Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet kjørelengde før batteriet tar kveld

Startet av oyho, tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19

« forrige - neste »

oyho

Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

elektrolux

Batteriet bør klare 300-400 000 km, men lenge før det vil nok fuktighet føre til overslag og skader på BMS
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: oyho på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19
Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...

Jeg ser du har Zebra, og såvidt meg bekjent er det få som har klart å komme over 150.000km? Jeg tror det er litt lotto, men jo mer den brukes jo lengre varer den :) Jeg fikk 110.000km ut av mitt, men det hadde et problem de siste 20-30.000km. Hadde nok klart seg vesentlig lengre hvis ikke det hadde skjedd.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

oyho

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:24
Batteriet bør klare 300-400 000 km, men lenge før det vil nok fuktighet føre til overslag og skader på BMS

Beklager dumt spørsmål, men hva er BMS? Kan den repareres om den blir ødelagt?
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

oyho

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:39
Sitat fra: oyho på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19
Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...

Jeg ser du har Zebra, og såvidt meg bekjent er det få som har klart å komme over 150.000km? Jeg tror det er litt lotto, men jo mer den brukes jo lengre varer den :) Jeg fikk 110.000km ut av mitt, men det hadde et problem de siste 20-30.000km. Hadde nok klart seg vesentlig lengre hvis ikke det hadde skjedd.

Skjønner. Fortsatt mange gode år igjen i bilen da :) Mer bruk er lik lenger varighet er fordi batteriet ikke bør stå ubrukt? Hjelper det med småkjøring?
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

elektrolux

BMS=Battery Manedgement System.

Kan repareres. Jeg tenkte Litium batteri, og der er BMS et svakt ledd. På Sodium batteri er det mer interne lekkasjer i et forseglet batteri som i praksis betyr game over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Største problemet med Zebrabatteriet er frysing og tining. Forsøk å holde batteriet i drift hele tiden. Når batteriet fryser ned til omgivelsestemperatur er det keramikk og metaller som er limt/sveiset sammen som ryker grunnet forskjellig ekspansjonsegenskaper.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mohpet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:39
Sitat fra: oyho på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19
Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...

Jeg ser du har Zebra, og såvidt meg bekjent er det få som har klart å komme over 150.000km? Jeg tror det er litt lotto, men jo mer den brukes jo lengre varer den :) Jeg fikk 110.000km ut av mitt, men det hadde et problem de siste 20-30.000km. Hadde nok klart seg vesentlig lengre hvis ikke det hadde skjedd.
Hei, har Sola tatt kvelden sier du? :-(
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Go-carter

Sitat fra: mohpet på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:00
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:39
Sitat fra: oyho på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19
Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...

Jeg ser du har Zebra, og såvidt meg bekjent er det få som har klart å komme over 150.000km? Jeg tror det er litt lotto, men jo mer den brukes jo lengre varer den :) Jeg fikk 110.000km ut av mitt, men det hadde et problem de siste 20-30.000km. Hadde nok klart seg vesentlig lengre hvis ikke det hadde skjedd.
Hei, har Sola tatt kvelden sier du? :-(

Hei,

Ja, den tok kvelden for noen måneder siden :( Fikk intern isofeil på vei til jobb siste dag det snødde/sluddet, mulig det var fuktighet eller vibrasjoner som trigget den. Det ble for dyrt, selv med forsikringen, til å forsvare et batteribytte hos Elbilmek. Har fått noen andre tilbud på batteri, men døgnet har ikke nok timer om dagen til å starte et slikt prosjekt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 18. juli 2017, klokken 08:37
Sitat fra: mohpet på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:00
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:39
Sitat fra: oyho på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:19
Hei,

Har en Think City 2010-modell som har gått ca. 40 000 km. Hvor mange kilometer kan jeg forvente at den går før den tar kveld?

Skjønner at det er avhengig av tilstand/behandling og lading, men la oss ta utgangspunkt i gjennomsnittlig bruk...

Jeg ser du har Zebra, og såvidt meg bekjent er det få som har klart å komme over 150.000km? Jeg tror det er litt lotto, men jo mer den brukes jo lengre varer den :) Jeg fikk 110.000km ut av mitt, men det hadde et problem de siste 20-30.000km. Hadde nok klart seg vesentlig lengre hvis ikke det hadde skjedd.
Hei, har Sola tatt kvelden sier du? :-(

Hei,

Ja, den tok kvelden for noen måneder siden :( Fikk intern isofeil på vei til jobb siste dag det snødde/sluddet, mulig det var fuktighet eller vibrasjoner som trigget den. Det ble for dyrt, selv med forsikringen, til å forsvare et batteribytte hos Elbilmek. Har fått noen andre tilbud på batteri, men døgnet har ikke nok timer om dagen til å starte et slikt prosjekt.
Veldig synd å høre! Ifm bytte av forsikringsselskap så sjekket jeg hva det ville koste å skifte batterier hos Elbilmek (dette var i februar), for konvertering til nye Lithium på Gen2 blir det ca kr 55' pluss arbeid ca kr 5' (4-seter), for bytte til brukte Zebra ca kr 35'. Dette var inkl mva. Bytte til brukte Zebra er jo et sjansespill de-lux, går man for Litium bør man vel kunne ha bilen lenge. Men ikke helt billig.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

ThinkGeo


Sitat fra: mohpet på tirsdag 18. juli 2017, klokken 10:05

Veldig synd å høre! Ifm bytte av forsikringsselskap så sjekket jeg hva det ville koste å skifte batterier hos Elbilmek (dette var i februar), for konvertering til nye Lithium på Gen2 blir det ca kr 55' pluss arbeid ca kr 5' (4-seter), for bytte til brukte Zebra ca kr 35'. Dette var inkl mva. Bytte til brukte Zebra er jo et sjansespill de-lux, går man for Litium bør man vel kunne ha bilen lenge. Men ikke helt billig.

Dersom ein kjem over eit brukt Zebra-batteri som har stått ein tid, f.eks. eit år eller meir og "frosen" ned til
omgivelses-temperatur i lang tid, kva er då sjansane for at med 30 timars oppvarming at batteriet i det heile vil fungere?? -Og vil fungere i lengre tid deretter... :D
Nokon som har prøvd og gjennomført ein slik operasjon?

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

mohpet

Ser det dukker opp flere og flere Zebra delebiler til 10-15000 nå på Finn, ser ut som om det er endel biler som tar kvelden, også av 2010 og 2011 modellene. Litt skummelt synes jeg, da jeg har hatt mye feil på min siden den var ny i 2011, men batteriene har fungert helt topp. Merker ingen forskjell på de ennå, har gått ca 72000 km og brukes daglig (mye). Krysser fingrene for bilen som nå er i tipp topp stand.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Elmo

Sitat fra: mohpet på fredag 04. august 2017, klokken 22:32
Litt skummelt synes jeg, da jeg har hatt mye feil på min siden den var ny i 2011, men batteriene har fungert helt topp. Merker ingen forskjell på de ennå, har gått ca 72000 km og brukes daglig (mye). Krysser fingrene for bilen som nå er i tipp topp stand.
Jeg har minimal peiling på både "ny" Think og Zebra batterier, men jeg tror (har på følelsen) at det beste for dem begge er jevnlig og mye bruk, så kjør på ! ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

VWspirit

Sitat fra: ThinkGeo på onsdag 19. juli 2017, klokken 11:31

Sitat fra: mohpet på tirsdag 18. juli 2017, klokken 10:05

Veldig synd å høre! Ifm bytte av forsikringsselskap så sjekket jeg hva det ville koste å skifte batterier hos Elbilmek (dette var i februar), for konvertering til nye Lithium på Gen2 blir det ca kr 55' pluss arbeid ca kr 5' (4-seter), for bytte til brukte Zebra ca kr 35'. Dette var inkl mva. Bytte til brukte Zebra er jo et sjansespill de-lux, går man for Litium bør man vel kunne ha bilen lenge. Men ikke helt billig.

Dersom ein kjem over eit brukt Zebra-batteri som har stått ein tid, f.eks. eit år eller meir og "frosen" ned til
omgivelses-temperatur i lang tid, kva er då sjansane for at med 30 timars oppvarming at batteriet i det heile vil fungere?? -Og vil fungere i lengre tid deretter... :D
Nokon som har prøvd og gjennomført ein slik operasjon?

ThinkGeo


Dersom batteriet har stått lagret i rom-temperatur så er det stor sansynlighet for at det er like godt, men har det vært lagret utendørs så kan det være korrodert innvendig.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA