Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan finne 7,2kW laderestasjoner

Startet av kajh, torsdag 15. juni 2017, klokken 00:00

« forrige - neste »

kajh

Noen her som vet om apper/søketjenester for ladestasjoner hvor man har mulighet til å søke etter 7,2kW ladere?

Kan være interessant blant annet i forbindelse med nye eGolfen som jo kan utnytte dette.

:)

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kajh


Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kajh

Sitat fra: Arha på torsdag 15. juni 2017, klokken 23:21
22 kW-punktene gir deg også 32A.
Aha ja, selvsagt. Det tenkte jeg ikke på. Det er jo ikke så mange av dem heller som er gratis. De fleste står sammen med hurtigladere og koster penger.

Uansett lærte jeg endel om dette takket være svaret ditt! :)

elekTrond

Fint det tesla-ladekartet der. Ellers kan du alltids huke av for "gratis" både på m.ladestasjoner.no og goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner.

På sistnevnte kan du relativt lettvint plukke og mikse ulike typer ladepunkter fra menyen, i tillegg til å velge biltype.
'13 Mjau

kajh

#6
Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 01:17
Fint det tesla-ladekartet der. Ellers kan du alltids huke av for "gratis" både på m.ladestasjoner.no og goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner.

Takk for tipset! Jeg prøvde å lage en rute fra Oslo til Trondheim med 300km eGolf. Da foreslår den å lade på Ridabu. Det jeg synes er rart er at den foreslår å lade fra 5% til 98% noe som tar relativt lang tid. Det ville vel være mer gunstig å lade til f.eks. 80% og heller ha en litt kortere stopp et annet sted?

Det står (google translate til engelsk):
Sitatpoint after 208 km, Charging time approx. 1 hours 59 minutes - SOC at 5%, from 98%

:)


Arha

Dersom du skal kjøre Oslo-Trondheim har du mere nytte av oversikten jeg har laget over hurtigladere på E6 og gjennom Østerdalen.  Når du nærmer deg en lader ser du på oversikta hvor langt det er til neste og om denne er innen rekkevidde.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

elekTrond

@kajh: Det jeg pleier å gjøre med både GoingElectric og GreenRace er å "skru ned" batterikapasiteten til 80%. Da vil 100% rekkevidde i planleggerne tilsvare hurtiglading til ~80%'ish. På GE kan du legge inn "80% ved avreise", men det gjelder kun første ladingen.

@Arha: Ahh... Ittno er som godt, gammaldags, analogt papir. Jeg tegnet mitt eget ladekart før jeg skulle kjøre bilen min hjem fra Asker. Med målsatte strekninger som umiddelbart kunne konverteres til km/kWh etc.

Neste gang jeg har lite å gjøre, skal jeg lage meg en avstandstabell fra QCDC til QCDC, slik som i gamle NAF-boka - eller denne kjekkingen: http://no.avstand.org :+1:
'13 Mjau

kajh

Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 19:07
@kajh: Det jeg pleier å gjøre med både GoingElectric og GreenRace er å "skru ned" batterikapasiteten til 80%. Da vil 100% rekkevidde i planleggerne tilsvare hurtiglading til ~80%'ish. På GE kan du legge inn "80% ved avreise", men det gjelder kun første ladingen.

Takk for svaret!

Forstår jeg deg riktig hvis du foreslår å sette ned rekkevidden fra f.eks. 300km til 240km (-20%)? Det jeg stussa på var at ladetiden ble så lang (nesten 2 timer) og det antok jeg var fordi den ville lade til 98% og etter 80% begynner det jo å gå endel langsommere å lade. Derfor vil det vel ikke hjelpe så mye å bare sette ned rekkevidden? Beklager hvis jeg misforsto deg her!

:)

Elmo

Sitat fra: kajh på torsdag 15. juni 2017, klokken 23:31
Sitat fra: Arha på torsdag 15. juni 2017, klokken 23:21
22 kW-punktene gir deg også 32A.
Aha ja, selvsagt. Det tenkte jeg ikke på. Det er jo ikke så mange av dem heller som er gratis. De fleste står sammen med hurtigladere og koster penger.

Noe som kanskje ikke er så selvsagt for mange, er at 11kW stolper IKKE gir 7,2kW til de fleste biler med 7,2kW lader :o
Det er fordi 11kW stolpene er 3fase 16A og bilen utnytter bare den ene fasen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kajh

Sitat fra: Elmo på søndag 18. juni 2017, klokken 14:44
Noe som kanskje ikke er så selvsagt for mange, er at 11kW stolper IKKE gir 7,2kW til de fleste biler med 7,2kW lader :o
Det er fordi 11kW stolpene er 3fase 16A og bilen utnytter bare den ene fasen.

Artig du nevner dette :) Det er endel diskusjoner rundt 300km eGolf og lading på flere faser. Utifra det jeg har fått ut av disse diskusjonen ser det ut til at den trekker 2 x 16A hvis man kobler den til en 3fase 16A med en 3fase kabel slik at man får 7,2kW.



Elmo

Sitat fra: kajh på søndag 18. juni 2017, klokken 23:38
Det er endel diskusjoner rundt 300km eGolf og lading på flere faser. Utifra det jeg har fått ut av disse diskusjonen ser det ut til at den trekker 2 x 16A hvis man kobler den til en 3fase 16A med en 3fase kabel slik at man får 7,2kW.
Jeg tror ikke det stemmer, men veldig interessant om noen kan sjekke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#13
Sitat fra: Elmo på mandag 19. juni 2017, klokken 08:35
Sitat fra: kajh på søndag 18. juni 2017, klokken 23:38
Det er endel diskusjoner rundt 300km eGolf og lading på flere faser. Utifra det jeg har fått ut av disse diskusjonen ser det ut til at den trekker 2 x 16A hvis man kobler den til en 3fase 16A med en 3fase kabel slik at man får 7,2kW.
Jeg tror ikke det stemmer, men veldig interessant om noen kan sjekke.
Stemmer nok, ble bekreftet av selger, og testet av jkirkebo.

Kommer trolig av VW betydelige salg til USA, som en litt dårligere, man kanskje rimligere idee enn Teslas tre enfasladere.

En forsåvidt greiere løsning med 2x16A enn 1x32A i nesten alle andre land enn Norge. Så blir vel kostnaden 2/3 av en 3x16A lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Sitat fra: kajh på søndag 18. juni 2017, klokken 12:59
Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 19:07
@kajh: Det jeg pleier å gjøre med både GoingElectric og GreenRace er å "skru ned" batterikapasiteten til 80%. Da vil 100% rekkevidde i planleggerne tilsvare hurtiglading til ~80%'ish. På GE kan du legge inn "80% ved avreise", men det gjelder kun første ladingen.
Forstår jeg deg riktig hvis du foreslår å sette ned rekkevidden fra f.eks. 300km til 240km (-20%)? Det jeg stussa på var at ladetiden ble så lang (nesten 2 timer) og det antok jeg var fordi den ville lade til 98% og etter 80% begynner det jo å gå endel langsommere å lade. Derfor vil det vel ikke hjelpe så mye å bare sette ned rekkevidden? Beklager hvis jeg misforsto deg her!
Du misforsto meg ett hundre prosent riktig! Dog har kanskje jeg misforstått og overforenklet litt når jeg skrur ned SOC slik. Jeg har rett og slett ikke tenkt over hva 20% avslag i SOC gjør med beregnet ladetid.

Gad vite hva slags eventuelle algoritmer som ligger til grunn i GE. I GR derimot, er det jo bare én reise/lading.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA