Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor "smart" er den?

Startet av vonGrepa, søndag 11. juni 2017, klokken 22:57

« forrige - neste »

vonGrepa

Hei
Har bestilt en ioniq som leveres sent i høst.
Har begynt å se på hjemmelader løsninger. Siden den har en onboard 6,6 er det fristende å installere en Feks en Salto boks som kan levere 7,3.
Har dog ikke mer enn 50a totalt i skapet. Typisk er jo at man kommer hjem, setter bilen i laderen, fyrer opp komfyren og setter på vask og tørketrommel.

Da kommer spørsmålet. Vil bilen begynne å lade med en gang og trekke fult, eller vil den vente hvis jeg f.eks sier at den skal være klar og varmet til klokken 06:00?

Gitt at det blir for mye og sikringene går, kan jeg stille inn i bilen at den f.eks ikke skal trekke mer enn x-antall kw eller ampere?
Salto laderen kan jo stilles, men det krever jo "PC verktøy" ved installasjon...

Hvis jeg sier til bilen, vær klar klokken 06;00, men så kommer jeg først klokken 07:30, er den fortsatt forvarmet, klar og fulladet?

Første post på forumet, så hei og takk for fint forum forresten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Crown

Sitat fra: vonGrepa på søndag 11. juni 2017, klokken 22:57
Hei
Har bestilt en ioniq som leveres sent i høst.
Har begynt å se på hjemmelader løsninger. Siden den har en onboard 6,6 er det fristende å installere en Feks en Salto boks som kan levere 7,3.
Har dog ikke mer enn 50a totalt i skapet. Typisk er jo at man kommer hjem, setter bilen i laderen, fyrer opp komfyren og setter på vask og tørketrommel.

Da kommer spørsmålet. Vil bilen begynne å lade med en gang og trekke fult, eller vil den vente hvis jeg f.eks sier at den skal være klar og varmet til klokken 06:00?

Gitt at det blir for mye og sikringene går, kan jeg stille inn i bilen at den f.eks ikke skal trekke mer enn x-antall kw eller ampere?
Salto laderen kan jo stilles, men det krever jo "PC verktøy" ved installasjon...

Hvis jeg sier til bilen, vær klar klokken 06;00, men så kommer jeg først klokken 07:30, er den fortsatt forvarmet, klar og fulladet?

Første post på forumet, så hei og takk for fint forum forresten.


Hei, gratulerer med godt bilvalg. Ladingen og forvarming er to separate innstillinger. Du setter når du vil bilen skal være varm til (avreisetidspunkt), da starter den varmingen en halvtime før og slutter ved tidspunktet du har satt. Men du kan sette to tidspunkt, så hvis du vil den skal fortsette så er det bare å sette neste tidspunkt til å overlappe.

Hvis du ikke gjør noen innstillinger på ladetidene så starter den med en gang. Men du kan stille inn når du vil den skal begynne å lade, eller tidspunkt der den skal lade. Men du kan ikke sette at den skal være akkurat ferdig ladet til et klokkeslett, da det avhenger av flere faktorer som f.eks. temperaturen på batteriet, så det må du nesten beregne litt manuelt.

Ellers kan du velge hvor mye av tilgjengelig strøm den skal dra, ved å velge high, medium eller low fra menyene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

vonGrepa

Takk for godt svar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

aek

#3
Sitat fra: vonGrepa på søndag 11. juni 2017, klokken 22:57

Ellers kan du velge hvor mye av tilgjengelig strøm den skal dra, ved å velge high, medium eller low fra menyene.

Hei,
Mitt første innlegg; fikk min Ioniq i forgårs, så bær over med meg ...
Stusser på ovenstående sitat. Hvordan forholder menyvalget seg til H-M-L på schukoladeren?

fredriks

Sitat fra: aek på fredag 28. juli 2017, klokken 10:13
Sitat fra: vonGrepa på søndag 11. juni 2017, klokken 22:57

Ellers kan du velge hvor mye av tilgjengelig strøm den skal dra, ved å velge high, medium eller low fra menyene.

Hei,
Mitt første innlegg; fikk min Ioniq i forgårs, så bær over med meg ...
Stusser på ovenstående sitat. Hvordan forholder menyvalget seg til H-M-L på schukoladeren?

H = 12A
M = 9A
L = 6A
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

aek

#5
Jeg uttrykte meg ufullstendig. Laderen har H-M-L-valg, og det har bilen også. Hva er forskjellen? Hvordan bruker man laderens innstillinger sammen med bilens innstillinger?

Elmo

Minste felles multiplum kalles det vel.
Det laveste som er satt gjelder, uansett om det er satt i bilen eller ladekabelen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

aek

#7
Aha; takk! Er det ikke da fornuftig å alltid ha den på H i bilen, og la aktuell lader bestemme nivået? I hvilke situasjoner er det aktuelt å bruke M eller L i bilen?

TB

Om du nytter ein kabel utan justering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

yhafting

Sitat fra: fredriks på fredag 28. juli 2017, klokken 19:31
Sitat fra: aek på fredag 28. juli 2017, klokken 10:13
Sitat fra: vonGrepa på søndag 11. juni 2017, klokken 22:57

Ellers kan du velge hvor mye av tilgjengelig strøm den skal dra, ved å velge high, medium eller low fra menyene.

Hei,
Mitt første innlegg; fikk min Ioniq i forgårs, så bær over med meg ...
Stusser på ovenstående sitat. Hvordan forholder menyvalget seg til H-M-L på schukoladeren?

H = 12A
M = 9A
L = 6A
Eller
H = 9A
M = 8A
L = 6A
..
Slik er det på vår som vi fikk i juni.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: yhafting på tirsdag 08. august 2017, klokken 22:18
Sitat fra: fredriks på fredag 28. juli 2017, klokken 19:31
H = 12A
M = 9A
L = 6A
Eller
H = 9A
M = 8A
L = 6A
..
Slik er det på vår som vi fikk i juni.

De første som ble levert (typ til jan 2017 kanskje) hadde 13/9/6 A men så fikk Hyundai kalde føtter og endret til 9/8/6 A.
De fikk faktisk så kalde føtter at hvis en 13/9/6 ladekabel ligger i bilen når den er inne til service eller rep så modifiserer de den til 9/8/6 A  >:( :-1-:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA