Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som har diagnoseverktøy som passer for Think Classic mod. 2001

Startet av Dorb, torsdag 29. juni 2017, klokken 12:35

« forrige - neste »

Dorb

Er det noen som har diagnoseverktøy som passer for Think Classic mod. 2001 Type PIV 4? Enten utlån eller for salg. Original Actia tester, Nicometer. eller lignende.

Er ny i dette forumet, har lest mye og ønsker å lære og ta vare på denne perlen av en el-bil som det ser ut til at en har blitt glad i.

Kjøpte den for ca. 9 mnd. siden og fikk skrapelyd på høyre skivebremse i vinter, da ble den stående til våren, da var 12 volt batteriet utladet og jeg ladet det for å få den i gang. bremseklosser ble byttet da belegget på den ene hadde ramlet av.

Kjørte ca 2 km. da den stoppet sakte under fart, fikk så vidt kjørt inn i en sidegate, fikk slepet den hjem. Deretter fikk jeg 2 feilmeldinger System fault Service required og Maintenance charge required.

System fault Service required fikk jeg bort med å se etter irring på DC/DC (det var irr på den kontakten med 4 - poler) og bytte 12 volt-batteri til et nytt.

Står igjen med  Maintenance charge required og utropstegn. Etter hva jeg har lest på forumet så må det fylles vann etter gitte prosedyrer der det kreves et diagnoseverktøy der en kan slette feilmelding før en kjører for å få ned batterikapasiteten til 40% og en temp på ca. 25 grader. mm.

Bilen er kjørbar, men har ikke brukt den i fare for å ødelegge batteriet som jeg regner med er originalt far bilen var ny.

Framdriftsbatteriet holder nå ca. 85%, har kjøpt nippel, slange for fylling og 8 liter vann fra Biltema, trenger kanskje 8 liter til for å være sikker.

Takker til alle som har skrevet om gode tips, har lyst til å redde denne gamle thinken til å rulle mange år fram i tid.

Har kanskje ikke skrevet helt riktig alt, men det er en start, en lærer og kan dermed få mulighet til å hjelpe andre, har sett noen lignende nyere Think som ruller her, så det er håp.

Holder til i Sarpsborg.

Elmo

Sitat fra: Dorb på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:35
Er ny i dette forumet, har lest mye og ønsker å lære og ta vare på denne perlen av en el-bil som det ser ut til at en har blitt glad i.

Du kjenner til elbilwiki håper jeg. Mye info om Think der. http://elbilwiki.no/index.php/Think
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Dorb

Takk for svar Elmo

Har sett innom der tidligere, men ikke lest alt. Mye bra der, men er det slik at en må ha diagnoseverktøy for å nullstille før en kan gå videre med en eventuell servicelading?

Feilmeldingen vil ikke forsvinne selv om en gjør det riktig?

Det høres litt merkelig ut at en skal kjøre med elbilen ned til 40% og så lade den opp til ca. 100% i den tilstanden batteriet har i dag, kanskje mangle 13 - 16 liter vann, men jeg kan ta feil.

Det er morsomt å lære seg dette, men her står jeg altså fast, uten diagnoseverktøy?

Hmm.  8)

Elmo

Det bør helst ikke mangle mere enn 0,4 l vann pr blokk (=8 liter), fordi da kommer platene over vannet.
Men det er jo dessverre sånn at både Think og PSA melder fra for sent om at batteriene må ha vann.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med utstyr til Think, driver selv bare med PSA, så jeg får håpe noen Think entusiaster svarer deg også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Godt å høre at vi får noen nye entusiaster når det gjelder Think Classic. Ja du trenger tilgang på et diagnoseverktøy for å holde liv i din gamle Think. Desverre er det nesten umulig å få tak i en original diagnosetester. Du bør med andre ord forsøke å finne noen andre entusiaster i området som har tester. Ellers finnes det som du allerede har hørt masse gode tips på Elbilwiki. Lykke til med bilen og ikke vær redd for å komme med spørsmål.

Hvilken farge har bilen din?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Dorb

Takk Caspar

Thinken er blå, morsomt når en får det til og har kommet lengre, dette med stor hjelp ved å lese på dette forumet. Synd om slike biler blir borte pga. utilgjengelig testutstyr. Jeg har nok bare kjørt i underkant av 15 mil, så batteriet har nok ikke blitt sjekket av forrige eier skulle jeg tro. Den hadde en oppgitt rekkevidde på 4 mil, så dersom jeg får fikset dette regner jeg med å få øket rekkevidden på det gamle batteriet. Den står og koser seg i sola, men helst vil den rulle på veien og vise seg fram.  :)

Det er nok noen som har utstyr for sletting av feilmeldinger og kan kjøre et godt stykke med hovedbil for å låne/kjøpe noe slikt. Østfold, Akershus, Vestfold, Oslo og Hedmark for å nevne noen.

Dette kan bli en ny hobby for meg og morsomt å se at andre har hatt gleden av å løse opp i slike gåter.

Spent.  :+1:

Caspar

Jeg har orginaltester og passerer Sarpsborg i kveld i retning Sverige. Ring meg hvis jeg skal ta den med 93064200
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Har actia-apparat som evt. kan sendes som post for låners regning, og evt. depositum.

Har selv en blå Think som jeg har et langsiktig håp om å få skikkelig i stand igjen, men antakelig må det bytte av batteriteknologi til før det blir aktuelt. Og økonomisk sett er ikke det helt enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dorb

Hei cra

Veldig bra!
Har sendt deg en PM

Hilsen en Nordmøring i Særp.  :+1:

Dorb

Stor takk til Caspar for utlån av Actia, fant da ut at det det var en feil: viser Permanent feil : Forlading kond.= Tid Overskredet ...
System fault. service required

Har fremdeles behov for diagnoseverktøy, denne gangen må den kjøpes for en trenger en slik sak konstant om en skal fortsette med denne hobbyen, så om det er noen som har eller vet om noen som besitter en slik uten å ha bruk for den hadde jeg blitt glad  :).

Mvh. Tormod i Sarpsborg

hens

Hei Dorb,
Jeg har diagnoseverktøy. Bor i Oslo og beveger meg ofte til Fredrikstad-Hankø. hensattonlinedotno  95445284
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Dorb


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA