Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil

Startet av Counterpointer, fredag 16. juni 2017, klokken 07:06

« forrige - neste »

Counterpointer

https://www.motor.no/artikler/bompenger-oslo-endelige-satser/

Det blir under halv takst for elbil i indre ring ser det ut som.
5 kr til vanlig og 10 i rushtid.

larsk

Hvor lenge må vi betale bompenger for å ta inn igjen kostnaden ved å bygge 50 nye bomstasjoner?
Er det egentlig noen som tjener på dette? Bortsett fra bomselskapene og entreprenører?
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

elekTrond

Follow the money. Det viktigste er vel helst at nettopp du tar opp plass, lager svevestøv eller generelt er til i verden.
'13 Mjau

larsk

Sitat:
– I dag er det rundt 50 prosent av bilturene i Oslo som foregår uten betaling. Den nye ordningen gjør at flere blir med og betaler, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

NEI!!!! Det er ingen! INGEN! som kjører noe som helst uten å betale!

Vi har mva, regavgift,  diesel/bensinavgift, elavgift... og de som bruker bilene forbruker i butikker, kafeer osv, og/eller har inntekt som følge av på kjøringen til/fra jobb, altså er det mer mva og/eller inntektskatt som følge av bilkjøringen.

"uten betaling" ??? aldri sett.... snart kan vi ikke lukke opp vinduet hjemme engang, uten å betale avgift...

Vær ikke et øyeblikk i tvil om motivasjonen her: 1 millard ! mer i inntekt fra bommene.
Miljø?? Pøhh!! Ikke narr meg til å le

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Knut Røe

Dette er like mye en ting som skal begrense bilbruk som det er for betaling av bygging og slitasje av veier. En viss gruppe kan ikke være gratispassasasjer i all fremtid og stå for hele økningen i bilbruken alene.

jkirkebo

Sitat fra: larsk på fredag 16. juni 2017, klokken 09:45
Hvor lenge må vi betale bompenger for å ta inn igjen kostnaden ved å bygge 50 nye bomstasjoner?
Er det egentlig noen som tjener på dette? Bortsett fra bomselskapene og entreprenører?

Bomstasjoner? Du mener stolpen med en sensor og et kamera på? De koster ikke store summene. Er ikke som i gamle dager med veiutvidelse og en masse betjente boder lengre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Det er forskjellige måter å regne på, men innkrevingskostnadene ligger gjerne på 10% av inntektene hvis investeringer i innkrevingsutstyr tas med. Så med en normaltakst på 48 kroner dekker vel de 5 kr elbiler skal betale akkurat kostnadene.

https://www.vegvesen.no/_attachment/1662387/binary/1155134


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sele

Sitat fra: tiger`n på fredag 16. juni 2017, klokken 10:16
Dette er like mye en ting som skal begrense bilbruk som det er for betaling av bygging og slitasje av veier. En viss gruppe kan ikke være gratispassasasjer i all fremtid og stå for hele økningen i bilbruken alene.

Dette handler ene og alene om penger. Ja takk begge deler funker veldig dårlig..

Counterpointer

Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. juni 2017, klokken 16:47
Det er allerede avgift på strøm. Mye og.
Vet det, men det er ikke for å begrense kjøring eller bygge vei.

Burger

Avgift er ett av virkemiddelene for å endre på folks vaner, og det virker. Jeg har vært med i en del prosjekter der bompenger har vært en del av strategien men ikke alene. Færre parkeringsplasser, rute ikke kollektivtrafikk igjennom smågater, ruste opp kollektivtilbudet. Selv om jeg hadde betalt bil i Gøteborg gjorde disse faktorene det til at jeg tok kollektivt i stedet for å kjøre.

Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.

Elbilforeninga i Trøndelag klarer å innvitere veldig bra foredragsholdere til medlemsmøter. For en stund tilbake så var det noen fra miljøavdelinga til Trondheim kommune som la frem forslaget fra dem til politikerne på hvordan de skulle nå miljømåla til Trondheim. Tre ekstremt interessante ting kom fram. Til oss presenterte de kun bil, men de hadde også med annen forrurnsning som f.eks havn i planene. Det andre var veldig lite virkemidler for trafikk annet enn å fjerne parkeingsplasser og avgift. Det tredje som er litt mer kjent er at finansieringa fra Staten skiller ikke på elbil og fossilbil. Bilbruken skal ned ellers mindre/ikke noe penger.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på fredag 16. juni 2017, klokken 19:09
Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.

For oss vanlige dødelige er det nettopp det som ofte ser ut til å mangle...

Nå er mine erfaringer med både Gøteborg og Trondheim svært begrenset for å si det mildt, men som en som bor ett stykke uten for Oslo har jeg i det minste noe erfaring der ifra. Nå har de - og skal fortsette med - å skru opp bompengene, samt legge til en "ring" til, og for sikkerhetskyld legge en bom fra denne indre ringen så langt ut for å sikre seg at vi som ikke kjører helt ned til sentrum også må betale om vi bare skulle kjøre gjennom. Alt dette er kanskje på ett vis fornuftig, men etterlyser fortsatt helhetsplanen med periferie pendle-parkeringsplasser sammen med ett godt dekket kollektivknutepunkt der man kan sette fra seg bilen om man kommer så langt utenfra som meg, og så ta kollektivt resten der pris på parkering + kollektivt ikke bare er billigere enn å kjøre med bil, men også så billig at det kan forsvare den ekstra tiden det tar.

Så joda, de har nok en god plan her for å hindre folk å kjøre inn i bykjernen, men de viser samtidig med all tydelighet at vi ikke er ønsket inn i byen, hverken med eller uten bilen. Dersom altså det vi ser er ett resultat av helhetlig planlegging. Eller har de bare glemt denne viktige lille detaljen?
Model S 85D

elekTrond

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system
Sannheten er rett rundt hjørnet. Jeg fant ikke igjen den/de fag-artiklene (GNSS) jeg leste da Galileo ble offisielt lansert før jul eller når det var, men du kan jo drøvtygge litt på innholdet i følgende notat:
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/

[...]Forordningen inneholder krav til beskyttelse mot misbruk av data og beskyttelse av personlig informasjon. For eksempel skal biler med eCall ikke kunne spores under vanlig bruk. [...] Rettsakten gjelder fra 31. mars 2018, som innebærer at EF-typegodkjenning kun skal kunne gis til nye typer kjøretøy dersom disse tilfredsstiller kravene i forslaget, inkludert delegerte rettsakter. [...]

Dette og mere snacks dukket opp i følgende søk: https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning

(Les: taksering og km-avgift lurer i kulissene. Tåler du den, tåler du denne også osv...)
'13 Mjau

Counterpointer

Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 21:28
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system
Sannheten er rett rundt hjørnet. Jeg fant ikke igjen den/de fag-artiklene (GNSS) jeg leste da Galileo ble offisielt lansert før jul eller når det var, men du kan jo drøvtygge litt på innholdet i følgende notat:
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/

[...]Forordningen inneholder krav til beskyttelse mot misbruk av data og beskyttelse av personlig informasjon. For eksempel skal biler med eCall ikke kunne spores under vanlig bruk. [...] Rettsakten gjelder fra 31. mars 2018, som innebærer at EF-typegodkjenning kun skal kunne gis til nye typer kjøretøy dersom disse tilfredsstiller kravene i forslaget, inkludert delegerte rettsakter. [...]

Dette og mere snacks dukket opp i følgende søk: https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning

(Les: taksering og km-avgift lurer i kulissene. Tåler du den, tåler du denne også osv...)
Bra linker, veldig on topic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA