Skrevet av Emne: Stjørdal-Karmøy  (Lest 323 ganger)

Bellefield

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Stjørdal-Karmøy
« på: Torsdag 15. Juni 2017, klokken 23:24 »
Hei! Om noen dager skal vi, en familie på to voksne og to barn, kjøre distansen Stjørdal-Karmøy. 810 km er denne distansen. Underveis skal vi ha en overnatting på Fagernes noe som er ca halvveis.

Vi kjører en Nissan Leaf 2016-modell med 30 Kw. Er forresten strålende fornøyd med bilen! Men tar svært gjerne imot tips til optimalisering av denne kjøreturen. Både tips til hvordan vi kan optimalisere strømforbruket og hvilke ladestasjoner vi bør bruke. Vi skal starte meget tidlig på dagen for å ha god sikkerhetsmargin hvis ting skulle skjære seg. Med to barn på tur er det uansett en god regel å starte mens de er våken og opplagt tenker jeg.

Her er mine tanker om stopp underveis. Ønsker å ha en relativt god sikkerhetsmargin mellom ladestoppene:

Stjørdal - Støren  82 km
Støren - Oppdal  68 km
Oppdal - Otta     125 km
Otta - Beitostølen  108 km
Beitostølen - Fagernes 38 km

På Fagernes vil vi overnatte. Det hadde på mange måter vært mer naturlig å inkludert Dombås som en av ladestasjonene, men hvis jeg forstår det rett er det ikke mulig å lade med mobilen der pga ArcticRoads som strømtilbyder?? Ellers er det etappen Otta-Fagernes på 108 km jeg er mest nervøs for her. Både på grunn av kun en hurtiglader på Otta, og på grunn av endel hundre høydemeter mot Beitostølen.

Håper på å lade opp til ca 90 % før de lengste etappene (til otta og beito). Hvordan bør jeg gjøre dette? 80 % med CHAdeMO og resterende 10-20 % med Type 2?

Har lite erfaring med dette så veldig takknemlig for tips!

PS: Andre etappe fra Fagernes til Karmøy tar jeg i neste omgang :-)
« Siste redigering: Torsdag 15. Juni 2017, klokken 23:26 av Bellefield »

Burger

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 302
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Stjørdal-Karmøy
« Svar #1 på: Fredag 16. Juni 2017, klokken 09:38 »
Setter opp en Nissan Leaf på http://www.jurassictest.ch/GR/ med følgende endringer :

Batteri : 27kwh
Forbruk kupe : 1500w (dette er for sikring, så det ikke kommer for kort.

Greenrace tar høyde for topologi.

Stjørdal - Støren : 59% 19.05 kWh/100km
             - Dersom du har 41% igjen på Støren, så kan du fortsette til Berkåk, hurtigere å lade ett tommere batteri.
Stjørdal - Berkåk : 85% 19.9 kWh/100km

Støren - Oppdal : 53% 20.82 kWh/100km
Berkåk - Oppdal : 26% 19.97 kWh/100km

Oppdal - Otta : 84% 17.97 kWh/100km - Finnes det noen hurtigladere mellom her, så slipper man å lade så fullt på oppdal?
Otta - Beitostølen : 80% 19.84 kWh/100km
Beitostølen - Fagernes : 18% 12.2 kWh/100km

Husk at forbruk øker når det regner.

Arctic roads er noe man prøver å unngå fordi de tar blodpris pr enkeltlading eller krever årsabbonement. Men jeg mener at Fortum skulle vært ferdig med 2 ladestasjoner pr 50km Trondheim - Oslo nå.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elekTrond

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Stjørdal-Karmøy
« Svar #2 på: Fredag 16. Juni 2017, klokken 09:49 »
Velkommen til elbilforumet. Har du fått med deg denne? http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/ kan du justere slik Burger gjør på GreenRace, samt få opp hele ruten med rekkevidde-radiuser og nåler for alle ladepunkt. Du kan legge inn kun (Fortum og) Grønn Kontakt som synlig, og velge bort alt annet enn DCQC ladere. Topologi med visning av høydemeter og kurver er også med. Utrolig fint verktøy.

God tur og planlegging! :+1:
'13 Mjau

Bellefield

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Stjørdal-Karmøy
« Svar #3 på: Mandag 19. Juni 2017, klokken 23:01 »
Tusen hjertelig takk til Burger og elekTrond for veldig nyttig info!

Har gått gjennom ruta en gang til med de sidene dere anbefaler å tror det skal gå veldig greit så lenge vi tar oss god tid.

Men jeg lurer på om noen kan gi meg svar på en ting. Det er enkelte steder der jeg har lyst å lade tett opptil 100 % før de lengste strekkene. Hvordan ville dere gjort dette? CHAdeMo hele veien eller skal jeg bruke Type 2 fra 80 - 100 %??

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1026
    • Vis profil
Sv: Stjørdal-Karmøy
« Svar #4 på: Mandag 19. Juni 2017, klokken 23:34 »
CHAdeMO er raskest opp til ca 97%. Over 97% er Type2 omtrent like raskt.
Tror neppe du trenger å lade til mer enn 80% på noen av de strekningene du skal kjøre.
Forbruket som Burger har fått beregnet på jurrassictest tror jeg er minst 20% for høyt, for du trenger ikke 1500w til varme nå juni.



elekTrond

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Stjørdal-Karmøy
« Svar #5 på: I går kl. 01:30 »
Ble det ferietur, or did you divorce or die trying? :P
'13 Mjau