Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil

Startet av Counterpointer, fredag 16. juni 2017, klokken 07:06

« forrige - neste »

Dnn .

Hovedproblemet med bommen, er hvor urettferdig den er.
Jeg forstår at det er til for å få folk til å kjøre mindre, og at det hjelper. Men noen er 100% avhengig av bilen for å komme igjennom dagen. Jeg må bruke bil da kollektiv ikke går på morgenen når jeg drar på jobb, og jobber på motsatt side der jeg jobber  (og nei, jeg kan ikke flytte. Har ikke råd til de prisene på Oslos dyreste side)

Men de mest typiske som trenger ofte bilen er barnefamilier! Må ha bil for å hente/levere unga, så middag for de skal på fotball trening og lignende...

Vi kan sikkert prate om de 30? Bomringselskapene som fins og, der vi har alt for høye administrasjonutgifter da alle skal ha sitt eget system.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Ingeniøren

#31
Sitat fra: Dnn . på mandag 19. juni 2017, klokken 22:39
Hovedproblemet med bommen, er hvor urettferdig den er.
Jeg forstår at det er til for å få folk til å kjøre mindre, og at det hjelper. Men noen er 100% avhengig av bilen for å komme igjennom dagen. Jeg må bruke bil da kollektiv ikke går på morgenen når jeg drar på jobb, og jobber på motsatt side der jeg jobber  (og nei, jeg kan ikke flytte. Har ikke råd til de prisene på Oslos dyreste side)

Men de mest typiske som trenger ofte bilen er barnefamilier! Må ha bil for å hente/levere unga, så middag for de skal på fotball trening og lignende...

Vi kan sikkert prate om de 30? Bomringselskapene som fins og, der vi har alt for høye administrasjonutgifter da alle skal ha sitt eget system.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Dette vet de veldig godt - det er derfor de gjør det. Det er ene og allene for å få økte inntekter. Hadde de ment at det skulle virke kunne de ganget prisen med 5. Så hadde Hegnar og fiffen, som har råd til å betale eller har noen som betale for en, fått veien for seg selv - slik han uttrykte det en gang  :police:.
Men det går jo ikke for da bryter kollektivsystemet sammen og de må dytte på 100 talls millioner inn i bedre kollektivtransport. Det er ikke det de ønsker - de vil ha mer til sjampis...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Agmuns

Sitat fra: Burger på fredag 16. juni 2017, klokken 19:09Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.
Problemet er at de ikke har noen plan.

* Det mangler vilje til å utvide E18 sør-vest fra Oslo.
* Det er ingen planer om å utvide E6 sør-øst (hovedveien vår til kontinentet som det er beregnet at skal ha stillestående køer innen 2030 hvis den ikke utvides).
* Det er kun på epost-stadiet å få utvidet t-banenettet i Oslo.
* Gudene vet når den nye togtunnelen under Oslo er klar.

Poenget er: det er fullt på busser, tog, trikker, t-bane og veinettet i Stor-Oslo, og kostnadene ved at folk står i kø (enten i bil eller kollektivt) er på milliarder av kroner i året, men ingen har en realistisk plan for hvordan vi skal håndtere det og samtidig en økt befolkningsvekst.

Si at MDG får viljen sin og alle som ikke kjøre bil til Oslo tar kollektivtransport i stedet fordi de ikke har råd til de nye bomtakstene. Hvordan skal det foregå i praksis, når Ruter sier at dersom de skulle satt opp flere busser til f.eks. Fornebu, så ville bussene alene ha vært så tett på hverandre at det hadde blitt stillestående kø? Eller at NSB sier at kapasiteten på de stappfulle togene på de stappfulle linjene øst og vest fra Oslo er sprengt? Hvorfor er det så galt å bruke gulrot og bygge ut før man slår med pisken og straffer økonomisk i Norge?

Det er som @Ingeniøren skriver: de gjør dette kun for å øke inntektene sine.

Burger

Jeg får det ikke til å stemme at stappfulle busser skal kunne være mer plasskrevende enn personbiler.

Det som er et problem for busselskaper er å bemanne opp for rushtrafikk, men det er også løsbart.

Men, jeg har ikke satt meg så nøye inn i utfordringene til Oslo og hvordan politikerne prøver å takle de. Det jeg vet er at det ikke hjelper med FRP samferdselsminister som trenerer alt det politikerne i Oslo kommune vil få til.

Det hjelper heller ikke at dagens politikere heller vil hyle om hva som er feil med de andre enn å komme opp med løsninger når det er debatter og alt som tar mer enn 3 år vil aldri bli noe av fordi det tar over 1 år å starte det etter valg og vil bli lagt på hold av neste bøling politikere som skal utbedre og kritisere og kjøre det i sanden. Aner jeg at jeg har litt forakt for politikerne nede i Oslo? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Agmuns

Sitat fra: Burger på tirsdag 20. juni 2017, klokken 16:04Jeg får det ikke til å stemme at stappfulle busser skal kunne være mer plasskrevende enn personbiler.
Det er ikke så mye biltrafikk vest fra Oslo sentrum om morgenen (mye er relativt, men ikke mye i forhold til andre veien), men bussene går så ofte nå at de ikke kan klemme inn flere avganger. De kjører tross alt gjennom sentrum med den luggekjøringen man har der, så med flere avganger (f.eks. hvert 2. minutt i stedet for hvert 3-4 minutt som det er i dag) så vil det holde med at første buss står for lenge på ett rødt lys i sentrum eller en treg pensjonist som skal på for at neste buss tar igjen bussen foran - og da vil køen forflytte seg bakover i de andre avgangene også. Du har sikkert selv opplevd å stå i kø før den plutselig blir borte uten at du har sett eller hørt noe som helst som tilsier at det skulle vært kø. Akkurat det samme vil skje med bussene. Det er sikkert mer enn et år siden jeg leste den uttalelsen fra Ruter så jeg klarte ikke å finne igjen akkurat den, men jeg kom over en artikkel fra i år hvor de nevner det på nytt (rute 31 er Fornebu-bussen): http://www.dagsavisen.no/oslo/stappfulle-busser-kan-bli-enda-fullere-1.780649

Det eksempelet er worst case i dagens trafikkbilde og antall mennesker i Stor-Oslo, men det er ikke fritt frem for bussene andre steder i byen heller og vi blir stadig flere som skal reise kollektivt. Fra Aker Brygge-ish og inn til sentrum vestfra er det nesten konstant strøm av busser i kollektivfeltet. På bussholdeplassen ved Oslo S/Jernbanetorget er det køer med røde busser i rushtiden og rundt bussterminalen er det et kaos uten like med grønne regionbusser og turbusser (distriktsbusser) som konkurrerer med de fulle togene til andre byer på Østlandet.

Sitat fra: Burger på tirsdag 20. juni 2017, klokken 16:04Det jeg vet er at det ikke hjelper med FRP samferdselsminister som trenerer alt det politikerne i Oslo kommune vil få til.
Den samferdselsministeren er vel den beste samferdselsministeren vi har hatt noen gang i dette landet. Han får ting gjort og har en personlig interesse for temaet, i motsetning til tidligere samferdselsministre. Det er Oslo-politikerne som gang på gang forsøker å stanse det Regjeringen og nabokommunene ønsker, fordi de - og spesielt MDG - ikke vil ha mer trafikk inn til Oslo. Det må nesten bli økt trafikk når vi har befolkningsvekst i regionen.

Burger

Dersom det blir flere busser og mindre biler går det ikke an at det blir mer kø. Pælm ut bilene.

Problemet med å bygge ut veinettet er at det er bevist at det ikke virker. Eksempler på det er 14 felts veier i deler av USA og det står like bom stille.

Når veien blir forbedret med f.ek flere felt og høyere hastighet så vil folk flytte lengre ut fordi de får fortsatt 30-60 min pendlervei, men mye bedre/billigere tomt/hus. Det samme skjer med industrien, der nye industriparker flytter lengre og lengre vekk.

Det skjer i Trondheim også, det blir 4 felts vei i fra Trondheim til Stjørdal i fremtiden. Rent egoistisk av meg så er det jo fint fordi jeg vil få verdiøkning på boligen og kortere pendletid ei lita stund før mer trafikk fyller opp veien fordi Skatval er nye ideelle pendlerstedet.

Hva nabokomunene til Oslo mener er revnende likegyldig for Oslos borgere og politikere. Oslos politikere skal ta vare på Oslo sine borgere og de forurensningsutfordringer de har. Tipper de se på flere ting enn bare trafikken med tanke på forurensning, men som bilist så blir det lett at man kun ser på bilpolitikken.

Det vi sikkert er enige om er at det burde vært enklere å kjøre rundt Oslo når man bare skal forbi.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jonas9

Kostnad/forurensing ved å stå i kø blir hvertfall mindre med elbil. For ikke å si borte.
Se på E18 vest, hvor mange biler som står der og spyr ut eksos i et par timer, to ganger om dagen.

2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA