Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW anbefaler "Reduced" som maks for gamle 12A ladere.

Startet av Beckern, onsdag 28. juni 2017, klokken 09:47

« forrige - neste »

Beckern

Bilen min er inne til reparasjon (igjen) pga ombordlader. Vet ikke hvorfor de ikke bare bytter hele uniten men det er nå så. Før de tok imot bilen så hadde jeg en lang og utmattende diskusjon med kundeansvarlig om lading.
Han mente at jeg måtte kjøre på redusert ladehastighet, det var deres sterke anbefaling. Å lade på max var et stort problem. Jeg ser at de har et problem i forhold til nye forskrifter med maks 8 A trekk når det pågår mer enn 2 timer på schuko kontakt og kan forstå en anbefaling utfra et slikt ståsted, men han mente det var andre graverende tekniske årsaker og høyst sannsynlig årsaken til at min feilet og det kan jeg ikke forstå.  Han ble noe utydelig når det kom til Mode3  men sa på et tidspunkt at den også måtte kjøre på redusert.
Og ikke minst måtte han også be meg kun bruke BMWs ladekladd og ikke min egen Mennekes (16A med CEE kontakt).
Noen som har betraktninger rundt dette?
Og en annen ting, er det fra bilens ståsted noen vesentlig forskjell på Mode2 og 3 lader?
Er ikke den vesentligste forskjellen at den ene er fastmontert og den andre ikke?
Iht Wiki er Mode 2 koblet til "Household" kontakt, hva er da min mennekes med CEE plugg?

Espen Hugaas Andersen

#1
Det er ikke noen nevneverdig forskjell. Om laderen ikke takler mer enn 9A, så er laderen for dårlig, så enkelt er det. Jeg ville bedt om å få det skriftlig at man ikke bør lade med mer enn 9A og så brukt denne uttalelsen til å reklamere på bilens lader, da den da bare er 2 kW og ikke 3,3 (6,6 kW?) som spesifisert.

Da er det naturlig å enten få en god nok lader til at spesifikasjonen gjelder, eller refundert en del av kjøpsprisen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Autowinder

Jeg har samme ladekladd, Mennekes med blå CEE aka Philip Hauge kontakt.
Samme blå CEE på vegg = fast installasjon. Alt montert av elektriker, kryssmålt og sjekket ut alt etter boka. 16A automatsikring og 25A Eaton jordfeilautomat type B (de kommer visstnok ikke i lavere ampererating) Lader på 16A alltid hjemme, men sjalter ned til 10/8/6A med schukoovergang sporadisk, sjekker da varmgang på denne. Aldri hatt noen problem. Kan da umulig være krav til å bruke laderen som ble levert med bilen. Da kan man jo heller ikke lade via hurtigladere, da de har fastmontert CCS kontakt som det ikke akkurat står BMW-logo på.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Har brukt originalkladden i tre år nå, uten et feilslag. Lader på maks fra stikkontakt i garasjen uten tegn til varmgang og tull. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Jeg har de samme erfaringene og vurderingene som alle dere over.
Ikke minst at når de "forbyr" andre kladder må de i praksis forby lading på alt av kommersielle Mode 3 bokser også.
Jeg har fått den slengt i trynet et par ganger at det kan bli trøbbel med garantien om jeg bruker uoriginal ladekladd.
Det er lite som fyrer meg opp mer enn slike påstander uten reellt grunnlag så jeg kommer til å be om at alle påstander dokumenteres skriftlig. Ikke bare som statement men man skal også kunne forlange en
forklaring på hvorfor det må være slik og ikke minst hva dette faktisk innebærer mtp mode 3

Litt fristende å spørre  om de har samme ordning på bensinbilene også; Man mister alle garantier på motor og drivstoffsystemer om man ikke fyller med original BMW bensinpumpe. :D

Orbit

Det er også forskjell på om denne informasjonen kommer fra BMW, eller fra en forhandler. Dersom det er forhandler som hevder dette, ta heller kontakt med BMW Norge (som er de eneste som selger nye i3 i Norge, det er en spesiell ordning hvor forhandlerne er bare agenter). Mest sannsynsynlig vil BMW selv gi et annet svar enn dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Beckern

Sitat fra: Orbit på onsdag 28. juni 2017, klokken 15:59
Det er også forskjell på om denne informasjonen kommer fra BMW, eller fra en forhandler. Dersom det er forhandler som hevder dette, ta heller kontakt med BMW Norge (som er de eneste som selger nye i3 i Norge, det er en spesiell ordning hvor forhandlerne er bare agenter). Mest sannsynsynlig vil BMW selv gi et annet svar enn dette.
Forhandler ja. Hos BMW har jeg enda ikke funnet noen fornuft kontaktinfo.


Orbit

På salgskontrakten min (som er med BMW Norge) er det angitt epost info(a)bmw-i.no til dem
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA