Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil

Startet av Counterpointer, fredag 16. juni 2017, klokken 07:06

« forrige - neste »

doldis1

#15
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Trond.Strom

Avgiftsfritak for Hy er vel fordi Norge er en stor gassprodusent og Hy lages av gass. Et annet argument er at ingen vil ha Hy biler så tapet i bomringen blir aldri over 1000 kroner/år :)

Eller kanskje de skal slippe bomring siden de bruker 3x så mye strøm per kilometer dersom Hy er produsert via elektrolyse. Da betaler de jo forhåpentligvis 3x elavgift via regninga på fyllestasjonene


elekTrond

[/thread hijacking]
Med fare for/ På høy tide (stryk det som ikke passer) å tre foliehatten godt ned over ørene, spinner jeg videre på noe som nok hører hjemme i en egen tråd. I sted overså jeg siste avsnitt i ovennevnte regjerings-notat:
Det jobbes også med en beskrivelse/krav til eCall for ettermontering i eldre biler. Det utelukkes ikke at norske produsenter vil utvikle/produsere utstyr av denne type.

Dette kan jo krøsskleppes med:
Nå er det jo Skatteetaten som krever inn årsavgifta, men krever ikke forsikringsselskapene fortsatt en eller annen avgift/premie på vegne av fellesskapet? *senil*
All den tid jeg ikke lengre kan kjøre "slik jeg vil" i dagens trafikkbilde, ønsker jeg i grunn full autonomi med smart sverm/klynge-kommunikasjon mellom bilene velkommen A.S.A.P.
[/thread hijacking]


'13 Mjau

automat

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Det har vel mer med stimulering å gjøre. I praksis så sier politikerne at elbilene nå er såpass levedyktig at de tåler å betale bom, men hydrogenbilene er såpass tidlig i utviklingen sin at de trenger ekstra dytt. Jeg tror de har helt rett. Hadde de gitt meg 10kr per passering ville jeg allikevel ikke kjøpt hydrogenbil idag selv om jeg er for at den kommer som et alternativ til elbilen i fremtiden.

Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom. Før ville de redusere miljøgifter, deretter klimagasser og svenestøv og nå kan det se ut til at de vil redusere trafikken for å slippe å øke kapasiteten.. Det er en ren inntekt for kommunen dette og det er penger de bryr seg om. Derfor må de balansere dette slik at kun noen går over til kollektivtransport, noen bytter til nullutslippbiler og de aller fleste biter tenna sammen og betaler. Det kartet med ring-2-armene tror jeg de har kommet frem til etter å ha sett grafer over hvor folk bor og hvor folk jobber.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

Sitat fra: automat på lørdag 17. juni 2017, klokken 00:02
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760

Enig, klippet denne fra artikkelen :
SitatHydrogenstasjoner som har et visst kundegrunnlag vil bli prioritert i konkurransen om midlene.

   In another galaxy ,far far away ?  ;D

Ingeniøren

Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Det har vel mer med stimulering å gjøre. I praksis så sier politikerne at elbilene nå er såpass levedyktig at de tåler å betale bom, men hydrogenbilene er såpass tidlig i utviklingen sin at de trenger ekstra dytt. Jeg tror de har helt rett. Hadde de gitt meg 10kr per passering ville jeg allikevel ikke kjøpt hydrogenbil idag selv om jeg er for at den kommer som et alternativ til elbilen i fremtiden.

Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom. Før ville de redusere miljøgifter, deretter klimagasser og svenestøv og nå kan det se ut til at de vil redusere trafikken for å slippe å øke kapasiteten.. Det er en ren inntekt for kommunen dette og det er penger de bryr seg om. Derfor må de balansere dette slik at kun noen går over til kollektivtransport, noen bytter til nullutslippbiler og de aller fleste biter tenna sammen og betaler. Det kartet med ring-2-armene tror jeg de har kommet frem til etter å ha sett grafer over hvor folk bor og hvor folk jobber.

Politikere juger for annet hvert ord - den saken er klar.

Hørte på morgensendinga på NRK i dag der de var ute å så på plastberget som ligger om kring, spesielt på Vestlandet. Der hadde de med en slik politiker fra kommunen. Det eneste han var opptatt av var at vi måtte finne ut av hvem som eide denne søpla og skulle betale for gildet. Det er vi som har skapt dritten og det er vi som eier den og det er vi som er kommunen må ta kostnaden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

...

Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom.
Det er kun én ting det dreier seg om: The hunt for money.

Ikke miljø eller andre vikarierende argumenter. Da ville vi hatt en ringvei et godt stykke utenom Oslo-gryta forlengst. Om noen tror dette er siste omdreining på skatteskruen tar vedkommende skammelig feil.

Robert Sund

Sitat fra: automat på lørdag 17. juni 2017, klokken 00:02
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760
Fritak for HY biler i bommen er litt som å spare 2 pund pr. kvadratmeter ved å bruke brannfarlige bygnigsplater som de gjorde i Storbritannia på bygget som brant. Det kan virke billig men det er å leke med livet til folk.

Å gi støtte til fylling av kjøretøy med hydrogen er direkte absurd.

Det burde avklares om det er tillatt å kjøre kjøretøy med hydrogentanker inn i tuneller osv. og hvis noen har tillatt det bør det avklares hvem den personen som har tillatt det er.

Det ser forøvrig ut til at bilder av hydrogeneksplosonen på Herøya i Porsgrunn og de omkomne ikke er godt tilgjengelig. Er det noen som vet hvor de er å finne? Det var ca. 5 kg hydrogen som eksploderte.

Mr.Zero

5 Kg hydrogen er omtrent det en biltank rommer...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

jlan

Heldigvis kommer det plug-in hydrogenbiler, så da er det ikke nødvendig å ha hydrogen på tanken til daglig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Go-carter

#26
Sitat fra: nix på lørdag 17. juni 2017, klokken 12:10
Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom.
Det er kun én ting det dreier seg om: The hunt for money.

Ikke miljø eller andre vikarierende argumenter. Da ville vi hatt en ringvei et godt stykke utenom Oslo-gryta forlengst. Om noen tror dette er siste omdreining på skatteskruen tar vedkommende skammelig feil.

Dette hører jeg mange foreslå ofte. Hvor skulle i så fall denne vært plassert?

1: I marka? No-go.
2: Ytterkant av småhusområdene og ekspropiert et-par 1000 eiendommer til 10-15mill hver? Nei.
3: Tunnel? Da må du dypt...

Jeg tror bilfritt sentrum kan bli en bra ting, enda jeg ikke bor i byen en gang(men har pendlet ut/inn i 8 år). Oslo er langt i fra de første til å gjøre noe slikt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_car-free_places


TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Falsum

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system

Jeg har tidligere støttet argumentet om at man med fordel kunne ha lagt alt av avgiftsbelastningen på drivstoffet. Da oppnår man i teorien prinsippet om at "forurenser betaler", som er en grunnsten i miljøpolitikken de fleste er enige om.

I dag er jeg ikke like sikker. Utfordringene man har i Oslo med byutvikling, mobilitet, transport og samferdsel handler like mye om hvordan man utnytter en av våre knappeste ressurser; nemlig areal. Oslo vokser kraftig, og man må på en eller annen måte stimulere til tiltak som reduserer presset på tilgjengelig areal, slik at Oslo kan vokse uten at mobilitetsbehovet vokser tilsvarende. Her må vi elbilister erkjenne at vi ikke løser noen ting. Vi løser kun det lokale luftforurensningsproblemet, og reduserer klimafotavtrykket til kjøringen vår (som for all del er to viktige kvaliteter). Men dette må ikke komme i veien for målsetningen om at mer av vårt totale mobilitetsbehov må løses av noe annet enn svært ueffektiv personbiltrafikk. Derfor er jeg enig i at man innfører bompenger for elbiler nå, forutsatt at man har en kraftig differensiering av prisene slik at man relativt sett gjør elbiler enda mer attraktive versus bensin-/dieselbiler.

Counterpointer

@falsum

Til tross for nicket ditt, skriver du både sant og fornuftig

sylwester

#29
Det sørgelige her er at de kunne hatt en bomring med fangere som kunne trukket litt mer per passering, men at alle passeringer inn og ut kunne vært samme bomring slik at gjentatte passeringer samme time ville blitt gratis.

Jeg bor rett innenfor bomringen og må i fremtiden passere en arm på veien til jobben. Hadde jeg bodd på Lambertseter ville jeg måtte betale 2 bommer. Gjentatte passeringer er gratis, men der er per ring. Jeg er litt skuffet over at gribbene fortsetter å gjøre bommen usosial. Jeg håpet betaling begge veier ville jevnet ut forskjellene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA