Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fiat e500

Startet av ArthurWikan, fredag 23. juni 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

ArthurWikan

Jeg har prøvekjørt Fiat e500. Den er nydelig, kul - Leaf drivlinje visstnok og Bosch resten. 111 hk og noe over 1300 kg. Rekkevidde sier de er 200 km. Slå av 30 %, tenker jeg - det gikk 33 % på fire mil - dog med noe motorvei på Ring3 og AC på.

Det må kompromisses på plass hvis man er voksen og skal ta med familien til sentrum for å kjøpe is - men for jobbpendling, helt ok. Den eneste ulempen er at bilen mangler teleskopratt. Når 183 cm stables inn i forsetet og bena har funnet sin plass, så er armene fem cm for kort.

Det kommer inn et antall e500 nå i juli/august med denne drivlinjen (Ikke MicroVett). Kanskje dusinet. Alle fra California. De kostet 33000 USD, Fiat tapte 14000 USD på hvert eksemplar de solgte. De selges nå brukt for alt fra 6000 - 8000 USD.

Hvis man ønsker å importere en, vil man kunne få en veldig bra e500 på kaia i Oslo for om lag 80000 kroner - skinnseter, klima, alt man trenger. De som nå legges ut for salg, ligger, eller vil ligge ute med en pris på alt fra 159000 - 179000 kroner. Dette er, tror jeg, en vanskelig pris å selge denne for - når man får en 2015/2016 e-Up for 135000 kroner (11000 km). Nordmenn velger tradisjonelt, og Fiat er utradisjonelt.

I tillegg, det kommer en del long(er) range elbiler på markedet nå, til halv Teslapris, og de som nå skal selge Kiaen eller Golfen, vil måtte dumpe prisene litt mere enn det nivå det ligger på i dag? Jeg tenker vi til høsten ser nyere eGolf til rundt 170000 kroner.

Jeg holdt nesten på å gå på en smell på en e500 i går, til jeg fant ut at selgerne bruker ca. to-gangen i fortjeneste. Jeg skriver i grunnen dette kun for å få ned prisen. Jeg kunne gått for 135K uten vinterdekk.

elektrolux

Enig i alt dette.

Bilen er drittkul men mangler DC lading. Dette er en bil med sjel akkurat som alfa Romeo.

Skal du kun være sikret behagelig, rimelig og sikker transport fra A til B hver dag er en e-Up bedre. Kunne selv tenkt meg en av hver. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ArthurWikan

#2
Hei,
Jeg vet ikke hva DC-lading er, men den lader på 120/240 - 10/16/(og kanskje32) amp?
Man mister TomTom'en. Det er akkurat som USA-Leaf, som ikke kan konverteres til Europeisk.
Jeg sjekker nå hva drevne folk i importbransjen tar for å hente inn en bil. Hvis vi ligger på  -->100K - bil, frakt, avgifter, penger for jobben - så er det verdt å ta en inn selv. Noen titusener spart.

Hatt en USA-Leaf. Ble grinete av å kjøre den. Solgt til kostpris.
Hatt en Focus. Rekkeviddeangst. Solgt til en fyr uten oppoverbakker.
Hatt en Fiat Fiorino. Solgte den til Elbilmek. Gikk på en smell.

...

Er i disse dager i dialog med selger i USA ang 500e.
Pris på 2014-2015 modell med 5-6k miles på telleren, ca $8500.
Pris på frakt fra CA, ca $1700
Totalt med frakt, ca $10200, eller omtrent 86500kr
Litt omkostninger i tillegg, så har man ferdig bil for 90000kr her hjemme antakelig.
Ville kanskje strukket meg til å betale rundt 110000kr her hjemme. 160k er god fortjeneste!!!

ArthurWikan

Ta med en til?

Sitat fra: nix på fredag 23. juni 2017, klokken 22:36
Er i disse dager i dialog med selger i USA ang 500e.
Pris på 2014-2015 modell med 5-6k miles på telleren, ca $8500.
Pris på frakt fra CA, ca $1700
Totalt med frakt, ca $10200, eller omtrent 86500kr
Litt omkostninger i tillegg, så har man ferdig bil for 90000kr her hjemme antakelig.
Ville kanskje strukket meg til å betale rundt 110000kr her hjemme. 160k er god fortjeneste!!!

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Pass på å få en fra det nordlige California. I San Fransisco er Leaf-batterier forventa å vare 3 ganger så lenge som i Palm Springs, CA:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Klimaet er forskjellig i nord og sør, og mellom kyst og innland.

Antakelig kan man ikke forutse med så stor sikkerhet hvor bilen er kjørt.

Forhandlere som skal ta inn sånne biler i disse dager, løper stor risiko: Man kjenner ikke til hvordan el-bilmarkedet er til høsten, og det er ikke så enkelt å forutse garanti- og reklamasjonsrisiko på biler som ikke er vanlige her i landet, og kundene kan prute på prisene osv.  Jeg forstår at forhandlerene vil beregne grov fortjeneste.

Ønsker man en billig bil, der man tar risikoen sjølv, så kan man importere på egehånd, eller finne noen som tilbyr bilformidling.

Det er en del biler på auksjon i Sanfransisco. Her kan frakta koste nærmere 2500usd til Drammen. Det er også biler i Sør-california, men dem vil man helst ikke vurdere. I Dallas er det mange biler på auksjon. Jeg kikka på en av dem, og den har title fra Ca, så det gjelder bare å sjekke opp historikk for å finne en som er fra Nord-california.

ArthurWikan

Hei og takk for innspill.

RSA sier at de tar service. Det er sannsynligvis en sannhet med modifikasjoner, men Elbilmek i Asker kan visstnok både MicroVett og e500. jeg har kontaktet usakonsulenten. De tar 10'000 for jobben, tar prutingen og transporten - og det er fint mulig å få inn en 2015 for ca 100'000. (USD8000) - eventuelt kan man gå for en low miles 2013/2014 til USD6000+ - så koster frakt om lag 12000 kroner, leser jeg på nett.

Det er enkelt å sjekke VIN på disse bilene. Man får all info, pris første eier, pris innbytte og andre eier - skader etc. Koster en liten hundrelapp, men det er lav pris for å få historikk.

Det er jo også "betryggende" at en USA e500 koster 15000 Euro i Tyskland.

Om usakonsulenten tar oppdraget og jeg får en 2015 for 100K+/- så går jeg på en smell.

elektrolux

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 26. juni 2017, klokken 12:56
Forhandlere som skal ta inn sånne biler i disse dager, løper stor risiko: Man kjenner ikke til hvordan el-bilmarkedet er til høsten, og det er ikke så enkelt å forutse garanti- og reklamasjonsrisiko på biler som ikke er vanlige her i landet, og kundene kan prute på prisene osv.  Jeg forstår at forhandlerene vil beregne grov fortjeneste.

Ja, dette er et typisk tilfelle på at forbrukerrettighetene ikke alltid er bare positivt. Med 5 års reklamasjonsrett tør f.eks ikke jeg selge biler i det hele tatt, og sitter derfor på snart 30 ulike biler som jeg i stedet leier ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ArthurWikan

Jeg er ett skritt nærmere nå.

USD 8000 for bilen 11500 miles, clean carfax.
USD 200 til en GoBetween i LA.
USD 1600 i frakt (ca)
10000 KR til han som fikser dette, rent praktisk.

På kaia til ca 95000 kroner.
MVA på frakt
2400 vrakpant
8000 dekk felger/vinter
AC-avgift noe hundrelapper.
Halv årsavgift 455/2

Totalpris 106000 kroner'ish.

Svend O

Jeg har også kontakt med en forhandler i California, som sier at fabrikkgarantien på batteri, drivlinje og bilen generelt kun gjelder i USA..

Bilen som du prøvekjørte hos forhandler i Oslo, hva slags garanti gir de på den her hjemme?

Hvis jeg som privatperson henter en 500E fra USA, er det mulig å få kjøpt en garanti på bilen, fra et eksternt firma?


Sitat fra: ArthurWikan på fredag 23. juni 2017, klokken 10:37
Jeg har prøvekjørt Fiat e500. Den er nydelig, kul - Leaf drivlinje visstnok og Bosch resten. 111 hk og noe over 1300 kg. Rekkevidde sier de er 200 km. Slå av 30 %, tenker jeg - det gikk 33 % på fire mil - dog med noe motorvei på Ring3 og AC på.

Det må kompromisses på plass hvis man er voksen og skal ta med familien til sentrum for å kjøpe is - men for jobbpendling, helt ok. Den eneste ulempen er at bilen mangler teleskopratt. Når 183 cm stables inn i forsetet og bena har funnet sin plass, så er armene fem cm for kort.

Det kommer inn et antall e500 nå i juli/august med denne drivlinjen (Ikke MicroVett). Kanskje dusinet. Alle fra California. De kostet 33000 USD, Fiat tapte 14000 USD på hvert eksemplar de solgte. De selges nå brukt for alt fra 6000 - 8000 USD.

Hvis man ønsker å importere en, vil man kunne få en veldig bra e500 på kaia i Oslo for om lag 80000 kroner - skinnseter, klima, alt man trenger. De som nå legges ut for salg, ligger, eller vil ligge ute med en pris på alt fra 159000 - 179000 kroner. Dette er, tror jeg, en vanskelig pris å selge denne for - når man får en 2015/2016 e-Up for 135000 kroner (11000 km). Nordmenn velger tradisjonelt, og Fiat er utradisjonelt.

I tillegg, det kommer en del long(er) range elbiler på markedet nå, til halv Teslapris, og de som nå skal selge Kiaen eller Golfen, vil måtte dumpe prisene litt mere enn det nivå det ligger på i dag? Jeg tenker vi til høsten ser nyere eGolf til rundt 170000 kroner.

Jeg holdt nesten på å gå på en smell på en e500 i går, til jeg fant ut at selgerne bruker ca. to-gangen i fortjeneste. Jeg skriver i grunnen dette kun for å få ned prisen. Jeg kunne gått for 135K uten vinterdekk.
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

ArthurWikan

Sitat fra: Svend Ole Kvilesjø på søndag 02. juli 2017, klokken 01:02
Jeg har også kontakt med en forhandler i California, som sier at fabrikkgarantien på batteri, drivlinje og bilen generelt kun gjelder i USA..

Bilen som du prøvekjørte hos forhandler i Oslo, hva slags garanti gir de på den her hjemme?

Hvis jeg som privatperson henter en 500E fra USA, er det mulig å få kjøpt en garanti på bilen, fra et eksternt firma?

[/quote]

Hei,

Buddy Electric på Økern kan kontaktes. Det var der jeg prøvekjørte. De er i området 150000+ uten vinterdekk, og er ansvarlig 5 år ihht Forbrukerkjøpslov - vi snakket ikke garanti.

Om jeg selv tar inn en, er det for egen regning og risiko. Differansen på ca 50000 kroner opp til "forhandlerpris" er nok for meg til å ta risiko. En evt forhandlergaranti er ikke verdt så mye.

Elbilmek i Asker har vært hos Fiat og kan mekke på disse. Så tenker jeg at hvis det er "Leaf-drivlinje" på en e500, så er det relativt trygt - men det er greit å sjekke Carfax - i USA har det vært noen recalls på disse fra Fiat - og det er greit å få sjekket ut at jobben er gjort.

Forhandlere i USA driver litt aggressivt salg, "Pick one!" sier de, men jeg har snudd på det - skrevet en bestilling og bedt om at de viser meg biler med min kravspek. Clean carfax, new service, Racalls fixed, kjørelengde, pris og slikt.

Svend O

Smart. Takk for gode råd :-)
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

ArthurWikan

Sitat fra: Svend Ole Kvilesjø på søndag 02. juli 2017, klokken 12:07
Smart. Takk for gode råd :-)

Si fra, så kan jeg hekte deg på en bestilling. Vi bor ikke så langt unna hverandre - den eneste som gjenstår å overtale, er fruen - mulig jeg kjøper meg en t-skjorte med print "My wife said NO!" - men jeg tror det går seg til :-)

Initium

ELBIL og FIAT i samme setningen ?

Dårlig, kjempedårlig ide. Som en kompis sa, han kjøpte ny Fiat, "etter ett år var det bare oljelampa som lyste..."  ;D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA