Skrevet av Emne: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri  (Lest 1786 ganger)

Vollis47

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 265
    • Vis profil
Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« på: søndag 18. juni 2017, klokken 13:52 »
Har et godt tilbud på en ny bil av forrige modell og lurer på å gå for dette eller kjøpe en med det nye, litt større batteriet. Skal kjøre en strekning på 16 - 17 mil (i Sør-Rogaland). Går det bra uten lading i løpet av turen, både sommer og vinter, med det minste batteriet? Går det med det litt større batteriet?
Kristiansand / Egersund
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015
MB S-klasse, 2012, til salgs

Initium

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #1 på: søndag 18. juni 2017, klokken 13:59 »
hvor er det omtalt at Seul har fått nytt batteri ?

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1590
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #2 på: søndag 18. juni 2017, klokken 14:49 »
Synes 160-170 km høres litt skummelt ut, men lettkjørt vei med moderat fartsgrense og mild sørvestlandsk vinter kan muligens hjelpe.

@Intium:  Begrenset omtale siden batterikapasiteten bare stiger med 3kWh, men sjekk vedlagt prisliste fra Kia.  Regn med leveringsklare Soul med det gamle batteriet hos forhandlerne som kan selges veldig "billig".


knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2537
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #3 på: søndag 18. juni 2017, klokken 21:48 »
Jeg ville hvertfall ikke basert meg på 17 mil på vinter med 27 kWh .

Du kan påvirke mye med å forvarme, kjørestil, dekk osv. Men generelt ikke lurt å legge seg på grensen om vinteren.

goev

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #4 på: mandag 19. juni 2017, klokken 13:57 »
Er enig med Knut og Gordon Retriever. Jeg bor i Mandal og regner med ca 11-13 mil om vinteren og 16 mil om sommeren på motorvei. Jeg har riktignok bare den gamle Classic uten varmepumpe, men selv med varmepumpe blir 17 mil vel langt om vinteren, også med det nye batteriet.
 
Opel Ampera E, Quantum Grey - Avbestilt :-(
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Utviklet støtte for  Kia Soul EV på OVMS.

PionerThink

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #5 på: mandag 19. juni 2017, klokken 14:30 »
hvor er det omtalt at Seul har fått nytt batteri ?

Er noen uker siden det ble offisielt at Soul kom med nytt batteri:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33747.0.html
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Kårepåsporet

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #6 på: torsdag 22. juni 2017, klokken 12:23 »
Har et godt tilbud på en ny bil av forrige modell og lurer på å gå for dette eller kjøpe en med det nye, litt større batteriet. Skal kjøre en strekning på 16 - 17 mil (i Sør-Rogaland). Går det bra uten lading i løpet av turen, både sommer og vinter, med det minste batteriet? Går det med det litt større batteriet?

Jeg hadde Soul, har nå Ioniq. Med Ioniq er 16-17 mil greit innenfor, hadde ikke gått for Soul hvis  16-17 mil er daglig kjøring uten lademulighet på halvveien ved parkering feks.
Du vil ikke vente på Kia Niro da? Har forstått det slik at den kommer som EV, nå er ladbar hybrid rett rundt hjørne, det neste blir forhåpentligvis EV.

Ellers har jo Kia fortrinnet med 7 års garanti på HELE bilen i motsetning til Hyundai som bare har 5 år. Riktignok ikke så mange kilometer da.

Vollis47

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 265
    • Vis profil
Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
« Svar #7 på: torsdag 22. juni 2017, klokken 17:08 »
Nå er det heldigvis ikke hver dag vi skal kjøre 16-17 mil. Men om det skulle bli behov for litt ekstra energi, så er der flere hurtigladere på strekningen. Det er bare så bra å kunne slippe og stoppe for lading. Men for å øke sansynligheten for ladefri kjøring har vi nå droppet 27 kWt batteriet og går for det større 30 kWt batteriet.
Kristiansand / Egersund
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015
MB S-klasse, 2012, til salgs