Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råtten lukt i kupé, fra AC?

Startet av Aass_Bayer, mandag 19. juni 2017, klokken 12:57

« forrige - neste »

Aass_Bayer

Hei, lurer på om noen har et bråtips til oss?
Oppdaget siste ukene en mild vond lukt i bilen (US Leaf '12).
Har vasket, men fortsatt er det noe. Service for 2 mnd siden.
Merket ekstra mye nå i dag, og vi tror det er fra AC. Noen med lignende erfaring?

cra

Skal ikke uttale meg om årsaken (det kan jo være noen som holder ellevte med deg og har plantet noe i systemet som lukter. Ei reke ned i defrost-kanalen er jo et gammelt jungeltriks).

Svendsen Eksos skal visstnok kunne hjeple med vond lukt fra klimaanlegg, selv om det kanskje smerter litt å bruke en slik tjenetelevarandør som elbilist?  ;D

Vurderer å låne Ozon-apparat for å prøve å fjerne lukt fra kupeen på vår leaf. Usikker på om lukta (som ikke er overveldende for vår del) kommer fra at det er noe fuktig u kupeen, og ikek nødvendigvis fra anlegget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aass_Bayer

Sitat fra: cra på mandag 19. juni 2017, klokken 13:40
Skal ikke uttale meg om årsaken (det kan jo være noen som holder ellevte med deg og har plantet noe i systemet som lukter. Ei reke ned i defrost-kanalen er jo et gammelt jungeltriks).

Svendsen Eksos skal visstnok kunne hjeple med vond lukt fra klimaanlegg, selv om det kanskje smerter litt å bruke en slik tjenetelevarandør som elbilist?  ;D

Vurderer å låne Ozon-apparat for å prøve å fjerne lukt fra kupeen på vår leaf. Usikker på om lukta (som ikke er overveldende for vår del) kommer fra at det er noe fuktig u kupeen, og ikek nødvendigvis fra anlegget.

Haha! Ja kan jo være en som har lagt noe inn der ja. ;D
Takk for tips om Svendsen, blir kanskje en tur dit om jeg ikke finner ut av dette selv. Er forsåvidt også en lokal helt her som tilbyr fjerning av lukt som en tjeneste i tillegg til polering osv, men usikker på hvor grunding han er ift AC..

EV-FTW

Mest sannsynlig kommer lukten fra klimaanlegget.
Dersom du stort sett kjører med AC av hele vinteren, danner det seg fort bakterier og drit der, som lukter råttent når man en dag starter å bruke AC igjen.

Kupefilter er også noe som bør skiftes forholdsvis ofte!

Men en rens av AC er nok på sin plass.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TorC

Og du har selvsagt byttet kupèfilter? Noen steder i landet bør dette byttes hyppigere enn en gang i året for å unngå lukt, andre steder kan det stå lengre enn 1 år. Det er jo typisk fra filteret lukten kommer fra... Men det kan jo likeså være en mus som ligger å råtner et sted. Har selv hatt mus i Leafen...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Aass_Bayer

Sitat fra: TorC på mandag 19. juni 2017, klokken 14:02
Og du har selvsagt byttet kupèfilter? Noen steder i landet bør dette byttes hyppigere enn en gang i året for å unngå lukt, andre steder kan det stå lengre enn 1 år. Det er jo typisk fra filteret lukten kommer fra... Men det kan jo likeså være en mus som ligger å råtner et sted. Har selv hatt mus i Leafen...
Ikke skiftet selv, dem gjorde vel det på service?
Finner ikke service papirene nå.
Skal sjekke opp dette, takk.

TorC

Hvis det er mer enn 6 mnd siden siste service ville jeg tatt en titt på filteret.

Du kan bytte selv ganske enkelt:

http://youtu.be/5EKE_1FINXg


Og du får kjøpt filteret løst hos Mekomanen og andre.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

CitB59EL

Ville kjørt en full AC rens på kondenser og skiftet filter+fylt opp gass-dvs AC service på et verksted. Tipper det koster deg1500-2500 kr+ evt gass. Skal selv ta dette på min Berlingo 2014 modell iløpet av året er planen. Siden jeg har jobbet på bilverksted å ha AC sertifikat så kommer jeg til å ta service hvert 3-4 år for å unngå ekstra utgifter.  Bruker selv AC HELE året på alle våre elbiler og anbefaler andre å gjøre dette for å unngå kjedelige ekstra utgifter. Ja vet det tar noen km på rekkevidden:) 

Olee

Sitat fra: cra på mandag 19. juni 2017, klokken 13:40
Vurderer å låne Ozon-apparat for å prøve å fjerne lukt fra kupeen på vår leaf. Usikker på om lukta (som ikke er overveldende for vår del) kommer fra at det er noe fuktig u kupeen, og ikek nødvendigvis fra anlegget.
Brukte ozon-generator på Mjauen etter jeg kjøpte den. Den lukta egentlig litt fjøs, men etter en runde med klimaanlegget på resirkulering og ozon-generatoren på, ble det en helt annen bil!  8)

sylwester

Jeg leide industriell Ozon-maskin jeg fant på Finn.
Jeg sorterte på pris og brukeren Radek lånte meg en stor boks med høy kapasitet til 400.
Det dreper all lukt og det lukter tordenvær etter behandlingen.

Vær forsiktig! Det fulgte med en gassmaske, men det hjelper ikke. Mye bedre å holde pusten og ikke eksponere huden for lenge. Luft godt. Jeg luftet med bilen på full luft en stund og alle dører oppe i flere timer etter behandling. Hvis man puster inn det som er i bilen etter 20 minutters behandling er det ikke sikkert man overlever!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Som Sylwester skriver, Ozon er skumle greier!
Har lånt ozon-maskin selv noen ganger, det er bare å trekke pusten godt hvis man må inn i, eller i umiddelbar nærhet av bilen når man kobler til/fra, og luft skikkelig godt!
Merk dog at ozon fjerner lukta, ikke årsaken!
Har du en råtten banan eller hamburger under et av setene kan det bli luktfritt der og da, men hvis årsaken ikke fjernes kommer lukta raskt tilbake.
Har ingen erfaring med ozon og AC-lukt, så mulig det fungerer utmerket der..

Har hele tiden hatt litt merkelig lukt fra AC på min -13. Kjørte en kjapp runde med rens i fjor tror jeg. Synes å huske at det var Biltema-saken, sprayboks man setter i gulvet.
Den er jeg ikke fornøyd med, har bedre erfaring med bokser med slange som man stapper inn i alle åpninger og fyller med skum.

Er man usikker er det nok bare å høre på de som talte før, ta en AC-service, regner med de som driver med slikt til daglig vet hva de må gjøre  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på fredag 23. juni 2017, klokken 20:38
Merk dog at ozon fjerner lukta, ikke årsaken!

Ozon deper bakterier/mugg på overflatene gassen komme i kontakt med. I mange tilfeller så vil det si kilden til lukten da bakteriene/muggen gjerne ikke er veldig dyp. Hvis du har en hel banen som råtner så vil ozon drepe bakteriene på overflaten, men bakteriene og muggen i resten av banenen vil leve i beste velgående og den vil fortsette å råtne og etter kort tid forpeste bilen med lukt.

Sitat fra: nr1rayner på fredag 23. juni 2017, klokken 20:38
Har hele tiden hatt litt merkelig lukt fra AC på min -13. Kjørte en kjapp runde med rens i fjor tror jeg. Synes å huske at det var Biltema-saken, sprayboks man setter i gulvet.

En slik løsning har vel en mild ozon + sterk parfyme. Jeg prøvde en slik i min bil før jeg bruke Ozon og resultatet var at bilen luktet såpe i 3 uker. Hel jævlig. Og deretter kom den lukta jeg ville ha vekk tilbake.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Biltema sin spray lukter ganske sterkt sitron. Tror det var CRC sin skum jeg brukte sist (på annen bil) det fungerte bra.
Vet ikke hva det er i de sprayene, de kaller det vel "aktivt skum"..
Hensikten er jo å ta knekken på bakterier.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA