Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige tider for hjemmekonvertering

Startet av Caspar, fredag 07. juli 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

Burger

Kan e-axle være en løsning?

16 min og 28 sekunder inn i siste Fully Charged.

https://www.youtube.com/watch?v=4k5TDZ6irG4#t=16m28s

Det blir nok ikke like bra som å ha full kontroll selv?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Hadde vært parfekt i X 1/9 prosjektet mitt, og for så vidt alle andre, men problemet er prisen på slike system.

Fordelen er at de kommer med all nødvendig dokumentasjon, og bør dermed være mulig å få godkjent.

I praksis vil likevel kostnaden på dette v/s standard metoden ( Bruke et brukt Think Simotion ) være ekstrem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

shvoldum

Jeg har så smått begynt å leke med tanken på å konverter en gammel dieselbil jeg har stående til eldrift, og kom over denne siden her.

Veldig kjedelig å lese at reglene for ombygging strammes inn, men slik jeg leser forskriftene handler det om at man skal kunne dokumentere at komponentene som brukes tilfredsstiller gjeldende standarder, samt er tilpasset bruken.  Mer spesifikt skal batterier og tilhørende kontrollsystemer (lader og styring?) tilfredsstille ISO-standard 6469-1, samt at funksjonelle krav til sikkerhet i ECE 100 tilfredsstilles. Sistnevnte har jeg ikke lest, så det er kanskje noe jeg ikke får med meg der? At komponentene skal være tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant betyr vel at man ikke uten videre kan bruke en motor som ikke er spesifisert brukt i personbiler, så som f.eks. å bruke en truckmotor?

Dokumentasjonen i forhold til ECE 100 tilsvarer vel noe á la kontrollen f.eks. 2EL måtte gjennom for å sjekke at det elektriske anlegget var forskriftsmessig utført?

Kravet om ISO-sertifisering gjør vel at det blir umulig å handle batteri og styring "billig" fra Kina, men påvirker det noe annet?

Kort sagt; Kan noen forklare hva jeg ikke får med meg her, og hva det er som i praksis betyr at en ombygging i Norge ikke lenger vil være mulig å få godkjent?

Caspar

Velkmmen på forumet. Det ville være fint hvis vi fikk noen som ønsket å gå opp løypa på helkonvertering nå. Selv holder jeg på med et batteribytte på en urThink til litium ion og det krever jo ny BMS og ny lader. Dette må jo også tilfredstille ECE100 og ISO normen til SVV. Jeg tror ikke dette er umulig, men det vil helt sikkert påløpe noen kostnader til dokumentasjon etc. Jeg oppdaget jo at en ISO norm ikke var noe man bare fant på nett. 600-700 kroner for å laste ned 8 sider. Får jeg på plass godkjenning av batteribyttet mitt så er jo ikke veien til helkonvertering lang, da er det jo bare motor og kontroller igjen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#34
Er det noen som får dette til er det deg Caspar.

BMS systemet du vurderer fra oss har alle godkjenninger, så da er det "bare å" få godkjent bytte av batterikjemi.

Siden kjemien er godkjent brukt i VW, burde det teoretisk være mulig å få det godkjent brukt også i en gammel Think.

Hadde vært fantastisk om du fikk det til slik at alle oss andre som daglig gjør oss selv til kriminelle med å kjøre rundt med bedre batterikjemi enn originalt endelig kan komme "ut av skapet".   :-[

Du vet hvordan du ser en lovbryter på Norske veier? Vel, se etter en liten elbil med plastkarroseri. Det er stor tjangs for at NiCd batteriet til den er byttet ut.  8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

ECE100 innholder jo ikke et ord om BMS sytemer. Det er primært fokus på isolasjon av spenningsførende deler. Så lenge det bare er snakk om bytte av batteri og bruke Thinkens originale HV boks nede i batterikassen så kan ikke jeg skjønne annet enn at utfordringen kun er å forbinde de nye modulene seg imellom og videre til HV boksen på en måte som tilfredstiller IPXXB. Det er jo ingen sak. Men ECE100 inneholder også en ganske omfattende testrutine for å måle H2 ved opplading. Dette er jonselvsagt relevant hvis man skulle bygge om til en batterikjemi som var disponert for å avgi H2 ved opplading. Litium ion har jo ikke det. Det er derfor litt avgjørende om SVV vil forlange en slik test. Den vil jo være lett å tilfredstille, men ser kostbar ut å få gjort. Hvis Norge skal være foregangsland på eldrift så synes jeg det vil være pinlig å forlange en H2 avgassingtest ved bruk av Litium ion celler. Jeg bestiller ISO6469 til uka så får vi se hva den inneholder. Jeg tror ikke dette skal bli så vanskelig og det ville være fint å få knesatt et prinsipp for hvordan slik konvertering skal håndteres av SVV
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

eJoker

Heisann,

jeg er nytt på forumet. Jeg har for så vidt begynt med å lese meg opp i konvertering av eldre biler til EL drift, og snubler over denne tråden her.

Jeg har en 30 år gamle VW T3 Campingbil (den rektangulere etterfølgeren av de gode, gamle hippiebussene fra 50 tallet) som jeg planer å konvertere (forhåpentligvis i vinter 2018/2019). Jeg har ikke havnet på noen løsning enda, og heller ikke hvis jeg skal gjøre det selv, eller bruke et bedrift (mest sannsynligvis i Tyskland) for å gjøre det. Har mest lyst med å gjøre det selv, og har også en mekkehalle til rådighet, sammen med noen venner. Men er totalt newbie på elektro/elektronikk, har til nå bare mekket på diesel...  :-)

Hvis det hjelper, så kan jeg kanskje bruke min bil som et testprosjekt gjennom biltilsynet, for å få prosedyren avklart/kartlagt for framtidige prosjekter. Hvis alt går galt, så kan jeg i verste tilfelle registrere bilen i Tyskland igjen, og importere den etterpå (håper bare at jeg ikke trenger å betale MVA en gang til...). Men det hadde jo vært klart bedre å få dette på skinner her i Norge.

@Caspar: kan jeg kanskje bistår med interpretasjon av ISO 6469?

@Elektrolux: hadde det vært mulig at jeg stikke innom hos deg en dag? Tror jeg sykler forbi dere nesten hver dag på vei til jobb. Jeg har så mange spørsmål spesielt om batterier, BMS, og ladere, at en grunnleggende pep-talk hadde vært ekstremt verdifult... og dine innlegg ser ut som om du har hørt om dette før!

Hilsen fra Stavanger, Stephan

Caspar

Da har jeg fått lastet ned ISO 6469-1 og jeg synes ikke det ser skremmende ut. Jeg sendte en forespørsel om dette med kjemibytte i 2013 for å få svar på hvordan de ville tolke ISO 6469-1og ordlyden i svaret skremmer meg ikke i det hele tatt. Jeg jobber videre med "eup inside" prosjektet mitt og forsøker å få til et møte med SFOR om noen uker for å få klarlagt hvor slavisk de ønsker å følge denne normen. Kravet i Kjøretøyforeskriften om at kjøretøy eller kompetent uavhengig laboratorium skal bekrefte at delene er egnet osv er jo ikke så lett å få til. Fabrikken (for min del) finnes jo ikke lenger og testlaboratorier forholder seg jo til definerte normer, det er nok ikke så lett å få de til å komme med synsing.
Fint hvis du klemmer i gang med campingbilen din, vi trenger litt ny pust i hjemmebyggermiljøet nå, men jeg tror det er taktisk lurt å godkjenne et kjemibytte først, så gå videre med helkonvertering
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

shvoldum

@Caspar; Del gjerne ordlyden i svaret ditt her om mulig.

Jeg fant en oppsummert versjon av ECE100 her: http://rebbl.com/approval-homologation/ece-r100/


EddySPalm

Jeg skulle så gjerne vært med å pløyd litt vei med dere, kanskje etter jeg er ferdig med el-vespaen, som bekvemmelig nok ikke «rammes» av ECE100. Har planer om å kjøpe VW's I.D Buzz når den kommer, men kanskje jeg ikke klarer å vente så lenge.

Martin Andersen

Jeg var i kontakt med BT ifbm import av en dieselbil med større motor enn originalt.
Der fikk jeg vite at så lenge den er godkjent av et "kompetansesenter" ala TUV vil den også automatisk bli godkjent i Norge. Nå slapp jeg det, da den ble EU godkjent i eksportlandet med den store motoren, men under research var jeg i kontakt med svensk SFRO som er likestillt med TUV på dette, og de kunne gjøre en godkjenning og gi meg papirer på det. Det kostet ikke allverden heller. De har også kompetanse på elbil. Man bør visstnok ta kontakt før man går igang så de kan følge prosessen. Prosjektet må også planlegges godt og dokumenteres underveis.
Her er litt svensk litteratur om ombygging til elbil.
http://sfro.com/boken/bilaga-elfordon

Martin Andersen

Fikk forøvrig også et tips fra Zelectric i USA om denne fyren her i Nederland.
Såvidt jeg forstår fra nettsiden er alle motorene hans TUV godkjente.
http://www.newelectric.nl/vehicles/

Caspar

Takk for tips, men i denne saken rundt elkonvertering eller battribytte så har VD tatt ganske kraftig i. De forlanger ECE100 og ISO6469, som jo da er strengere enn hvis du skal typegodkjenne en ny bil. (Da kreves bare ECE100) Dette er kurrante normer som er mulig å teste opp mpt, koster selvsagt litt penger, men det kunne jeg levd med. Jokeren til VD er jo at i tillegg til å måtte oppfylle disse 2 normene, så må produsenten av bilen bekrefte at delene er egnet, og anbefale de i forbindelse med ombyggingen. Dette er jo et krav som er helt umulig å tilfredstille, uansett om fabrikken finnes eller ikke. I mitt tilfelle har jo fabrikken vært konkurs noen år. VD har tydeligvis laget disse reglene i håp om at ingen ville utfordr de. Det er nå snart 2 mnd. siden jeg har sendt en henvendelse til SFOR for å få et møre og avklare dette. Jeg har purret 2 ganger og enda ikke fått noe respons. Det velger jeg å tolke som de ikke helt har lyst på det møtet
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Ta det opp på politisk nivå. Venstre er i regjering, og det er helt sikkert noen der som vil være lydhøre for forslag som kan gjøre det mulig for folk å¨trekke i riktig retning hva miljø angår. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Har i mange år etterlyst elbilforeningen sitt bidrag i slike saker, men har ikke inntrykk av at dette er på agendaen i det hele tatt.

Det er utrolig leit om det er elbilen som blir spikeren i kisten for bilmekking som hobby. Det burde tvert imot vært en ny mulighet. Bare tenk alle de flotte fossilbilene som kunne fått nytt liv om en byttet ut batteri og elmotor ( Startsystemet ) med litt kraftigere komponenter, ( Driftsbatteri og motor ) og på den måten eliminerte behovet for eksosdelene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA