Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ioniq med Garo GHL-ST T2-3,7-22

Startet av krypnik, torsdag 15. juni 2017, klokken 08:58

« forrige - neste »

krypnik

Hei,

sikringskapet mitt har 32a totalt.
har fått installert 4-16A sikring i sikringsskap og Jordfeilautomat type B.
Ute i carport har eg ein Garo GHL-ST T2-3,7-22 satt opp med 3fase.
https://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html?___SID=U
Ladekabel er ein hyundaikabel med maks 20a 1fase. (fulgte med bilen).
Elektriker meiner eg bør få meg ein ladekabel som støtter 3fase,
men det ser ut til bilen støtter kun 1-fase.

Er det noko eg kan gjere med eksisterandes opplegg for å få opp ladefarta?
Den vil bruke 8-9tima å lade fullt no.
Ny kabel med 3-fase hjelper vel ikkje?



jkirkebo

Sitat fra: krypnik på torsdag 15. juni 2017, klokken 08:58
Hei,

sikringskapet mitt har 32a totalt.
har fått installert 4-16A sikring i sikringsskap og Jordfeilautomat type B.
Ute i carport har eg ein Garo GHL-ST T2-3,7-22 satt opp med 3fase.
https://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html?___SID=U
Ladekabel er ein hyundaikabel med maks 20a 1fase. (fulgte med bilen).
Elektriker meiner eg bør få meg ein ladekabel som støtter 3fase,
men det ser ut til bilen støtter kun 1-fase.

Er det noko eg kan gjere med eksisterandes opplegg for å få opp ladefarta?
Den vil bruke 8-9tima å lade fullt no.
Ny kabel med 3-fase hjelper vel ikkje?

Ny kabel hjelper ikke. Ioniq har kun 1-fase lader. Den kan ta 32A, men å lade med 32A er vanskelig når du bare har 32A hovedsikring. Jeg vil påstå at selv 3x16A (på en bil som støtter det) er drøyt mye med 3x32A hovedsikring siden det da bare er 3x16A igjen. I så fall bør en evt. induksjonstopp også være koblet på 3-fase slik at den ikke prøver å trekke 20-25A på én fase.

Du kan doble ladehastigheten din, men det blir dyrt. Oppgradering av hovedsikring til 3x63A (om du får lov) og ny 3x32A kurs til ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krypnik

Ok takk for svaret.
Har bedd om pris for oppgradering av hovedsikring til 3x63A og ny 3x32A kurs til ladestasjonen.
Viss det blir for dyrt kunne eg bytte ut 16a sikringene til 20a og få litt meir futt meiner elektrikeren.

jkirkebo

Sitat fra: krypnik på torsdag 15. juni 2017, klokken 10:36
Ok takk for svaret.
Har bedd om pris for oppgradering av hovedsikring til 3x63A og ny 3x32A kurs til ladestasjonen.
Viss det blir for dyrt kunne eg bytte ut 16a sikringene til 20a og få litt meir futt meiner elektrikeren.

Du bør ikke gå opp til 20A lading på 32A hovedsikring, det er å be om problemer. Da er det bare 12A tilgjengelig på den fasen du lader på. Om f.eks stekeovn er på samme fase og du starter støvsuger eller hårføner fra en kontakt på samme fase går hovedsikringen rimelig kjapt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Men tenk over om du virkelig har behov for 32A også. Da vi kjøpte Leafen fikk vi montert 32A enfase Garo-lader, veldig grei den, men har aldri hatt behov for å lade fullt på 4 timer egentlig. Nå med Ioniqen supplerte jeg bare med en 16A industrikontakt og 16A ladekladd med CEE, og bruker bare den der Ioniqen står parkert. Hvor ofte kjører du 200km i løpet av dagen og har behov for å lade fullt igjen på 4 timer igjen fordi du skal kjøre 200km til før nattenkommer? :)

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Elmo

Godt sagt Crown :+1:
Nesten alle nye elbileiere overvurderer behovet for rask lading hjemme før de har fått bilen og med den praktisk erfaring.

Så budskapet bør alltid være. Vent med å installere hjemmelader til du har hatt bilen noen måneder og fått erfaring med hvilken hjemmelader du behøver.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA