Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vikeså eller Ålgård til Rysstad med 190km e-Golf?

Startet av geear, lørdag 22. juli 2017, klokken 16:29

« forrige - neste »

geear

Nå som hurtiglader snart settes i drift på Rysstad ser jeg elbilhåp selv uten lader i Sirdal. Har kjørt vedlig lite lange stigninger med Golfen, og vet ikke om jeg kan stole på Greenrace. Noen som har noe erfaringsgrunnlag med Greenrace eller tilsvarende bil på distansen?

Veien forbi Dirdal åpnes vel snart igjen, men ser det er kortere etappe fra lader i Vikeså enn fra lader på Ålgård. Skal kjøre fra Sandnes, så kommer vel til Ålgård nesten full og til Vikeså med 70-75% på batteriet, men antar jeg må fullade før jeg tar oppover heia. Iallfall første gang.

aronesen

#1
Jeg har kjørt fra Vikeså til Valle flere ganger denne sommeren med Renault Zoe 210. Sist hadde jeg ladet til 95 % på Vikeså og da hadde jeg nesten 20% på toppen før nedstigning mot Rysstad. Erfaringsmessig regenererer bilen såpass mye at det ikke er noe problem å nå Valle. Så lenge man tar det rolig opp de bratteste kneikene bør det gå fint, også med e-golf 190Km. Tidligere har jeg kjørt fra Ålgård til Valle også det har gått greit, men litt mindre margin.
GreenRace stemmer forbløffende bra.  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

Takker. Nyttig info. Vurderer å prøve snarlig. Er krisen ute må det vel gå an å finne et stikk i Øvre Sirdal et sted.

Husker du hvor mange prosent det går fra Fidjelandsområdet og til du er på toppen av heia?

aronesen

Jeg husker ikke nå. Men, det er av stor betydning at du kjører rolig og ikke prøver å holde fartsgrensen opp de bratteste bakkene. Kjør som en bobilturist og slipp forbi eventuelle biler der du kan. På flatene er det bare å kjøre normalt.  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

Og da kom man til kapittelet som er årsaken til at elbil fortsatt er litt irriterende. For mye hvis om atte spesialtilpasninger og hensyn.  :o Må kunne cruise oppover Hunnedalen med 90+ på meteret og kjøre inspirert over heia uten å tenke seg om.

aronesen

Over heia er det bare å kjøre på, og det kan hende det også går hvis du peiser på opp de bratteste kneikene og, men da vil du ikke ha mye margin når du passerer toppen.
Når hurtigladeren kommer opp på Sinnes er heldigvis dette problemet løst.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

#6
Planen var egentlig å kjøre opp i dag, men det er rett og slett mulig jeg feiger ut. 100km fra laderen i Vikeså til 1052moh over heia. Kommer en dit regner jeg med det skal gå greit å i det minste komme seg til 3,6kW lading på Sølvgarden i Rysstad om ikke hurtigladeren er operativ, men skeptisk til om det går i det hele tatt. Kjørte e-Golf (ikke min egen riktig nok) til morgenen i dag, og etter 100km småkjøring hadde jeg bare 14% igjen. Plutselig regnvær og 13 grader forandrer saker og ting. Over heia er det fort enda kaldere. 20 grader og sol er helt annet ball game...

geear

#7
Da ble det prøvd i dårlige værforhold. Kraftig regn nesten hele turen begge retninger. Lite vind. 13-14 grader i lavlandet, nede i 8 grader på heia.

Kjørte fra Sandnes til Forus for noe handling, sparte null til Vikeså og kom dit med 68%, ladet til 99% (25 minutter). Satt den i Eco+. Hadde litt knapp tid til kolonneavgang, og ble liggende bak et par forferdelig trege biler, men våget ikke brenne av krutt på en flat pedal forbikjøring. Rakk kolonna med to minutters margin allikevel. Prøvde å kjøre jevnt opp Hunnedalen, gled sakte nedover i fart opp de bratteste bakkene, og lå nok stort sett i rundt 75km/t på slettene. Kjørte forbi en bobil, ble ikke tatt igjen/forbikjørt, men hadde kjørt en god del raskere med fossilbil. Hadde ca. 48% (estimert 77km) igjen da jeg startet på Suleskar-Brokke, kjørte sakte og var på 1050moh 22 minutter senere med 25% (est 29km) igjen. Slapp forbi to biler og to motorsykler. På hurtigladeren i Rysstad en halvtime senere hadde jeg 26% (est 47km) igjen, på tross av at varmeapparatet ble fyrt opp, så der gikk det mest i regen. Kjørte i t-skjorte hele turen, så det var ikke en frysetur. Hurtigladeren på Rysstad er ikke offisielt åpnet, men Veefil-laderen fungerte knirkefritt. Det vil si at jeg ladet 31% i Vikeså og fortsatt hadde 26% igjen på Rysstad, så totalt brukte jeg 105% batteri. Uten Forustur kunne jeg kjørt direkte fra Sandnes til Rysstad via Vikeså, så med laderen i Rysstad er faktisk den sagnomsuste laderen på Sinnes overflødig.

Det interessante her var at da jeg var ferdig å lade i Rysstad kom en e-Golf på Falck-bil jeg traff i bakkene tidligere. Golfen hadde stoppet rett før siste toppen, hadde kjørt fra Stavanger uten å lade i Vikeså. De hadde kjørt mye i Eco+. Jeg antok det var 190km helt til jeg så den bakfra og oppdaget at det var en 300km. Jeg lå altså an til 170km med min 190km med 45 000 på telleren, mens de stoppet på 160km med splitter ny e-Golf.  :o

Trodde egentlig det skulle gå billigere hjem igjen på grunn av karakteristikken på bakkene, men det endte nok heller med å coaste nedover Hunnedalen i 90 og bruke energien på luftmotstand i stedet for regen, så start med 94% ble til 18% i Vikeså. Det gikk 73% (15,9kWh) fra Vikeså til Rysstad og 79% (17,2kWh) fra Rysstad til Vikeså.

Første bildet er turen opp, siste er hjemturen. Ruta er ikke lik, og sistnevnte startet med 300hm regenering, så det er ikke sammenlignbart.

aronesen

Flott beskrivelse av turen. Dette stemmer ganske bra med de erfaringene jeg har med min zoe på samme strekket.  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

Anbefaler Ampera-E til den turen 8). Kjørte Sola-Hovden forrige uke (på tørre veier og uten behov for AC). Kjørte fortere enn de fleste fra kolonneslutt til Setesdalen og ankom Hovden etter å ha brukt ca 35kWt totalt på hele turen.

Hadde ikke klart turen på den måten med min gamle Zoe. Jeg mener å huske at jeg hadde brukt 25-26kWt før det startet å gå nedover igjen. Med litt lading på Vikeså og noenlunde fornuftig gasspådrag oppover dalføret burde ikke turen være fryktelig vanskelig å klare.

Er ikke spesielt imponert om man klarer å tømme en 300km-eGolf på den turen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Sitat fra: zbk på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:01
Anbefaler Ampera-E til den turen 8). Kjørte Sola-Hovden forrige uke (på tørre veier og uten behov for AC). Kjørte fortere enn de fleste fra kolonneslutt til Setesdalen og ankom Hovden etter å ha brukt ca 35kWt totalt på hele turen.

Hadde ikke klart turen på den måten med min gamle Zoe. Jeg mener å huske at jeg hadde brukt 25-26kWt før det startet å gå nedover igjen. Med litt lading på Vikeså og noenlunde fornuftig gasspådrag oppover dalføret burde ikke turen være fryktelig vanskelig å klare.
Turen burde gå fint med de fleste elbiler. e-Golf er ingen dårlig bil på slike veier. Får prøve litt mer tempo neste gang, nå som jeg vet det går greit. :)

Sitat fra: zbk på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:01Er ikke spesielt imponert om man klarer å tømme en 300km-eGolf på den turen.
Den stod på 17 eller 18" og de var fire stykker i bilen. Hadde de kjørt med forbruket jeg hadde skulle de til og med klart Hovden uten lading. Derfor ender det vel på kombinasjon av last, hjul og uvøren høyrefot. Faceliften har vel 31-32kWh tilgjengelig kapasitet, og det betyr at de har vært opp mot 20kWh/100km i forbruk, som er ganske sjokkerende over så langt strekk. De sa også de hadde kjørt mye på Eco+. e-Golf har også bedre aerodynamikk enn Ampera-e..

zbk

Får presisere at det var sjåføren jeg ikke var spesielt imponert over...  ::)  eGolf er en av de elbilene jeg ikke har hatt gleden av å teste, så den skal jeg ikke rakke ubegrunnet ned på  :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

#12
Her er et eksempel på været på turen (fra starten av Suleskar-kneika). Bøtta ned. Hvor mye utgjør dette? Har aldri hatt gode nok sammenligningsmuligheter før.

brako79

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:07
Den stod på 17 eller 18" og de var fire stykker i bilen. Hadde de kjørt med forbruket jeg hadde skulle de til og med klart Hovden uten lading. Derfor ender det vel på kombinasjon av last, hjul og uvøren høyrefot. Faceliften har vel 31-32kWh tilgjengelig kapasitet, og det betyr at de har vært opp mot 20kWh/100km i forbruk, som er ganske sjokkerende over så langt strekk. De sa også de hadde kjørt mye på Eco+. e-Golf har også bedre aerodynamikk enn Ampera-e..

Forbruket ditt kan stemme bra på 300-egolf. Har selv 225/45/17 og brukte i Juni ca 55% batteri fra Bergen til Voss i regnvær lå vel på 17-18kwh/100km med fullpakket bil og 3 voksne i.
Med takboks ligger jeg på mellom 16 og 17 kwh/100km på tørre veier.  Sank med ca 2kwh/100km når jeg tok av takboksen etter endt ferietur.

Kjører stort sett i Normal modus med AC av.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA