Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er folket fornøyd med mercedes og ikke hurtiglading?e

Startet av chriso89, torsdag 22. juni 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

staleha

Bilen fungerer godt til daglig bruk. Skal du langt må du legge inn godt med ladepauser.
18 mil på sommeren går greit på en lading, men jeg ville ikke hatt den som eneste bil. Til det tar lange etapper for mye tid.
Når det er sagt så kjørte jeg 60 mil med bilen i går.  8) Hadde 3 timer lading på vanlig 16 amp kurs. Og i tillegg totalt 4,5 timer på 22 kwt ladere underveis fordelt på 4 stopp. Så alt går hvis motivasjonen er riktig.(mange ferjer) :-)
B250E
TM3
Audi e-tron

Jankoic

Hei
En stund siden jeg har vært her inne på forumet. Men jeg leste meg litt opp. Og jeg må si jeg er svært skuffet over kjøpet av denne bilen. Jeg fikk min bil i juni i år og har kjørt vel 4500 km på den. Men her oppe kan en faktisk ikke kjøre noe særlig lengere en til de nære byområder på grunn av mangel på ladde muligheter. Og at det ikke er hurtigladere gjøre det vanskelig og bruke de meget få ladderen som finnes. Jeg har nå i noen månderer prøvd å bruke bra El mersa men måtte nå kjøpe en bil nr 2, og er nå igang med å prøve å kvitte meg med El bilen. Så her oppe i Bodø er dette ikke noen bil som passer meg med den veien jeg har til jobb og ellers det jeg ønsker å bruke bilen til.

PaulusA

Ja, høres ut som at du ikke skulle ha kjøpt elbil.
Er vel sånt sett ikke noe galt med bilen
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

 :) forstår godt hva Jankoic sier. (I feel you brother :+1:) Bilen er fantastisk å kjøre korte avstander men upraktisk for langturer med kaldt vær/regn. Fungerer egentlig som luxus shoppingbag for vår del  ;D.

PaulusA

Jupp
Vi bruker bilen ca 60 km daglig, funker fint
Igår ble den kjørt ca 200 km med litt mellomlading, perfekt bil nr2

Vår hovedbil går ofte 200—300 km hver dag og ikke noe tema med elbil lading underveis, slikt har jeg ikke tid til
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jankoic

Hei
Vel det med å kjøpe EL - Bil er vel en annen sak. Før jeg gikk til innkjøp av mersa hadde jeg en Ion som både pris og driftsmessig fungerte vel så bra som mersa. Med det mener jeg at når en ser hva dette koster så hadde Ion vært en bedre bil til mitt bruk enn hva Mercedesen er idag. Så nå håper jeg som sagt at det er mulig å greie å kvitte seg med den til en fornuftig pris. Og så kan jeg jonsi at det er fler her opp som ikke er særlig fornøyd med denne bilen, og det går på veldig høyt strømforbruk og mangel på kjøre distanse...

Egil Fonn

Bilen min har passert 40000km nå. Har tidligere byttet lade kladd, lade luke, bærekule hs og verksted besøk på grunn av melding 'feil oppsøk verksted' som de da ikke ikke fant noe feil. Ny feilmelding for en uke siden og bilen ville ikke lade mer enn 75% soc. Etter 3 dager med feilsøking på verksted fant de ut at det var feil med ombord laderen. Står nå på verksted og venter på ny ombord lader fra Tyskland.
Er for mye søppel kvalitet fra Tesla i denne bilen. Eide en Tesla S som også stadig måtte på verksted pga. feil og mangler.
Kan bekrefte at bilen sluker strøm på småkjøring i kulde pga automatisk batteri varming som ikke kan stenges av. Ca 80% høyere forbruk enn BMW i3 på 30km kjøring i kulde.
Ville ikke kjøpt MB Belectric eller Tesla igjen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Synd du har hatt såpass mye problemer.
Vi har etter 27000 km ikke hatt noen.
Forvarming strøm er løst med kraftig lader, å lade elbil med stikk—kontakt er ikke akkurat anbefalt
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

Ja 11kw lader er bra. Problemet er når du parkerer lenge i kulde uten tilgang på strøm. Da brukes det mye energi på varming av batteri de første milene. Tesla har løst dette med  Range mode valg som deaktiverer batterivarmingen. Veldig praktisk når bilen sto parkert strømløst ved hytta i 25 kalde og jeg bare skulle korte turer til butikk og skianlegg. Kunne ikke bruke MB Belectric her. Den ville varmet batteriet tomt for strøm på disse småturene. BMW i3 fungerer fint i kulde men har ikke mulighet for aktiv batterivarming uten å være tilkoblet strøm. Det betyr meget treg hurtiglading etter en helg parkert i 25 kalde.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

snoemann

Sitat fra: PaulusA på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 05:56

Er likevel litt spesiell bruk av elbil

Som forbrukere som ønsker videreutvikling og fremgang i elbilmarkedet så er jeg svært svært uenig i denne holdningen. Men jeg skjønner at det er nyttig for å forsvare egne valg ovenfor segselv.

Vi må kreve videreutvikling helt til elbilen er minst like god som fossilbilen på alle situasjoner og bruksformål.

Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

CitB59EL

Vi har både C-zero og B klasse. Det er klart jeg dro på smilebåndet når jeg så at B klassen kommer like langt som C-zero (74 km est). Når en vet at C-zero har 50% batteri kapasitet 14.5/28 kwh.  Vi bruker C-zero på det mest av små turer av den grunn.  Bruker B klassen på lengre turer og det er vår "diesel" bil. På lang turene våre(19 mil en vei) så frister ikke akkurat C-zero da vi måtte hatt 3 hurtiglade stopp på vinteren. Da går det bedre med 1 matpause a ca 1 time med lading. B klassen tilbyr bedre plass å komfort:) Å det var grunnen til kjøpe. Neste bil SKAL ha hurtiglading og minst like god plass (500L ++) til fornuftig pris dvs ca 400k.   

elbil4ever

Sitat fra: PaulusA på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
Vi bruker bilen ca 60 km daglig, funker fint
Igår ble den kjørt ca 200 km med litt mellomlading, perfekt bil nr2

Vår hovedbil går ofte 200—300 km hver dag og ikke noe tema med elbil lading underveis, slikt har jeg ikke tid til

Enig. MB el-B klasse er en fin bil, som jeg hadde en stund. Behagelig å kjøre, god plass, fint å kunne velge hvor kraftig regenerering skal være direkte fra rattet. Og nokså energigjerrig hvis man er rolig på gassen.

Men jeg ville aldri hatt den som noe annet enn nr 2 bil, pga ladetid og rekkevidde.

Om man kjører en fast pendlerrute på feks et par mil hver vei, og litt småkjøring utenom, så er den topp!

Men langtur (over 150km en vei) = feil bil etter min mening.

Hideyowife

Godt fornøyd. God komfort i seter foran og bak. Sprek som fy og morsom å kjøre. Klarer lett 180km med range pluss på sommerstid, da med ca 20km i rest ved ankomst så 200km klarer jeg nok.

Minus: Bruker MYE strøm når det er kaldt. Vi snakker HEFTIG mye mer enn andre elbiler. Jeg har ikke gjort ett forsøk selv, men på fine vinterdager viser vår bil 87km rekkevidde med Range Pluss ladet og forvarmet bil som er stått i 16AMP ladeboks (Ikke schuko). Jeg opplever gjettometeret som veldig pessimistisk men har kjørt 80km på vinter og også da hatt 20km i rest. Siden den mangler hurtiglading har jeg ikke giddet å bruke tid på å se hvor langt den kommer på vinteren.

Komisk: Vår bil har Navigasjon (selvfølgelig tenkte vi ved kjøp). I vinter så jeg det komiske ved å ha en bil som kanskje klarer 10mil (vinter) og at den har Navigasjon med kart over hele Europa? :D

Vi har det som familiens eneste bil. Fungerer fint for oss, men det er nok ikke for alle. For de som er ute etter en bil nr 2. Da er dette ett fantastisk alternativ.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA