Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Energimålernes virkemåte

Startet av ThomasEL, onsdag 21. juni 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

ThomasEL

I dag gjorde jeg en skuffende oppdagelse vedrørende energimåleren min i sikringsskapet. Jeg har digital måler, men har foreløpig ikke fått den nye ams-måleren (smartmåleren). (Til tross for at jeg er plusskunde får jeg den visstnok ikke på ei stund enda)

Jeg hadde forstått det som at energimålerne hele tiden måler netto samlet energistrøm over alle tre fasene...

Men i dag oppdaget jeg følgende:

- Solcelleanlegget mater inn ca 1200W (kontrollmålt ca 5 ampere strøm med tangamperemeter ved sikringen i sikringsskapet for å være sikker). Inverteren er enfaset og koblet til L1-L2 på faseskinnen.

- Ved et forbruk på 1500w på en av de andre fasene hadde jeg ingen nytte av solstrømproduksjonen. Måleren registrerte fortsatt 1500W forbruk.

Det må jo rett og slett bety at jeg mater 1200W ut på nettet (gratis energi for nettselskapet) mens jeg samtidig kjøper 1500W fra nettselskapet.

På en måte er det jo en logikk i dette, all den tid det er snakk om produksjon og forbruk på ulike faser. Men jeg har forstått andre tråder her på forumet om emnet slik at måleren registrerer netto. Altså at måleren kun skulle registrert 1500W-1200W = 300W

Slik det ser ut til å være nå, er det jo ekstremt viktig å koble solcelleanlegget til samme fase som de forbrukskursene som typisk er i bruk på dagtid!!

Noen tanker? Er dette i strid med hva andre har erfart/lært? Handler dette om type måler?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RaBalder

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 21. juni 2017, klokken 12:47
:
Jeg hadde forstått det som at energimålerne hele tiden måler netto samlet energistrøm over alle tre fasene...
:

Jeg har ingen tro på at man kan motregne strøm på inntaket i en "netto-måler".


  • kWh for kWh blir det nok rett
  • men ikke i kroner

Du får lite betalt for det du leverer ut på nettet og må betale like dyrt som før for det du bruker fra nettet.

Så har du levert 100kWh til nettet og brukt 110kWh, så er det ikke det samme som at du har brukt 10kWh motregnet.


Kraftselskapet/netteier er nok interessert i å se hva du har produsert og hva du har forbrukt hver for seg.



jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 21. juni 2017, klokken 12:47
I dag gjorde jeg en skuffende oppdagelse vedrørende energimåleren min i sikringsskapet. Jeg har digital måler, men har foreløpig ikke fått den nye ams-måleren (smartmåleren). (Til tross for at jeg er plusskunde får jeg den visstnok ikke på ei stund enda)

Jeg hadde forstått det som at energimålerne hele tiden måler netto samlet energistrøm over alle tre fasene...

Men i dag oppdaget jeg følgende:

- Solcelleanlegget mater inn ca 1200W (kontrollmålt ca 5 ampere strøm med tangamperemeter ved sikringen i sikringsskapet for å være sikker). Inverteren er enfaset og koblet til L1-L2 på faseskinnen.

- Ved et forbruk på 1500w på en av de andre fasene hadde jeg ingen nytte av solstrømproduksjonen. Måleren registrerte fortsatt 1500W forbruk.

Det må jo rett og slett bety at jeg mater 1200W ut på nettet (gratis energi for nettselskapet) mens jeg samtidig kjøper 1500W fra nettselskapet.

På en måte er det jo en logikk i dette, all den tid det er snakk om produksjon og forbruk på ulike faser. Men jeg har forstått andre tråder her på forumet om emnet slik at måleren registrerer netto. Altså at måleren kun skulle registrert 1500W-1200W = 300W

Slik det ser ut til å være nå, er det jo ekstremt viktig å koble solcelleanlegget til samme fase som de forbrukskursene som typisk er i bruk på dagtid!!

Noen tanker? Er dette i strid med hva andre har erfart/lært? Handler dette om type måler?

Du har ikke en toveis måler. Hadde du hatt det hadde den registrert 300W i forbruk. Slik fungerer ihvertfall min.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. juni 2017, klokken 18:30
Du har ikke en toveis måler. Hadde du hatt det hadde den registrert 300W i forbruk. Slik fungerer ihvertfall min.
Min og.

Sitat fra: RaBalder på onsdag 21. juni 2017, klokken 17:24
Du får lite betalt for det du leverer ut på nettet og må betale like dyrt som før for det du bruker fra nettet.
Vet ikke hva strømprisen er akkurat nå, men jeg får 1kr pr kWt levert til nettet (uavhengig av strømprisen).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ThomasEL

Takk!
Konklusjonen på problemstillingen blir vel da følgende:

- Med gammeldags enveismåler er det svært viktig at enfaset inverter kobles til en fase som vanligvis har last/forbruk på dagtid. Hvis ikke får man ikke utnyttet egenprodusert strøm, man gir den bort.

- Med toveis ams-måler spiller det ingen rolle hvilken fase man kobler PV-anlegget inn på.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 22. juni 2017, klokken 09:49
Takk!
Konklusjonen på problemstillingen blir vel da følgende:

- Med gammeldags enveismåler er det svært viktig at enfaset inverter kobles til en fase som vanligvis har last/forbruk på dagtid. Hvis ikke får man ikke utnyttet egenprodusert strøm, man gir den bort.

- Med toveis ams-måler spiller det ingen rolle hvilken fase man kobler PV-anlegget inn på.

Ja, det tror jeg er en korrekt konklusjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA