Skrevet av Emne: Reell rekkevidde på I-Pace  (Lest 1467 ganger)

bmw2002

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 383
    • Vis profil
Reell rekkevidde på I-Pace
« på: Torsdag 13. Juli 2017, klokken 21:16 »
Kjørt mye på motorvei med Ampera-E i sommer. Batteriet brukes fort opp når man kjører i 130-140 gitt.

Hva tror man I-Pace får av rekkevidde i slike hastigheter? Må vel bli bedre enn Ampera-E?

Tellus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #1 på: Torsdag 13. Juli 2017, klokken 22:42 »
Med 50% større batteri og i hvert fall ikke høyere luftmotstand (mindre Cd, men kanskje litt større frontareal) så bør I-Pace kunne klare rundt 50% mer i høye hastigheter (antar flatt terreng og ser bort i fra rullemotstandforskjeller)

Klimaanlegget til Ampera ser ut til å bruke unødig mye energi. Virker som om Jaguar har fokusert mye på alt som har med det termiske å gjøre.

Spiser hatten min hvis ikke I-Pace banker Ampera under autobahn forhold  ;D
2017 Opel Ampera-E
2011 Nissan Leaf

samotholt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 181
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #2 på: Torsdag 13. Juli 2017, klokken 23:16 »
Kjørt mye på motorvei med Ampera-E i sommer. Batteriet brukes fort opp når man kjører i 130-140 gitt.

Kan du si noe mer konkret om forbruket i denne hastigheten? Har nettopp kommet tilbake fra tur med S85D og lå da i lengre strekk på 135 km/t. Hadde da forbruk på rundt 225 wh/km. Litt opp og ned men ingen total stigning.
Hvorfor er ikke elsykler fritatt for mva. når elbiler er det? Elsykkel er muligens å foretrekke....?

daktari

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #3 på: Fredag 14. Juli 2017, klokken 12:20 »
Jeg synes det fort går 2,5-3 kWh/mil  i høy hastighet på motorvei med Model S. Range mode off.
Jaguar bør basert på dette kunne ha oppunder 30 mil med sitt 90 kWh batteri.
PS teslabjørn brukte 6,3 kWh/mil med sin X i 200km/h.

bmw2002

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 383
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #4 på: Fredag 14. Juli 2017, klokken 21:16 »
Forbruket på Ampera-E så ut til å ligge på 2,3-2,5kW/mil i 130

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1986
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #5 på: Lørdag 15. Juli 2017, klokken 01:48 »
På en langtur jeg hadde for en liten stund siden, så lå jeg lange perioder i 120+ (dog  ikke 130-40) snittforbruket steg da til 1,43 og falt senere pga omkjøringer ned til 1,4.

Synes det høres høyt ut med 2,3/2,5

bmw2002

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 383
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #6 på: Lørdag 15. Juli 2017, klokken 10:24 »
På en langtur jeg hadde for en liten stund siden, så lå jeg lange perioder i 120+ (dog  ikke 130-40) snittforbruket steg da til 1,43 og falt senere pga omkjøringer ned til 1,4.

Synes det høres høyt ut med 2,3/2,5

Skjønner ikke hvordan du får til dette. Hadde et snitt på 1,7 for ferien, da er det blanding av landevei med 80, motorvei med 110-130 og by.

samotholt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 181
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #7 på: Lørdag 15. Juli 2017, klokken 22:13 »
Om Ampera E har omtrent samme forbruk som Model S i 130+ km/t så må vel det være bra? Formen på AE er ikke direkte aerodynamisk. Er det sannsynlig at I-Pace blir bedre enn MS?
Hvorfor er ikke elsykler fritatt for mva. når elbiler er det? Elsykkel er muligens å foretrekke....?

Tellus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #8 på: Lørdag 15. Juli 2017, klokken 23:38 »
Om Ampera E har omtrent samme forbruk som Model S i 130+ km/t så må vel det være bra? Formen på AE er ikke direkte aerodynamisk. Er det sannsynlig at I-Pace blir bedre enn MS?

Er ganske skkker på at en Ampera har høyere forbruk enn en Model S i hastigheter over 130 km/t. Dette er ren fysikk så lenge terrenget er relativt flatt. I alpelandskap kan Ampera sin lavere vekt muligens kompensere for forskjeller i luftmotstand. Har ikke selv kjørt min Ampera i slike hastigheter og jeg har dessverre ingen datapunkter å komme med.
2017 Opel Ampera-E
2011 Nissan Leaf

jlan

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #9 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 15:16 »
Jeg har laget et diagram som viser hvordan luftmotstand og rullemotstand påvirker strømforbruket. Jeg har bl.a. brukt eivhelle sine utmerkede regneark:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30466.msg520888.html#msg520888

Det er selvfølgelig mange faktorer som påvirker dette, så det er ikke mulig å vise det veldig nøyaktig med bare en kurve pr. biltype. Jeg tror likevel det gir en god indikasjon på forbruk under ideelle forhold på flat vei med konstant fart. De øverste kurvene er Model X med stor /tung og liten/lett campingvogn.
« Siste redigering: Onsdag 19. Juli 2017, klokken 20:10 av jlan »
TMX 90D AP1
MGTF

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3184
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #10 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 16:02 »
Jeg har også ett regneark, der jeg la inn noen ca-tall for I-pace og noen referansebiler. Dette er i +20C uten bruk av A/C, ingen vind, osv. Altså ganske ideelle tall.

(Kan også nevne at det er ikke helt enkelt å vurdere forbruk i lav hastighet, fordi konstante vampyr-laster som vifter, datamaskiner o.l. blir en ganske betydelig andel av totalforbruket. Derfor blir estimatene mer pålitlige med høyere hastighet.)
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 16:18 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

jlan

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #11 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 16:37 »
Hva bruker du for Cv, Crr og vekt for I-Pace?
TMX 90D AP1
MGTF

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3184
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #12 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 16:57 »
Hva bruker du for Cv, Crr og vekt for I-Pace?
Cd på 0,29, Crr på 0,0065 og 2100 kg egenvekt + 150 kg folk/bagasje. Crr er antatt likt for alle bilene og alle har 150 kg folk/bagasje.

Har også antatt 85 kWh tilgjengelig, forresten. 98 kWh for X100D og 73 kWh for X75D.
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 17:05 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Tellus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #13 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 17:00 »
De kurvene for Model 3 og I Pace er neppe basert på reelle data. At Model 3 skal ha samme rekkevidde som I Pace ved hastighet på 75km/time har jeg svær liten tro på. Luftmotstand har begrenset betydning i denne hastigheten og vektforskjellen mellom de to bilene kan neppe forklare 20% høyere effektivitet for Model 3. Skal forøvrig bli interessant å se hva de to bilene veier. Model 3 er litt mindre, har litt mindre batteri, men er bygget primært i stål. I-pace har aluminiumkarosseri, men større batteri. Vi får vel vekten til Model 3 før utgangen av måneden. I-Pace blir en god del lettere enn Model Xmhqr vi fått vite. I-pace har en fast magnet motor og vi antar at Model 3 induksjonsmotor.

Jeg vil tippe at det er liten forskjell mellom de to bilene i såpass lav hastighet. Det betyr at rekkeviddeforskjellen primært blir bestemt ut fra batterikapasitet.

Time will tell..
2017 Opel Ampera-E
2011 Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3184
    • Vis profil
Sv: Reell rekkevidde på I-Pace
« Svar #14 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 17:14 »
De kurvene for Model 3 og I Pace er neppe basert på reelle data. At Model 3 skal ha samme rekkevidde som I Pace ved hastighet på 75km/time har jeg svær liten tro på. Luftmotstand har begrenset betydning i denne hastigheten og vektforskjellen mellom de to bilene kan neppe forklare 20% høyere effektivitet for Model 3. Skal forøvrig bli interessant å se hva de to bilene veier. Model 3 er litt mindre, har litt mindre batteri, men er bygget primært i stål. I-pace har aluminiumkarosseri, men større batteri. Vi får vel vekten til Model 3 før utgangen av måneden. I-Pace blir en god del lettere enn Model Xmhqr vi fått vite. I-pace har en fast magnet motor og vi antar at Model 3 induksjonsmotor.

Jeg vil tippe at det er liten forskjell mellom de to bilene i såpass lav hastighet. Det betyr at rekkeviddeforskjellen primært blir bestemt ut fra batterikapasitet.

Time will tell..
Jeg ser jeg hadde en litt for lav vekt på Model 3 (estimat for 55 kWh Model 3 lå fortsatt inne). Når jeg justerer opp har Model 3 723 km rekkevidde i 75 km/t og I-Pace 755 km rekkevidde.

Da har jeg antatt egenvekt på 1850 kg for Model 3 og 2100 kg for I-Pace. Med 150 kg folk/bagasje for begge så veier Model 3 11% mindre. Luftmotstanden er ~29% mindre.

For øvrig utgjør luftmotstanden til Model 3 51% av totalen i 75 km/t, og for I-pace er det 57% av totalen. Altså en ganske betydelig andel.
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 17:19 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.