Skrevet av Emne: Bryne -Seljord med e-Golf  (Lest 389 ganger)

leifhar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Bryne -Seljord med e-Golf
« på: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 08:50 »
Appen til elbilforeningen foreslår via Flekkefjord og så lading på Valle. Det er det siste strekket fra Valle til Seljord på 111 km som jeg er litt skeptisk til ettersom appen ikke tar hensyn til stigning. Synspunkter, noen som har kjørt? (Men jeg ser det er mulig å kjøre via Vinje fra Dalen og lade i Vinje før man tar de siste milene ned til Seljord)
« Siste redigering: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 10:13 av leifhar »

gr

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 525
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #1 på: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 14:43 »
Forutsetter 190km e-Golf for det jeg skriver.

Forstår ikke hva du skal til Flekkefjord, håpløs etappe til Valle.

Hurtiglader i Valle sentrum til Seljord er ca. 11 mil. Selv med to heftige stigninger på veien bør vel det gå greit hvis du fullader i Valle? Hvis ikke er det type 2 på Dalen hotell, ting tar tid, men går an å nødlade en time om det er krise.

Flekkefjord til Valle derimot, den skal holde hardt. Det er 16 mil via Tonstad-Sinnes, heftig stigning opp fra Suleskar og ingen ladere på veien. Via Evje er det nesten 19 mil, men der har du ladere både i Evje og Bygland. Men så skjønner jeg altså ikke hva du skal dit for i utgangspunktet.

Har ikke prøvd, men uten unger i bilen ville jeg kjørt Bryne - Vikeså, fulladet der, kjørt "normal" vei (stengt i Dirdal, så kolonnekjøring via Vikeså/Byrkjedalstunet nå), kjørt rolig i Eco+ og satset på å nå frem til hurtigladeren i Valle (13 mil). Er det krise når du kommer ned i Setesdal kan du lade på type 2 på Sølvgarden Hotell i Rysstad, men etter å ha kjørt ned 800hm har du nok en del på batteriet, så kritisk punkt er vel egentlig på toppen av heia etter ca. 11 mil.

Hadde hurtigladeren på GPen i Sirdal vært klar nå (og helst åpent via Dirdal) hadde det vært en grei tur, men den lar visst vente på seg. :(

Skal kjøre til Setesdal om få timer selv, med bilen full av unger, og tar derfor oljebrenneren.

leifhar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #2 på: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 15:32 »
Hei, jeg var litt upresis. Jeg kan lade i Flekkefjord - kjøre opp RV 43/ 42 ved Feda  og lade i Evje først. Har aldri kjørt den veien.  Deretter lading i Valle. Å kjøre bakken opp fra Dalen til Høybuktmo vil jeg tro suger enormt med strøm. Det er derfor jeg vurderer å kjøre fra om Vinje og legge inn ekstra ladestopp.
Det er først denne sommeren at jeg har tatt e-golfen på langturer, og jeg er fortsatt litt engstelig med tanke på rekkevidde. Det er forøvrig ikke siste versjon av e-Golf  :)

aronesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #3 på: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 15:56 »
Prøv deg litt fram med denne, så ser du hvordan det ligger an http://jurassictest.ch/GR/. Den tar høyde for stigning på turen. Jeg har kjørt strekningen mange ganger med Renault Zoe 210.
Hvis du tar det litt piano opp bakkene fra Dalen bør du ankomme Seljord med plenty på batteriet. (ca 25% ved fulladet batteri på Valle)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Bondeknøl

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #4 på: ſøndag 16. Juli 2017, klokken 23:14 »
Vet ikke hvor du kommer fra, men min Leaf 30kw klarer Helleland-Valle fint med gode forhold. Ut fra tidligere erfaring på godt føre vil jeg forventet å bruke ca70-80% av batteriet. Vet ikke rekkevidden på eGolf.

Kjør Helleland-Tonstad-Suleskard-Valle som er den korteste veien fra Stavanger. Mye kortere enn å rote deg via Flekkefjord og Evje, men kanskje den elendige planleggingen av lader på Tonstad og Øvre Sirdal spolerer den korteste ruta for deg. En av disse laderne hadde jo gjort turen safe for deg.

gr

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 525
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #5 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 08:55 »
Vet ikke hvor du kommer fra, men min Leaf 30kw klarer Helleland-Valle fint med gode forhold. Ut fra tidligere erfaring på godt føre vil jeg forventet å bruke ca70-80% av batteriet. Vet ikke rekkevidden på eGolf.

Kjør Helleland-Tonstad-Suleskard-Valle som er den korteste veien fra Stavanger. Mye kortere enn å rote deg via Flekkefjord og Evje, men kanskje den elendige planleggingen av lader på Tonstad og Øvre Sirdal spolerer den korteste ruta for deg. En av disse laderne hadde jo gjort turen safe for deg.
Den korteste ruta er Vikeså - Byrkjedalstunet på vei til øvre sirdal, ikke via Helleland-Tonstad. Og så klart via Oltedal-Dirdal når den veien åpner igjen om en måneds tid. Mener det var rundt tre mil forskjell sist jeg sjekket.

Fordel Leaf kontra e-Golf er at den også kan lades på Byrkjedalstunet.
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 08:56 av gr »

Bondeknøl

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #6 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 10:17 »
Det har du rett i, men trodde det var knotete/regulering å kjøre Vikeså-Byrkjedalstunet nå som det er stengt i Dirdal.
Hvis hurtigladeren på Byrkjedalstunet også funker på eGolf er jo dette den beste veien. Lurte på om denne bare har chademo??!

leifhar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Bryne -Seljord med e-Golf
« Svar #7 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 11:03 »
Byrkjedalstunet har bare chademo. Jeg tar ikke sjansen på Helleland - Valle. Ingen hurtiglading på Tonstad så vidt jeg kan se.  Leaf 30kw har de ekstra milene min e-Golf (2014-modell) mangler. Neste år med lading i Sirdalen går det bra.