Skrevet av Emne: Kjøp av Kia Soul  (Lest 1470 ganger)

chriso89

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #15 på: Torsdag 06. Juli 2017, klokken 22:56 »
Har kun 1 gang opplevd kø på chademo

Charlott

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #16 på: Fredag 07. Juli 2017, klokken 09:01 »
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

chriso89

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #17 på: Fredag 07. Juli 2017, klokken 09:29 »
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

Good. Husk at rekkevidde ikke er alt:)

THE

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 922
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #18 på: Fredag 07. Juli 2017, klokken 09:43 »
Jeg har første utgave av Zoe, med 43 kW lading (like raskt lading som hurtiglading for andre elbiler), og oppgitt teoretisk rekkevidde på 210 km. På sommer ligger jeg på ca 170-180 km praktisk rekkevidde på vanlig landeveiskjøring. Motorvei vil redusere rekekvidde en  god del. Korteste rekkevidde jeg har hatt på vinter  (-10 til -15 grader) er ca 110 km, men da var det redusert bruk av varme, og forsiktig kjøring.

Jeg har kjørt dagstur på 640 km, noe som var mulig pga. 43 kW lading. Jeg hadde ikke klart denne turen med en 240 og 22 kW lading. med nye Zoe med teoretisk rekkevidde på 400 km kunne jeg klart denne turen med ca 2-2,5 timer lading underveis vil jeg tro. Ladet vel omtrent like lenge på turen jeg hadde med min gamle Zoe også.

Hvis du aldri skal kjøre lenger enn 14 mil hver vei, så vil det ikke være noe stort problem med Zoe. Selv på de kaldeste dagene og motorveikjøring vil du komme en vei uten lading underveis. Etter 1,5 time lading på 22 kW kjører du tilbake også. Store deler av året vil du nok komme både tur og retur uten lading.

Når det er sagt så ville jeg ikke kjøpt Zoe selv nå, hovedsaklig pga. mangel på hurtiglading.

Hvis du bestemmer deg for Zoe, så ville jeg valgt å få den levert med den nye Zaptec ladekabelen som kan lade på 16A i stedet for fastmontert ladeboks hjemme. Da kan du lade Zoe "over alt".

Bruksmønsteret ditt avgjør om det er lengst mulig rekkevidde pr lading eller mulighet for hurtiglading som er viktigst.

Du må også tenke på at Zoe er en billig og veldig enkel bil. Du kan ikke velge utstyr som filskiftevarsel, adaptiv cruise control, auto nødbrems m.m. Du må nok dessverre tenke selv, og finne ut hvilke egenskaper som er viktige for deg når du velger bil. Det kunne egentlig vært interessant å vite hvorfor du har landet på akkurat Soul og Zoe, og valgt bort f.eks. Leaf, eGolf, i3, Ioniq?
Zoe Intens 15 (43kW lader)
11 kW hjemmelader

Bil levert 25.04.15: 10000 km pr 21.09.15   25000 km pr 25.04.16
Tesla Model≡ reservert 01.04.16

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1986
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #19 på: Fredag 07. Juli 2017, klokken 11:04 »
Når jeg kjørte langtur med Soul på 50 mil så hadde jeg fire hurtigladestopp på ca et kvarter. Hadde jeg redusert det til to måtte jeg ha brukt to ganger 40 minutter minst.
Det er lurt å utnytte den delen av ladingen som går fortest, dvs fra 0 til 60 %.
Dette gjelder egentlig alle elbiler, men noen er bedre enn andre.

Charlott

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul eller BMW I3
« Svar #20 på: Fredag 14. Juli 2017, klokken 19:36 »
Da jeg ennå ikke har klart å bestemme meg for hvilken bil jeg skal gå for må jeg få noen råd. Renauelt Zoe er ikke aktuelt. Hva med Bmw i 3 med 300 km rekkevidde? Det er bare 5 mil som skiller fra Kia . Kia fremstår som solid og fin å kjøre og Bmw som en liten morsom bil å kjøre med litt enkelt og materalistisk interiør...Har noen BMW her inne ?

downlow

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #21 på: Fredag 14. Juli 2017, klokken 21:41 »
Hva er egentlig budsjettet ditt på ? BMW I3 blir vel nesten 100 000 dyrere. Har du råd til Tesla og eventuelt vurdert det ?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

jhenrikb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #22 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 14:42 »
Vi har kjørt ca 20k KM med vår kia soul (27.7kw - oppgitt 21 mil rekkevidde). Dundrer på i 110 og 120 på E6 og kjører stort sett bare 80 og 90 kmt ellers da dette er forholdene der vi bor.
Sommerstid gjør den 16 mil (selv om den bare viser 14 mil i displayet, så "pauser" den når vi nærmer oss gjenværende 60km og vi ender alltid opp 16 mil). Vinterstid ca 10-12 mil. Snø og slafs tar mer av rekkevidden enn temperaturen etter min mening.

Ellers, stor fornøyd med bilen. Hadde KIA kommet med en 60KWh model hadde jeg byttet inn Volvoen våres også med en gang. Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.

edit: Personlig kikket jeg litt på BMW i3, men den er jo veldig dyr og failer totalt på invending plass, praktisk bruk osv.
Skal du gå for noe som Kia, gå heller for hyndai ioniq. Den går ca 20 mil og er ganske rimelig.
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 14:44 av jhenrikb »

hanche

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #23 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 17:32 »
Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.
Du mener antagelig kW, ikke kWh her. Uansett, jeg har ikke hørt noe om at det vil komme ladere med 100 kW på en stund. Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW. Selv synes jeg ikke den resulterende ladetiden er ubehagelig lang, ikke at det ville skadet å få halvert den. Bortsett fra at det blir litt mer vrient å få i seg noe mat og få lagt inn et dobesøk i ladepausene, da.

Jeg er også storfornøyd Soul-eier. Bilen er uten sammenligning den mest praktiske bilen jeg noen gang har hatt, med god plass til folk og bagasje uten at den ruver for mye i garasjen.
Kia Soul EV 2016 (svart/rød).

Burger

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 332
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #24 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 19:55 »
BMW i3 med størst batteri og charged edition får man til 276k dersom man har agregolrabatt eller er storkunde på noen annen måte. Skal man ha i3 så må man begrense seg og ikke rote seg bort i 80k+ i tillegsutstyr.

Veldig fin bil det og kona likte den veldig godt, første bilen hun har kjørt som fikk rett lengde på både armer og ben.

Største overaskelsen var at det ikke var noe nedtur å sette seg i den 'kjedelige' leafen etter å levert tilbake i3.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1986
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #25 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 22:14 »
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10690
    • Vis profil
Sv: Kjøp av Kia Soul
« Svar #26 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 23:24 »
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........

62,5kW er avhengig av en batterispenning på 500V, noe som ingen biler har i dag. Maks 125A, så ganget med 500V blir det 62,5kW. Typisk  har man i dag maks 370V når batteriet ennå kan ta imot maks ladestrøm, så man ender opp med ca. 46kW i beste fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no