Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlading av 12V batteri

Startet av yhafting, fredag 07. juli 2017, klokken 00:02

« forrige - neste »

yhafting

Heisan
Etter tre uker klarte vi også å lade ut 12V batteriet-
Bilen selv skjønte ikke at det var problemet og gav feilmeldinger som at den ikke godtok nøkkelen, + en masse klikking med låser ol. som i prinsippet er ensbetydende med noe galt. Litt skremmende at bilen holdt på å bli umulig å låse opp, men ved å stoppe helt og gå tilbake igjen fikk vi åpnet den etter at den gikk i vranglås.

Heldigvis viser det seg at det bare var 12V batteriet som hadde ladet seg ut. Men hvorfor gjør den det?
I prinsippet har vi vært flinke, så det burde ikke være noe som dro strøm, og aux sparer var på---

Det vi ikke visste var at USB-minnepinner og potensielt 12V uttaket kan bidra til å tømme 12V batteriet  :P. Vi har hatt en minnepinne stående i, siden jeg bruker å høre på musikk fra den, men det bør man altså ikke gjøre. To netter og en dag uten lading viste seg å være nok (Planen var å teste hurtiglading dagen etter en lengre kjøretur, men det ble visst utsatt en dag for lenge...). I tillegg har vi et USB-uttak for sigarettenneruttaket, som man kan ha bidratt. Det er riktignok vanskelig å si, for det er ingen LED på denne som lyser annet enn når noe er koblet i USB kontakten. Men at USB-minnepinnen er på har vi sjekket ved at fruen ble igjen i bilen etter at jeg låste og gikk ifra- og tydelig nok så lyser det i leds, så den bruker strøm når bilen er av.

Ellers har vi hatt et problemfritt bilhold så langt. Men jeg lurer jo litt på om 12V batteriet allerede skades av to måneder i transit fra korea..? Alle driftstoppene som skyldes 12V batteriet tyder jo på at tiden er moden for å fase det ut. Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: yhafting på fredag 07. juli 2017, klokken 00:02
....Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
Veldig off topic (beklager det!)

Hvilken mc er dette?

Til topic så hadde jeg en Soul som hadde Dashcam i strømuttak hele tiden jeg hadde bilen, og alltid minnepinne i USB. Hadde aldri problem med 12V på tre år og 55 tusen km.
Dashcam hadde LED som slukket når tenningen skrus av.
Vet ikke om Ioniq og Soul er helt like men systemene ser slik ut, og det er samme menyer.

yhafting

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. juli 2017, klokken 10:45
Sitat fra: yhafting på fredag 07. juli 2017, klokken 00:02
....Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
Veldig off topic (beklager det!)

Hvilken mc er dette?

Til topic så hadde jeg en Soul som hadde Dashcam i strømuttak hele tiden jeg hadde bilen, og alltid minnepinne i USB. Hadde aldri problem med 12V på tre år og 55 tusen km.
Dashcam hadde LED som slukket når tenningen skrus av.
Vet ikke om Ioniq og Soul er helt like men systemene ser slik ut, og det er samme menyer.

Jeg kjører en 2015 Zero SR daglig til jobb (11,4kwh batteri som gir ca 15 mil på landevei).

Ellers burde 12V problemene til Ioniq kunne rettes med en oppdatering. Burde være mulig å skru av AV godt nok, for det er tydelig  at det ikke skjer. Litt dumt å måtte plugge ut USB plugg hver gang man kjører, for da varer den ikke lenge.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

tuono

#3
Er dere sikker på at du har fått riktig diagnose og informasjon? Det kan virke som du overproblematiserer det som egentlig er et skadet/defekt batteri?
Det har vært noen av disse bilene som har hatt tull med 12V, og ut i fra hva jeg har fått med meg har bytte av batteri på garantien eliminert problemet. Defekte celler med påfølgende kapasitetsmangel/driftsforstyrrelser har vært fellesnevneren.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på lørdag 08. juli 2017, klokken 06:49
Er dere sikker på at du har fått riktig diagnose og informasjon? Det kan virke som du overproblematiserer det som egentlig er et skadet/defekt batteri?
Det har vært noen av disse bilene som har hatt tull med 12V, og ut i fra hva jeg har fått med meg har bytte av batteri på garantien eliminert problemet. Defekte celler med påfølgende kapasitetsmangel/driftsforstyrrelser har vært fellesnevneren.
Tro Tuono er inne på noe.

12V problemer på Soul ble løst på tre måter, bytte batteri, sofwareoppdatering og bytte av ladekomponenter.

Vil tro Ioniq er ganske lik.

Counterpointer

Sitat fra: yhafting på lørdag 08. juli 2017, klokken 02:18
Jeg kjører en 2015 Zero SR daglig til jobb (11,4kwh batteri som gir ca 15 mil på landevei).
Kul sykkel
Det er omtrent samme rekkevidde som jeg har på min fossile Suzuki R1100

Har lyst på en FS selv, men blir litt mye for et rent "leketøy"

yhafting

Sitat fra: tuono på lørdag 08. juli 2017, klokken 06:49
Er dere sikker på at du har fått riktig diagnose og informasjon? Det kan virke som du overproblematiserer det som egentlig er et skadet/defekt batteri?
Det har vært noen av disse bilene som har hatt tull med 12V, og ut i fra hva jeg har fått med meg har bytte av batteri på garantien eliminert problemet. Defekte celler med påfølgende kapasitetsmangel/driftsforstyrrelser har vært fellesnevneren.
Det kan godt være 12v batteriet må byttes, men jeg ser selv at usb-porten til AV anlegget gir strøm til minnepinner når bilen er skrudd av og forlatt. Det i seg selv er helt unødvendig og bør fikses.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

geear

Strøm til en minnepinne i idle gir ikke noe strømtrekk å snakke om på en elbil. USB2.0 specca 500mA eller noe sånt.. problemet her er åpenbart noe annet enn en helt ubetydelig USB-drive.

e-Golfen min har stått i 9-10 døgn nå uten lading, ikke fulladet, med dashcam gående hele tiden, pluss at den også er online på internett/Car-Net via innebygd mobiloppkobling. Det trekker mye mer enn en flashdrive. Så lenge bilen lader 12V fra hovedbatteriet så betyr dette lille strømtrekket nada. Sjekka den akkurat via appen og rekkevidden står fortsatt på 114km, akkurat samme som den ble forlatt med.

yhafting

Sitat fra: gr på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:04
Strøm til en minnepinne i idle gir ikke noe strømtrekk å snakke om på en elbil. USB2.0 specca 500mA eller noe sånt.. problemet her er åpenbart noe annet enn en helt ubetydelig USB-drive.

e-Golfen min har stått i 9-10 døgn nå uten lading, ikke fulladet, med dashcam gående hele tiden, pluss at den også er online på internett/Car-Net via innebygd mobiloppkobling. Det trekker mye mer enn en flashdrive. Så lenge bilen lader 12V fra hovedbatteriet så betyr dette lille strømtrekket nada. Sjekka den akkurat via appen og rekkevidden står fortsatt på 114km, akkurat samme som den ble forlatt med.

Ja det er mer i tråd med det jeg har tenkt. I dette tilfellet var imidlertid ladestatus på hovedbatteriet et sted mellom 40 og 60% (fordi jeg tenkte å teste hurtiglading ). Jeg er ikke sikker på om aux spareren faktisk lader 12V batt. når hovedbatteriet er under en viss grense? (mener å ha lest det et sted, men finner det ikke i instruksjonsboka) hvis den ikke kjører auxlading, så vil 10-20W bruke opp batteriet ila 2 dager, men det er jo også mye mer enn et par usb-dingser tar.

Foreløpig er det bare en gang 12V batt. har gått tomt, så jeg må se litt mer om vi typisk får fler advarsler om at aux lader er i bruk. Det har jo ikke vært noe problem når bilen lades hver natt. Men jeg vil jo helst avdekke svakheter før vi kjører på ferie, for da kan bilen bli stående noen dager ufulladet...
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

geear

Hvis jeg ikke husker helt feil formel så blir det 0,5A ganger 5V som da blir 2,5W maks på en 2.0 flash drive. Litt høyere på 3.0.

Min e-Golf står altså heller ikke med fulladet batteri, men det er vel nærmere 70%. Det er litt tilfeldig at den står med alt på og ikke ladekabel plugget i nå, men det er en litt interessant test også, greiere om den går tom der den står nå hjemme i gården enn på en flyplass eller lignende. Var skeptisk til dette selv, men noen mente den lader 12V etter behov fra hovedbatteri. Men en kan jo lure på om det skjer også når tenning er av og ingen ladekabel plugget inn. En kan jo alltids måle spenning i forskjellige settings for å se når bilene lader 12V og ikke.

Geir K.

Aux spareren lader 12v batteriet når bilen er plugget i veggen, koble på multimeter å mål så det ikke er en intern feil i ecu.
Kan også måle utlading, hvis du misstenker høyt strømtrekk når den er parkert.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

geear

Høres rart ut at den kun lader med stikk i veggen. Hvorfor holder den ikke 12V toppladet hele tiden? Med en kjøleboks i bagasjerommet, fullt lys, stereo og så videre så må i så fall batteriet være forholdsvis redusert etter en langtur på noen timer. Hurtiglading gir neppe nok tid til å få toppa 12V.

Golfen har fortsatt ikke vært plugget i på over to uker, som nevnt med dashkamera og onlinekobling gående hele tiden. Den har vært kjørt litt til nå og er nede i 74km rest. Har ikke målt spenning på 12V, men skal gjøre det før den plugges inn.

ProsjektX

Sitat fra: Geir K. på onsdag 12. juli 2017, klokken 10:53
Aux spareren lader 12v batteriet når bilen er plugget i veggen, koble på multimeter å mål så det ikke er en intern feil i ecu.
Kan også måle utlading, hvis du misstenker høyt strømtrekk når den er parkert.
Nei, se brukerveiledningen. Aktiveres når bilen er avslått og dører lukket, periodisk. Aktiveres også hvis tenning er på OG kabel er koblet til.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Geir K.

Aux. Battery Saver+
The Aux. Battery Saver+ is a function
that monitors the charging status of
the 12 V auxiliary battery.
If the auxiliary battery level is low, the
main high voltage battery charges
the auxiliary battery.
Information
The Aux. Battery Saver+ function will
be ON when the vehicle is delivered. If
the function is not needed, you may
turn it off in the Users Settings mode
on the cluster. For more information,
refer to the following page.
Mode
• Cycle Mode :
When the vehicle is OFF with all
doors, hood and tailgate closed, the
Aux. Battery Saver+ activates every
72 hours according to the auxiliary
battery status.
• Automatic Mode :
When the vehicle is ON with the
charging connector plugged in, the
function activates according to the
auxiliary battery status to prevent
overdischarge of the auxiliary battery.
Information
• The Aux. Battery Saver+ activates
maximum of 20 minutes. If the Aux.
Battery Saver+ function activates
more than 10 times consecutively,
the function will stop activating,
judging that there is a problem with
the auxiliary battery. In this case,
drive the vehicle for some period of
time. The function will start activating
if the auxiliary battery returns
to normal.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA