Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av NegativeElectrode, torsdag 29. september 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

GOLF-raider

#60
Fredag formiddag åpnet endelig den etterlengtede ladegarasjen under festningen i Oslo.
«Prosessen med noen av de tekniske løsningene har jo tatt lang tid; synes Portvik. Men vi har lært mye, og fått erfaringer som
gjør at tilsvarende prosjekter senere vil gå mye raskere.
Vi håper nu at de erfaringene vi har gjort oss her ikke bare kan gagne oss selv, men også borettslag og sameier når de skal
etablere sine egne ladeanlegg», sier han.
https://www.tu.no/artikler/ladegarasjen-skulle-vaert-ferdig-i-2015-na-apner-den-endelig/395370#cxrecs_s
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

stefse

– Bilene som kommer inn fordeles på ulike grupper som får ulike effekt, forklarer Portvik.

De første åtte bilene som kommer inn i garasjen vil lades på full effekt. De neste åtte som kommer inn på 80 prosent og de åtte som kommer inn etter det på 60 prosent effekt. Systemet rullerer, så når de første bilene er fulladet går full effekt over til de åtte neste.


Så hvis man kommer inn som bil nr 49 får man da hvor mye effekt? 0% til de første er fulladet? Hva om det står 24 Teslaer foran i køen og skal fullades? Hvordan er regimet her egentlig?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Griffel

Sitat fra: stefse på søndag 11. juni 2017, klokken 09:36
– Bilene som kommer inn fordeles på ulike grupper som får ulike effekt, forklarer Portvik.

De første åtte bilene som kommer inn i garasjen vil lades på full effekt. De neste åtte som kommer inn på 80 prosent og de åtte som kommer inn etter det på 60 prosent effekt. Systemet rullerer, så når de første bilene er fulladet går full effekt over til de åtte neste.

Forklaringen er nok svært mangelfull, og løsningen er nok langt fra optimal.

Men av tidligere informasjon kan en lese at full effekt er enfase 16A. Det er altså ikke bilens fulle ladeeffektet snakkes om men ladestasjonens. Så trolig vil en som sisteman i køen få ca. 2kW fram til en del av de som er lenger framme er ferdig så kan den øke noe opp mot 3,6kW om bilen har lader til det.

Men det er ingen grunn til å kopiere denne løsningen i nye fellesgarasjer, dette var nok noe en eller annen syntes var smart når planleggingen tok til for mange år siden. Dette systemet er nok langt fra «state of the art».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Tror det viktigste man kan gjøre er å sørge for at lastfordelingen er PLC og SW  styrt, og man kan endre regimet etterhvert som man finner ut hva som er lurest. Å kjøpe et system som er hardkodet til noe slikt som eksempelet her, er ikke state of the art nei.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA