal klare ca 3000-5000 fulle sykluser iflg fabrikk før de når 80% av ny kapsitet.  mot ca 1000 på de "gamle" LEV50 som er på din bil.

Takk for svar.
Usikker på om det løser utfordringen da det er rekkevidden som er problemet, dvs LEV50N og LEV50 har vel samme mengde energi, men LEV50N har bedre "kvalitet". Trenger vel egentlig batterier med mer energi - dvs flere Ah

Arild Nilsen

Sitat fra: svingen på tirsdag 01. august 2017, klokken 18:59
Du bør få målt hva den laveste cellen er,mener hvis 1 er lav så blir hele bilen kortere rekkevidde på. Blir som en lommelykt med mange batterie og så er 1 dårlig. 1 celle koster ikke mye mener jeg undet 1000kr? Kan må med android tlf og blåtann sak på kjells. (Søk på canion her på forumet) har selv forsøkt å få flere kwh ved å bytte batteri det virker ikke lett/billig men bytte hele batteriet er nok mulig mener å ha sett trilling batterier til rundt 20 tusen og noen tusen får jobben bør det være mulig. Elbilmekken på fornebu er nok en kar som kan hjelpe her. Han har og bytta enkelt "batterier/celler" på trillinger.

Takk for svar.
Har tenkt samme tanken, og har allerede lastet ned en app - skal kjøpe med et adapter for å hente ut data.
Egentlig tviler jeg på om det er dette er problemet, er nok heller det at pakken som helhet er i ferd med å tape seg noe etter 110 000 km og et ukjent antall ladinger.

Arild Nilsen

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:25
Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

Før du går videre dog,
1. Kjøp en OBD og sjekk gjenværende kapasitet på batteriet.
2. Vurder om et brukt batteri fra en kondemnert I-Miev plus arbeid er verdt det, batteriene forsvinner fort fra høggerne og koster fra 10.000kr og opp, 15.000kr++ er kanskje mer vanlig? Det gamle batteriet kan også selges.

Det kan hende det er lettere å selge deres I-Miev og kjøpe en nyere en som har gått betraktelig kortere for mellomlegget av batteribyttet. Hold et øye med finn.

Takker for innspill - som jeg svarte i et annet innlegg her så er jeg i gang med prosessen med å måle.

Om jeg må kjøpe en hel bil så blir det nok en ny bil - venter spent på nye LEAF.

elektrolux

Sitat fra: Arild Nilsen på onsdag 02. august 2017, klokken 12:30
Takk for svar.
Usikker på om det løser utfordringen da det er rekkevidden som er problemet, dvs LEV50N og LEV50 har vel samme mengde energi, men LEV50N har bedre "kvalitet". Trenger vel egentlig batterier med mer energi - dvs flere Ah

LEV75 ?

Bruker det både i Berliongoen min og SAM en min. Er litt tykkere enn LEV50, så mulig du sliter med plassen i originalkassen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arild Nilsen

Sitat fra: kaiat på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:25
Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

I følge delekatalogen for PSA-klonene er det nytypen batteripakke med LEV50N-celler som settes inn ved batteriskifte, selv på LEV50-bilene. Det er visstnok et "conversion kit" som da må brukes. Hvordan det går å blande LEV50- og LEV50N-celler i samme pakke er jeg ikke sikker på.

Hei og takk for innspill.

Tror ikke det hjelper med LEV50N batterier da det er samme Ah i disse - trenger noen med mer energi i.
Om jeg finner det så blir det kanskje en hel jobb med omprogrammering av SW i bilen - kan bli litt mer enn jeg er villig til å gjøre, men hadde vært et spennende prosjekt.

Mr.Zero

Ta en telefon til gutta på Elbilmek as i Asker. De har bra erfaring med de fleste elbil-problemer.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Olee

Du vil jo få bedre rekkevidde ved å bytte til en LEV50N-pakke som ikke er 5år/110kkm... Spørsmålet er vel hvor mye mer rekkevidde du trenger?

Arild Nilsen

Njaa - det er akkurat det som er saken.
Batteriet har ikke tapt seg mye - imponerende nok - men det begynner å bli akkurat for dårlig til å komme seg på jobb. Vil ikke bruke mye penger på å sette inn LEV50 batterier da det bare er marginale endringer, ønsker derfor å øke kapasiteten skikkelig, derav spørsmålet om LEV75 passer i bilen. Nå har jeg vel funnet ut at de ikke passer siden de har en noe større størrelse, så da er spm om det finnes andre batterier man kunne satt inn i stedet med høyere energi tetthet.

Skal jeg ta kostnaden og jobben så må det være fordi det utgjør en skikkelig forskjell. En marginal forskjell er ikke interessant.


svingen

#14
Har undersøkt med elbilhjelpen,elbilmekk,evlithium.net ingen som har noe løsning "klar"
er flere spennende diskusjoner her http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2124

man vil trenge 24 18650 batteri per "celle" og man må ha 88 celler. (2112 slike her http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Oppladbart-ICR18650-batteri-2950-mAh-2000037909/?artId=18650 )

kort sagt så er nok det "enkleste" og få takk i rimlige 18650 batterie med høy ah.

slik som tessla batteri her https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98314337 der kan man kjøpe 444 slike batteri så vil trenge 5 av dem... så blir 50 tusen + jobben.

88x24x3.7x3.4 =26kwh orginal batteriet er 16 så er jo markant økning. (har selv 11.5kwh nå så) er jo veldig glad i bilen og kommer jo ikke så mye "bedre" på kort sikt.

eller så kan man jo gjøre som han luringen her https://www.youtube.com/watch?v=RigE5x11kpY.

er det flere som har lyst til og gjøre det er det mulig noen vil gjøre det her,men enn så lenge så ser det ut som man må gjøre det her selv hvis man har lyst til og få lengre rekevide :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA