Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arealet av en fotballbane kan gi strøm til 260 eller biodrivstoff til 2,4 biler

Startet av Porsgrunn, tirsdag 27. juni 2017, klokken 15:52

« forrige - neste »

Porsgrunn



https://twitter.com/transenv/status/878651560137543683

Jeg har ikke gått inn for å se på forutsetningene, men poenget er nok holdbart uansett.

Å dyrke drivstoff er ikke og vil ikke ble noen spesielt god ide. Uansett hvordan det gjøres har det et uløselig problem med å skalere nok til å bli noe annet enn en nisje løsning.

Sol og vind kan derimot skaleres til å dekke vårt energibehov etterhvert. Ikke trenger det å stå på dyrkbar mark heller :)

Vollis47

Om dette er korrekt, jeg håper og tror det, så burde dette være et alvorlig varsko til de deler av miljøbevegelsen og politikere som argumenterer for biofuel.
Elektrisk strøm, fra vannkraft, vindkraft og solceller er en ren og effektiv energi.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

nr1rayner

Har ikke mye grunn til å tvile på at dette stemmer  :D
Årsaken er nok i all hovedsak at elmotor er så overlegent effektiv.
Krever klart endel energi å produsere, sette opp og koble på paneler, men når de først er igang går produksjonen sin gang hele året med minimalt arbeid.

Bio krever forarbeid, gjerne sprøyting, høsting, foredling, fermentering og videre transport. Nesten halve året ligger vel arealet i brakk.
Slikt blir vel dysset ned eller bortforklart.
Men heldigvis bor vi i et land hvor elbilen lever trygt, så langt. Mer skremmende er vel at hydrogen har flere fordeler enn elbil,, og mest sannsynlig holde på de lenger..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Porsgrunn

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. juni 2017, klokken 21:06
Årsaken er nok i all hovedsak at elmotor er så overlegent effektiv.

Helt klart en viktig årsak, men det er flere gode grunner til at bio krever for mye areal.

Fotosyntese er ikke spesielt effektivt, selv med de mest hurtigvoksende planter er utbyttet bare noen få prosent av den energien sola tilbyr. Masseproduserte solceller er i ferd med å bevege seg over 20% og vi vet med sikkerhet at det stopper ikke der.

Biomasse må foredles for å bli drivstoff, igjen et stort tap både til prosessen og til ikke utnyttbare deler av planten.

Faktisk så er summen av forskjell i motorenes virkningsgrad, tap i prosessen osv en såpass dårlig deal at det ofte hadde vært bedre utnyttelse å sette fyr på biomassen direkte for å lage strøm.

Jeg er ikke motstander av biodrivstoff, men mener vi først og fremst skal utnytte det avfallet som finnes til de transportoppgavene som sist kan elektrifiseres. I praksis vil vell det si først og fremst til fly.


doldis1

 Hmm, jeg er motstander av biodrivstoff...først og fremst fordi det "make no sense" rent energimessig. Dernest
tar det opp plassen til matproduksjon i en verden med raskt økende befolkningsmasse. Sist, og jaggu ikke
minst- biodrivstoff er, i likhet med H enda et forsøk fra monopolistene på å holde folk ved drivstoffpumpene,
"good for business" men "bad" for alt annet ..
Morsomt at de ikke har skjønt det ennå da, Tesla er måneder fra å ta over verden og monopolistene lager
grafer for redusert oljeleting etter 2050 ........... ;D  Dette ligger godt an til å bli "alle nedturers mor" for en
bransje eller 2...

nr1rayner

Er ikke mot biodrivstoff, men måten det blir hauset opp på.
E85 som blir solgt i Norge er meg bekjent produsert på avfall fra vindproduksjon, makes sence, men ikke å frakte det over store avstander for at vi skal kunne slå oss på brystet..
Biodrivstoff fra skogavfall,  :+1: , men å hugge ned skog, plante f.eks. mais for å få drivstoff, nei da har ballen trillet for langt.

En annen ting er økt forbruk, som MÅ taes med i regnskapet.
Jeg kjørte en tid på drivstoff fra Estra mener jeg de het, laget fra fiskeavfall. Forbruk økte som forventet, men husker ikke hvor mye, tror det var rundt 10-15%..
Etter den tid gikk den samme bilen på vanlig diesel fra Statoil. Merket at den ganske plutselig begynte å bruke en god del mer, var vel 5-10%. Stusset fælt på det, men skjønte det fort når jeg kjente igjen den brune fargen på drivstoffet, dieselen hadde fått innblandet 5 eller 7% biodrivstoff! Altså sånn ca like mye som bilen min ville ha mer, altså pga biodrivstoffet.
Da går jammen meg miljøregnskapet godt i minus spør du meg!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Vi vil alltid ha behov for ulike energikilder.

Biomasse er brukt til oppvarming i tusenvis av år, og det fungerer svært bra og er fortsatt omfattende. Skulle man erstatte det med elektrifisert solkraft, så ville man trenge enorme installasjoner.

Å konvertere biomasse til Diesel for framdrift gir nok derimot svært liten virkningsgrad. Når man samtidig bruker fyringsolje til oppvarming, som er omtrent det samme som diesel, så blir det litt rart.
Man kan få langt bedre virkningsgrad om man lager metan av biomasse, og hvis man har brensellsceller som går på Metan, men sånne brensellsceller er dyre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA