Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er folket fornøyd med mercedes og ikke hurtiglading?e

Startet av chriso89, torsdag 22. juni 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

chriso89

Hei.   

Har i dag en kia soul 2017. Men har lyst på mer eklsusiv elbil med bedre bagasjeplass når barn kommer.

Er folket fornøyd med bilen selv om man ikke kan hurtiglade?  Angrer dere?

Hva er relaistisk rekkevidde på østlandet på sommer og vinter?
Kjører mest mellom drammen og asker, drammen og oslo av og til og henter vi tar 1 tur anna hver mnd til sverige der vi kan lade med type 2 lader enten i tøckfors eller strømstad.

Er denne bilen GOD til det?

RickI

#1
 :) takk for "eksklusiv elbil" i sin prisklasse det passer veldig. Mtp bagasje plass og komfort helt overlegen.
Veldig fin bil for daglig kjøring - sommertida 150 km og i vintertida cca 100 km - bilen er glad i strøm. Hurtiglader mangler du bare på lengre turer. Drammen - Tøckfors (124km google maps) og Strømstad (149km) klarer du fint om sommertiden. Om det regner hele tiden og om vinteren må du ta en mellomlanding og lading...og problemet er, at bilen klarer flexilading, dvs 11kw/ 50 km top-up per time. Du må regne med 2-3 timers flexilading i Strømstad/ Trøckfors ellers må du ta fossilbil om vinteren...
Jeg kjørte flere ganger avstand 350km på en dag og det tar 8-10timer = 5 timer kjøring og 3-5timer lading = men dette passer ikke for alle  :)
Mercedes kunne har vært perfekt med chademo lader...

ara1

Sitat fra: RickI på torsdag 22. juni 2017, klokken 14:07
:) takk for "eksklusiv elbil" i sin prisklasse det passer veldig. Mtp bagasje plass og komfort helt overlegen.
Veldig fin bil for daglig kjøring - sommertida 150 km og i vintertida cca 100 km - bilen er glad i strøm. Hurtiglader mangler du bare på lengre turer. Drammen - Tøckfors (124km google maps) og Strømstad (149km) klarer du fint om sommertiden. Om det regner hele tiden og om vinteren må du ta en mellomlanding og lading...og problemet er, at bilen klarer flexilading, dvs 11kw/ 50 km top-up per time. Du må regne med 2-3 timers flexilading i Strømstad/ Trøckfors ellers må du ta fossilbil om vinteren...
Jeg kjørte flere ganger avstand 350km på en dag og det tar 8-10timer = 5 timer kjøring og 3-5timer lading = men dette passer ikke for alle  :)
Mercedes kunne har vært perfekt med chademo lader...
Skjønner ikke helt avstanden du oppgir. 15 mil sommerstid er vel i 120 på motorvei. Kjørte 28 mil med regn og full bil med ca 1 time 11kw.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grå 85 D levert mai 2015

Anders Jensen

Sitat fra: RickI på torsdag 22. juni 2017, klokken 14:07
:) takk for "eksklusiv elbil" i sin prisklasse det passer veldig. Mtp bagasje plass og komfort helt overlegen.
Veldig fin bil for daglig kjøring - sommertida 150 km og i vintertida cca 100 km - bilen er glad i strøm. Hurtiglader mangler du bare på lengre turer. Drammen - Tøckfors (124km google maps) og Strømstad (149km) klarer du fint om sommertiden. Om det regner hele tiden og om vinteren må du ta en mellomlanding og lading...og problemet er, at bilen klarer flexilading, dvs 11kw/ 50 km top-up per time. Du må regne med 2-3 timers flexilading i Strømstad/ Trøckfors ellers må du ta fossilbil om vinteren...
Jeg kjørte flere ganger avstand 350km på en dag og det tar 8-10timer = 5 timer kjøring og 3-5timer lading = men dette passer ikke for alle  :)
Mercedes kunne har vært perfekt med chademo lader...

150 km er vel ikke helt riktig.. ja bilen er glad i strøm.. men er man forsiktig med høyrefoten så kjører man lett 200 km på en lading på sommeren. og 120-140km på vinter. Er man hard på gasse så Skjønner jeg godt at man ikke får mer ut av bilen.. Jeg har selv kjørt B klassen fra Øvre lindeberg til Langhus (28km) med et forbruk som tilsvarer mindre enn range pluss delen på batteriet utgjør. parkerer på gårdsplassen hjemme med 100% på batteriet. kjører i fartsgrensa hele veien.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Svaret er vel kort og godt at bilen er GOD til det du kjører, ikke noen større problemer
Hvor langt du kommer avhenger av veldig mange faktorer, ligger mye info i noen andre forum tråder her
Ja, enig, for øyeblikket den mest eksklusive av Elbilene, og godt at flere enn allerede hardbarka B Electric eiere ser dette, Hehe
Virker som at midt oppi alt av fokus på kjørelengde glemmer folk å kjøpe bil etter det de trenger
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

@Ara1 - om du har kjørt 28mil = 280 km, på en lading da må du være Chuck Norris, som squeezer alt ut fra bilen ;)
150km om sommeren og 100km i vinteren er ment som minimum som bilen klarer eller skulle klare ærlig talt. Alt over dette er en stor plus  ;D

krl

Erfaringen min er maks 80-100 km på motorvei på vinter og 120-130 km på sommer. Estimert rekkevidde på instrumentpanelet er noe konservativ, men grei å bruke i praksis pga. man har litt sikkerhetsmargin.

Dette er en bil for byområder. På bagasjeplass, komfort og akselerasjon har den få reelle konkurrenter. Kjører man mindre enn 80-100 km hver dag, så er det ikke noe å lure på...

Pigeonbay

Bilen er veldig gjerrig på flatmark. Kjører langt på motorvei og er i mine auge der den passer best. Alt passer jo i by så å kalle det ein bybil berre fordi den mangler hurtiglading blir for meg ganske snodig. Hurtiglading har ikkje vært et problem for oss ennå. Lader som regel når den står parkert i garasjen eller der me overnatter og har alltid strøm til dei turene me vil ta. Har enda til gode å bruke ein hurtiglader. 

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


PaulusA

Ja, det er helt riktig. Egentlig lite ved denne bilen som tyder på en typisk bybil
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

ara1

Sitat fra: RickI på fredag 23. juni 2017, klokken 15:15
@Ara1 - om du har kjørt 28mil = 280 km, på en lading da må du være Chuck Norris, som squeezer alt ut fra bilen ;)
150km om sommeren og 100km i vinteren er ment som minimum som bilen klarer eller skulle klare ærlig talt. Alt over dette er en stor plus  ;D

Ikke 28 mil på en lading nei... ladet 10 A noen timer. Men 28 mil på en dag. Forbruk ca 1,8 Kw/mil. Det jeg mener er at den er god for langt over 20 mil på en lading sommertid. 15 mil må være på motorvei over 110 i Sport.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grå 85 D levert mai 2015

PaulusA

Ja, med 16" lettrullende dekk og ikke for høy fart er rundt 20 mil helt greit
Klarer ca 20 mil med mine tungtrullende 18" Conti dekk også

Kjører fint tur-retur jobb, på sommer, med strøm til overs. Det er ca 14 mil, mye motorvei i 110 og 120
Har kjørt 16 mil med primært motorvei, bilen er ganske tilgivende når det gjelder høyere fart
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Sitat fra: oveduesund på mandag 26. juni 2017, klokken 12:58
Bilen er veldig gjerrig på flatmark. Kjører langt på motorvei og er i mine auge der den passer best. Alt passer jo i by så å kalle det ein bybil berre fordi den mangler hurtiglading blir for meg ganske snodig. Hurtiglading har ikkje vært et problem for oss ennå. Lader som regel når den står parkert i garasjen eller der me overnatter og har alltid strøm til dei turene me vil ta. Har enda til gode å bruke ein hurtiglader. 

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Hvis du er garantert ladeplass på destinasjonen, og skal være der mer enn to timer, så er det en ting. Men i vanlig bruk, hvor man ikke nødvendigvis får ladet over alt, så er den "behagelige" rekkevidden ca. 50-60 km på sommeren og 40 km på vinteren -- i og med at man skal hjem igjen. Da behøver man ikke planlegge. Alt annet blir litt styr med såpass kort rekkevidde og manglende hurtiglader.

Tanken min er at dette ikke bør være den eneste bilen man har -- dersom det er aktuelt å dra på langtur en gang i blant. Men bilen er ypperlig hvis rekkevidden er OK for brukeren. Kvaliteten på eksteriør og interiør er milevis over Tesla, og bilen har god plass innvendig.

Pigeonbay

Sitat fra: chriso89 på torsdag 22. juni 2017, klokken 13:28
Hei.   

Har i dag en kia soul 2017. Men har lyst på mer eklsusiv elbil med bedre bagasjeplass når barn kommer.

Er folket fornøyd med bilen selv om man ikke kan hurtiglade?  Angrer dere?

Hva er relaistisk rekkevidde på østlandet på sommer og vinter?
Kjører mest mellom drammen og asker, drammen og oslo av og til og henter vi tar 1 tur anna hver mnd til sverige der vi kan lade med type 2 lader enten i tøckfors eller strømstad.

Er denne bilen GOD til det?
Kva vart det til? Har kjørt mykje langkjøring med bilen i sommer med 1-åring ombord og kan berolige deg med at den kjem langt på ei lading. Ringebufjellet-Oppdal, Oppdal-Levanger, Bergen-Eidfjord er nokon av distansene me har kjørt på ei lading med Range Plus og 18 tommers dekk. Med unge i bilen må du uansett stoppe og ta pauser og då går det gjerne ein time-to der du får tid til å fylle batteriet. Lader vel ca 40% i timen med 22kwh lading. Det som tar mykje batteri er bratte bakker over lengre tid. Brukte ca 20-25% frå Ringebu opp til ei hytte innover hyttefeltet ved Måsaplassen (ca 15 km). Bratt og dårlig vei.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


moby666

Hvis du lader 40% på en time med 11 kw så er ikke batteriet større enn 24 kwh...

Personlig ville jeg aldri byttet fra soul til mb electric pga forbruk og lademuligheter.

Pigeonbay

Batteriet er vel 32kwh. Har aldri tatt tida på ladinga. Det går fort nok for vårt bruk då me uansett må ta litt lengre pauser pga barn. 40% på ein time er basert på eit diagram ein bruker la ut her. Den lader iallfall ikkje treigere enn det. Så lenge du husker på å lade når du har mulighet så er det ikkje noko stress på lengre turer. Einaste gongen det er upraktisk er viss du vil druse på og kjøre mange hundre kilometer i eit strekk eller viss du ikkje har tilgang til stikkontakt når det begynner å skorte på rekkevidden. Skjøteledning er ein god investering

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA