Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lang bør nettledning mellom EVSE og støpsel være?

Startet av Trekkoppbil, lørdag 17. juni 2017, klokken 06:45

« forrige - neste »

Ferry

De fleste ja, men ikke alle. Det åpner altså for muligheten for at den enkelte ikke har ladekladd. Og da er det litt urimelig å gi kjøreforbud om den ikke forevises på pkk. Å forevise noe som hverken er påbudt å ha eller faktisk finnes blir noe snodig. Ut fra tanken om at schuko ikke er trygt nok for lading og bør unngås, så er det bare en fordel om folk ikke har nødlader i det hele tatt. Om noen tar steget helt ut og ikke innehar nødlader, skal det virkelig ende med kjøreforbud på pkk?

automat

Sitat fra: Ferry på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:28
De fleste ja, men ikke alle. Det åpner altså for muligheten for at den enkelte ikke har ladekladd. Og da er det litt urimelig å gi kjøreforbud om den ikke forevises på pkk. Å forevise noe som hverken er påbudt å ha eller faktisk finnes blir noe snodig. Ut fra tanken om at schuko ikke er trygt nok for lading og bør unngås, så er det bare en fordel om folk ikke har nødlader i det hele tatt. Om noen tar steget helt ut og ikke innehar nødlader, skal det virkelig ende med kjøreforbud på pkk?

Men da har de vel en type2-kabel (alt type2-type1). Står ingen steder at det er en kladd-kabel som må forevises.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

Sitat fra: automat på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:53
Men da har de vel en type2-kabel (alt type2-type1).

Nei! :D Jeg har begge deler, men trenger ingen av dem. Kan jo ha fastmontert ladestasjon hjemme, og bruke ladestasjoner rundt omkring på jobb, butikk, hurtigladere etc. Greit nok at de fleste sikkert har "kladd" eller ladekabel, men de ikke ha det.

Griffel

Typen spiller ingen rolle, og dette er kun en visuell sjekk for evt skader. Kanskje litt overdrevet som punkt på EU kontroll, men slik er det. Dette må vel kalles et «ikke problem».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Problematisk nok for den stakkaren som får kjøreforbud pga. det. Hvis det virkelig er så dramatisk konsekvens da? For så vidt et ikke-problem om en bare låner en kabel for anledningen, men det undergraver poenget med sjekken. Og åpner muligheten for å låne av verkstedet som foretar sjekken..  :angel:

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Puh, reddet!  ;D :P Egentlig ikke noe problem for meg da. Type 2-kabelen ligger alltid i bilen, så da er jeg vel innafor. Sjelden jeg bruker den, så den holder seg godt.

Go-carter

#37
EDIT: Det er ikke mangel hvis man kun har ladestasjon hjemme:

https://www.vegvesen.no/_attachment/1079675/binary/1070628
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ferry

Se der ja, interessant. Så da er det altså greit at det ikke ligger ladekabel i bilen. Men det betinger at eieren har fastmontert ladestasjon. Hvordan foregår kontroll av dette punktet rent praktisk? Det må vel nesten innebære et spørsmål til eieren? Hvis jeg leverer bilen til pkk uten ladekabel i, vil kontrolløren da gå ut fra at jeg har eller ikke har fastmontert ladestasjon? Må vedkommende kontakte meg for å spørre?
Dette betyr vel strengt tatt at det ikke vil være lovlig å bruke elbil og kun basere seg på offentlige ladepunkter? Men det er tilstrekkelig å låne en kabel under pkk.

Counterpointer

Siden en får mangel når elektrisk hengerfeste ikke er innfelt og det bare er å trykke på en knapp, så er det rom for mangler her også.

fredag

Skjerpings, folkens. Praktisk talt alle elbiler selges (dessverre) fremdeles med schuko ladekabel, og de fleste elbileiere benytter denne til mesteparten av ladingen. Kabelen er utsatt for slitasje, og regelmessig inspeksjon av denne kan forhindre brann og redde liv.

Hvis man har en fastmontert mode3 ladeboks hjemme, så har nok de fleste likevel en schuko ladekabel i reserve, som er lite brukt og sannsynligvis lett vil gå gjennom EU-kontroll/PKK.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

automat

Sitat fra: Ferry på fredag 23. juni 2017, klokken 11:17

Dette betyr vel strengt tatt at det ikke vil være lovlig å bruke elbil og kun basere seg på offentlige ladepunkter?
Da må man i så fall kun basere seg på hurtigladere, siden offentlige normalladere vanligvis krever at man har egen kabel.

Det kan jo hende det er noen som har det slik, men sannsynlig er det ikke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på fredag 23. juni 2017, klokken 20:25
Sitat fra: Ferry på fredag 23. juni 2017, klokken 11:17

Dette betyr vel strengt tatt at det ikke vil være lovlig å bruke elbil og kun basere seg på offentlige ladepunkter?
Da må man i så fall kun basere seg på hurtigladere, siden offentlige normalladere vanligvis krever at man har egen kabel.

Det kan jo hende det er noen som har det slik, men sannsynlig er det ikke.
Røkke har vel hurtiglader hjemme, men skulle ikke forundre meg om han har en kabel eller to i bilen også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA