Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å gå fra luft til standard ?

Startet av AttackOfTheMac, søndag 18. juni 2017, klokken 23:11

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Hei,

vurderer en 75D men den har jo ikke nå luft lengre.
Jeg har en 2013 60 med luft nå.
Noen som har erfaringer med å gå fra luft til standard fjæring ?
Jeg er redd for at det vil være en utgjørende forskjell.
Jeg er typen som liker at bilen "flyter" mest mulig på veien.

BMW850

Da kommer du til å savne det. Men som alltid - det dukker nok flere opp i tråden med stålfjærer som forsvarer akkurat dette  ;D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Har gått fra luft ganger to til stål, savner det ikke. Men jeg har en gammel stålfjæringsbil, med god bakkeklaring, mulig det er verre nå.

aness

Har fått utlevert loaner med stål et par ganger, det er ikke voldsom stor forskjell, men det tar ikke veldig mange kilometerene før jeg merker at bilen ikke har luftfjærer.

Når det er sagt så har det jo skjedd en del siden 2013, så vil anbefale at du ordner deg en prøvekjøring.

tkjoerlaug

Jeg byttet fra luft til stål i vinter. Synes forskjellen er knapt merkbar, og mener sommerdekk vs. Vinterdekk, 19 vs 21 og lufttrykk har mer og si for opplevd komfort en luft vs ståk. Eneste argument for luft bør være dersom du har behov for å heve bilen.

krister461

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 19. juni 2017, klokken 07:28
Jeg byttet fra luft til stål i vinter. Synes forskjellen er knapt merkbar, og mener sommerdekk vs. Vinterdekk, 19 vs 21 og lufttrykk har mer og si for opplevd komfort en luft vs ståk. Eneste argument for luft bør være dersom du har behov for å heve bilen.
Enig med forrige taler. Byttet fra stål til luft i 2015. Venter nå på bil med stål igjen.

MyMuffin

Er litt i samme båt, har en S60 riktignok med stål og vurderer ny 75D.

Det jeg er mest redd for er at Tesla i stillhet har senket klaringen på biler med stål over de siste årene.

Min S60 2014 - 155mm

Ny 75D 2017 - 134mm

Har også fått med meg at biler fra 2016/2015 har vært på 145mm.

Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Vegard Winther

Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.

Dette er grunnen til at vi har bestilt med luft på vår nye model S.
Med vår 2016 70D med stål slo jeg oppi 5-6 ganger i løpet av et år, og lykkelig uvitende om hvor mange ganger kona har gjort det samme. Kjente jeg satt med en klump i magen hver gang jeg satt på med kona og vi nærmet oss en fartshump. Parkeringshus var alltid litt spennende, samme med landeveiskjøring på ujevne og hullete veier, og et par ganger vi skulle på tilstelninger som lå litt vell landlig til måtte vi rett og slett la bilen stå og ta Mondeoen i stedet.
Eneste vi har hatt å utsette på bilen - men til gjengjeld har det vært en reell bekymring.
Forstår heller ikke helt at folk mener de ikke merker forskjell. Hadde en loaner over natta for litt siden, og mener nå ganske sikkert at denne var betydelig mykere over fartshumper o.l, hvor 70Den vår opplevdes som rimelig stiv.
Når de nye med stål i tillegg har blitt lavere, var luft et ganske enkelt valg da vi la inn bestilling på ny bil.
Men det kommer jo an på behovet - vi bor på bygda, og har tenkt å ha bilen i mange år.




MyMuffin

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 19. juni 2017, klokken 08:11
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.

Dette er grunnen til at vi har bestilt med luft på vår nye model S.
Med vår 2016 70D med stål slo jeg oppi 5-6 ganger i løpet av et år, og lykkelig uvitende om hvor mange ganger kona har gjort det samme. Kjente jeg satt med en klump i magen hver gang jeg satt på med kona og vi nærmet oss en fartshump. Parkeringshus var alltid litt spennende, samme med landeveiskjøring på ujevne og hullete veier, og et par ganger vi skulle på tilstelninger som lå litt vell landlig til måtte vi rett og slett la bilen stå og ta Mondeoen i stedet.
Eneste vi har hatt å utsette på bilen - men til gjengjeld har det vært en reell bekymring.
Forstår heller ikke helt at folk mener de ikke merker forskjell. Hadde en loaner over natta for litt siden, og mener nå ganske sikkert at denne var betydelig mykere over fartshumper o.l, hvor 70Den vår opplevdes som rimelig stiv.
Når de nye med stål i tillegg har blitt lavere, var luft et ganske enkelt valg da vi la inn bestilling på ny bil.
Men det kommer jo an på behovet - vi bor på bygda, og har tenkt å ha bilen i mange år.

Utfordringen nå er man ikke bare kan slenge på skarve 20k og få luft på en 75D. Istedet må man opp på 100D utgaven for i det hele tatt få muligheten :(

Da er bilen prismessig uaktuell for mange.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Vegard Winther

Det tenkte jeg ikke på engang.
Er litt merkelig av Tesla?


JorgenM

Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

krister461

Sitat fra: JorgenM på mandag 19. juni 2017, klokken 08:51
Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Ja, de har mange bra biler der nå, men kampanjerenten er utrolig bra...

MyMuffin

Sitat fra: krister461 på mandag 19. juni 2017, klokken 09:03
Sitat fra: JorgenM på mandag 19. juni 2017, klokken 08:51
Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Ja, de har mange bra biler der nå, men kampanjerenten er utrolig bra...

Joda, en 2015 70D med 60kkm til 608000, da frister det heller med en splitter ny 75D til 650000. Ihvertfall for min del, som kun synes vinterpakken og metallic farge er verdt å huke av på med ekstrautstyr.
Samtidig med kampanjerenta så er det en "no-brainer" for min del. Brukt er uaktuelt grunnet kunstig høye priser.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

DagfinnN

Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.
Er det ikke bare ca 2 cm man kan heve bilen om man velger luft. I så fall er det jo 10k pr. cm og det er noe drøyt synes jeg. Kunne man heve det dobbelte, ville det være mer aktuelt etter min mening.
Men jeg tar også nede i ny og ne og liker det dårlig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Orake1et

Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er litt i samme båt, har en S60 riktignok med stål og vurderer ny 75D.

Det jeg er mest redd for er at Tesla i stillhet har senket klaringen på biler med stål over de siste årene.

Min S60 2014 - 155mm

Ny 75D 2017 - 134mm

Har også fått med meg at biler fra 2016/2015 har vært på 145mm.

Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.


Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Kjøpte bil for et par måneder siden og prøvekjørte luft / ikke luft og firehjulstrekk / ikke firehjulstrekk. Det jeg sitter igjen med er at de aller fleste Tesla-kjøpere vil være helt klart best tjent med S75. På østlandsveier er det omtrent umerkelig om man kjører med luft / ikke luft / firehjulstrekk / ikke firehjulstrekk, og da er det bedre å spare noen titusener.

Salg er ikke noe argument. Hvis man sparer 100 000 nå kan man bare senke salgsprisen med 100 000 om noen år. Det vil gjøre bilen mer lettsolgt enn en dyrere bil med f.eks. firehjulstrekk (de vil det være mange av).

De få som trenger firehjulstrekk, f.eks. på grunn av noen umulige hytteveier el., trenger trolig også luft. Da er man på en S100 til omtrent en million. Selv da oppstår spørsmålet om bilen egentlig er god nok for de umulige hytteveiene. Man får mange bra biler med bra fremkommelighet til rundt millionen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA