Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av Kia Soul

Startet av Charlott, onsdag 05. juli 2017, klokken 08:28

« forrige - neste »

chriso89

Har kun 1 gang opplevd kø på chademo

Charlott

Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

chriso89

Sitat fra: Charlott på fredag 07. juli 2017, klokken 09:01
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

Good. Husk at rekkevidde ikke er alt:)

THE

Jeg har første utgave av Zoe, med 43 kW lading (like raskt lading som hurtiglading for andre elbiler), og oppgitt teoretisk rekkevidde på 210 km. På sommer ligger jeg på ca 170-180 km praktisk rekkevidde på vanlig landeveiskjøring. Motorvei vil redusere rekekvidde en  god del. Korteste rekkevidde jeg har hatt på vinter  (-10 til -15 grader) er ca 110 km, men da var det redusert bruk av varme, og forsiktig kjøring.

Jeg har kjørt dagstur på 640 km, noe som var mulig pga. 43 kW lading. Jeg hadde ikke klart denne turen med en 240 og 22 kW lading. med nye Zoe med teoretisk rekkevidde på 400 km kunne jeg klart denne turen med ca 2-2,5 timer lading underveis vil jeg tro. Ladet vel omtrent like lenge på turen jeg hadde med min gamle Zoe også.

Hvis du aldri skal kjøre lenger enn 14 mil hver vei, så vil det ikke være noe stort problem med Zoe. Selv på de kaldeste dagene og motorveikjøring vil du komme en vei uten lading underveis. Etter 1,5 time lading på 22 kW kjører du tilbake også. Store deler av året vil du nok komme både tur og retur uten lading.

Når det er sagt så ville jeg ikke kjøpt Zoe selv nå, hovedsaklig pga. mangel på hurtiglading.

Hvis du bestemmer deg for Zoe, så ville jeg valgt å få den levert med den nye Zaptec ladekabelen som kan lade på 16A i stedet for fastmontert ladeboks hjemme. Da kan du lade Zoe "over alt".

Bruksmønsteret ditt avgjør om det er lengst mulig rekkevidde pr lading eller mulighet for hurtiglading som er viktigst.

Du må også tenke på at Zoe er en billig og veldig enkel bil. Du kan ikke velge utstyr som filskiftevarsel, adaptiv cruise control, auto nødbrems m.m. Du må nok dessverre tenke selv, og finne ut hvilke egenskaper som er viktige for deg når du velger bil. Det kunne egentlig vært interessant å vite hvorfor du har landet på akkurat Soul og Zoe, og valgt bort f.eks. Leaf, eGolf, i3, Ioniq?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Når jeg kjørte langtur med Soul på 50 mil så hadde jeg fire hurtigladestopp på ca et kvarter. Hadde jeg redusert det til to måtte jeg ha brukt to ganger 40 minutter minst.
Det er lurt å utnytte den delen av ladingen som går fortest, dvs fra 0 til 60 %.
Dette gjelder egentlig alle elbiler, men noen er bedre enn andre.

Charlott

Da jeg ennå ikke har klart å bestemme meg for hvilken bil jeg skal gå for må jeg få noen råd. Renauelt Zoe er ikke aktuelt. Hva med Bmw i 3 med 300 km rekkevidde? Det er bare 5 mil som skiller fra Kia . Kia fremstår som solid og fin å kjøre og Bmw som en liten morsom bil å kjøre med litt enkelt og materalistisk interiør...Har noen BMW her inne ?

downlow

Hva er egentlig budsjettet ditt på ? BMW I3 blir vel nesten 100 000 dyrere. Har du råd til Tesla og eventuelt vurdert det ?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

jhenrikb

#22
Vi har kjørt ca 20k KM med vår kia soul (27.7kw - oppgitt 21 mil rekkevidde). Dundrer på i 110 og 120 på E6 og kjører stort sett bare 80 og 90 kmt ellers da dette er forholdene der vi bor.
Sommerstid gjør den 16 mil (selv om den bare viser 14 mil i displayet, så "pauser" den når vi nærmer oss gjenværende 60km og vi ender alltid opp 16 mil). Vinterstid ca 10-12 mil. Snø og slafs tar mer av rekkevidden enn temperaturen etter min mening.

Ellers, stor fornøyd med bilen. Hadde KIA kommet med en 60KWh model hadde jeg byttet inn Volvoen våres også med en gang. Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.

edit: Personlig kikket jeg litt på BMW i3, men den er jo veldig dyr og failer totalt på invending plass, praktisk bruk osv.
Skal du gå for noe som Kia, gå heller for hyndai ioniq. Den går ca 20 mil og er ganske rimelig.

hanche

Sitat fra: jhenrikb på mandag 17. juli 2017, klokken 14:42
Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.
Du mener antagelig kW, ikke kWh her. Uansett, jeg har ikke hørt noe om at det vil komme ladere med 100 kW på en stund. Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW. Selv synes jeg ikke den resulterende ladetiden er ubehagelig lang, ikke at det ville skadet å få halvert den. Bortsett fra at det blir litt mer vrient å få i seg noe mat og få lagt inn et dobesøk i ladepausene, da.

Jeg er også storfornøyd Soul-eier. Bilen er uten sammenligning den mest praktiske bilen jeg noen gang har hatt, med god plass til folk og bagasje uten at den ruver for mye i garasjen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Burger

BMW i3 med størst batteri og charged edition får man til 276k dersom man har agregolrabatt eller er storkunde på noen annen måte. Skal man ha i3 så må man begrense seg og ikke rote seg bort i 80k+ i tillegsutstyr.

Veldig fin bil det og kona likte den veldig godt, første bilen hun har kjørt som fikk rett lengde på både armer og ben.

Største overaskelsen var at det ikke var noe nedtur å sette seg i den 'kjedelige' leafen etter å levert tilbake i3.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: hanche på mandag 17. juli 2017, klokken 17:32
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........


jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 17. juli 2017, klokken 22:14
Sitat fra: hanche på mandag 17. juli 2017, klokken 17:32
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........

62,5kW er avhengig av en batterispenning på 500V, noe som ingen biler har i dag. Maks 125A, så ganget med 500V blir det 62,5kW. Typisk  har man i dag maks 370V når batteriet ennå kan ta imot maks ladestrøm, så man ender opp med ca. 46kW i beste fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA