Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med elbiler og hengertrekking?

Startet av geear, tirsdag 11. juli 2017, klokken 21:24

« forrige - neste »

geear

Jeg er helt avhengig av å ha hengerfeste, faktisk på både bil 1 og 2. Førstnevnte for å dra henger, helst også tung. Sistnevnte for å kunne ha sykkelstativ. Er klar over andre alternativer, men liker ingen av de.

Spørsmålet er egentlig bare HVORFOR man ikke kan trekke henger med feks e-Golf? Handler det kun om at VW ikke ser behovet og ikke gidder å ta kostnadene med godkjenning av et nisjeprodukt, eller er det noen reelle bekymringer som ligger til grunn?

Jeg har hørt at det finnes krav som x antall bakkestarter på 8% med maks hengervekt og lignende, men ser ikke helt at elbilene skulle ha noen utfordring med å repetere en del starter med noen hundre kilo bak. Jeg kan skjønne at det kan være utfordrende å brenne av all regen, men la mekaniske bremser ta over da? Og akkurat e-Golf har ikke aktiv kjøling/varme på batteripakke, og fullastet bil pluss noen hundre kilo bak i 50 grader i Death Valley kan sikkertgå drit, men andre biler har jo dette og kan allikevel ikke trekke henger. Det finnes også fossilbiler aom får utvidet oljekjøler/kjøleanlegg med ekstra seter eller hengerfeste. Hvorfor ikke gjøre det samme på elbiler? Handler det kun om villighet? Det går jo også an å legge inn begrensninger og alarmer i software. Hva er forskjellen på Model X og S som gjør at S aldri har blitt godkjent med hengerfeste?

F.eks. e-Golf har samme bjelker og BEDRE plass til hengerfeste enn fossilvariantene. Skal bestille et amerikansk hengerfeste til e-Golfen min, få på plass firkantfeste så har man alle muligheter (slik alle hengerfester i europa også burde vært levert!!), men misjonen er vippbart sykkelstativ.

elektrolux

Kewet og Tesla X er godkjent med hengerfeste.

Elbiler i skiktet mellom disse ytterpunktene burde dermed også kunne få et hengerfeste, men onde tunger vil ha det til at dette er fossillobbyens siste skanse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Mener å ha lest at også eNV200 kan trekke henger? Og krok til sykkelstativ kan vel også monteres på de fleste biler. Vet mange har gjort det på bl.a. Leaf.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kaiat

Kangoo Z.E. er også godkjent for tilhenger.

Greia er nok så enkelt at det å trekke tilhenger ikke er høyt oppe på bilfabrikantenes prioritetsliste. Jeg vet at den norske Toyota-importøren spurte fabrikken om mulighet for å trekke tilhenger med Prius for flere år siden, men det er først den siste generasjonen som kan det. Fabrikken forstod rett og slett ikke hvorfor det skulle være behov for det.

Burger

BMW selger sa til meg at BMW ikke prioriterte henger var fare for batterigjennomtregning dersom påkjørsel bakfra når man har henger.

Jeg lar andre få avgjøre om det er hold i det eller ei.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Viking800

Noen som har tall for biler med hengerfeste i Norge vs. "resten av verden"?

Trekkoppbil

#6
Her er artikkel om at vegvesenet er skeptisk til å godkjenne hengervekt på Zoe, på tross av at det er godkjennt av uavhengig laboratorium i dette tilfellet, og det sies at løsningen blir godtatt i Tyskland:

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Oppdatering: Nå ser jeg at en Zoe som i følge artikkelen fikk godkjennt trekkraft, ikke lenger har noe godkjennt trekkraft, så vegvesenet har nok gjort om vedtaket: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK42061


Radiobil1

Noen som har prøvd å putte på hengerfeste og blitt tatt her?


Hva ble i tilfellet reaksjonen?


Varebiler for håndverkere er jo helt avhengig av henger, så de må jo ha det for å kjøpe elbil.


Så lemge det ikke er noe sikkerhetsmessig årsak, bare at fabrikkene ikke prioriterer det, så må jo elbilforening eller pressgrupper kunne få til noe.


De fleste nordmenn er vant til å ha hengerfeste, og trenger det. Tullete å beholde, eller kjøpe en fossilbil for å kunne kjøre med henger en gang i mellom.

cra

Reaksjonen for å bli stoppet er vel i verste fall som å bli stoppet med ulovlig henger ellers; bøtelegging, og i alvorlige tilfeller førerkortbeslag.

Det du ikke vil ut for er å være innblandet i en ulykke pga ulovlig hengere. Da risikerer du å sitte igjen med milliongjeld, og i verste fall ett eller flere liv på samvittigheten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA