Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El KIT til navgir

Startet av turfsurf, torsdag 15. juni 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

turfsurf

Hei,

Har en sykkel med 8 trinns navgir som jeg lurer på å konvertere til el. Er det kurant å få til? Noen forslag til deler / kit?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tonykohn

Skal du bare ha en "vanlig" lovlig elsykkel med 250w kontinuerlig effekt kan du i mange tilfeller bruke motor i forhjulet. Enkel og billig løsning. Cute q100h 36v motor med s06s kontroller fra bmsbattery.com er min favoritt til forhjulet.

Det beste alternativet er nok en krankmotor. Da drives motorkraften gjennom girsystemet og dett gir meget god ytelse, men krever at du bruker giret aktivt og holder tråkkefrekvensen oppe. Dette blir dyrere og mer komplisert, men ikke uoverkommelig hvis du har bittelitt snøring på å skru på sykkelen. Jeg har ikke krankmotor selv men Bafang bbs02 48v 750w er det vanligste valget. Har prøvd den en del, og ytelsen er god, men krever at du girer ned ved start fra stopp og i bakker. Ved giring må du kutte motorkraften så dersom du har valgt feil gir før en bakke blir det kjedelig. Jeg vet ikke, men tror de fleste navgir skal takle denne motoren.

Ferry

Det finnes sensor for girwire til Bafang, slik at motorkraft kuttes umiddelbart ved giring. Samme med bremsene.

tonykohn

Sensor finnes, men problemet er jo at kraften fortsatt må kuttes noe som fører til stort tap av fart. Med navmotor går motoren for fullt mens man girer så det er ikke like kritisk å ha riktig gir inne før en bakke.

Ferry

Jeg har ikke fått montert min egen ennå, så jeg har ingen praktisk erfaring å vise til. Men ut fra denne videoen så kan jeg ikke skjønne at en skal miste mye fart? Det girer jo på tiendeler.
https://www.youtube.com/watch?v=MP9gJAEFdJQ

turfsurf

Har allerede en elsykkel med krankmotor, og det er helt klart det beste. Navgir kan jo gire fra stillestående, så det bør vel ikke være noe problem om man stopper i feil gir. Skal ta en titt på Bafang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tonykohn

Virker som det har skjedd en utvikling med girskiftene. På den videoen kommer kraften mye fortere tilbake enn på den jeg prøvde i fjor sommer (vet ikke helt hvor gammelt det kitet var).

Det virker utvilsom som om bafang er kongen på haugen når det kommer til ettermontering av krankmotor men det finnes også en motor som har momentsensor i kranken og gir kraft proporsjonalt med hvor hardt man tråkker. Tror den heter tsdz2 eller noe lignende. Tror kontrolleren er på 48v15a så bafangen er vel litt sterkere, men momentsensor høres jo veldig forlokkende ut for å få en "naturlig" syklefølelse.

Bafang har jo også en kraftigere modell som heter BBSHD, jeg snuser litt på denne selv til en lastesykkel jeg nettopp har skaffet som får navmotoren min til å slite veldig i motbakker når jeg har på litt last.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA