Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor stor krank trenger man/ formel for utredning av fart på sykkel.

Startet av Esykkel, mandag 14. august 2017, klokken 19:22

« forrige - neste »

Esykkel

Hei.

Holder på å bygge en elsykkel og lurer på dette med antall tenner på kranken. Er det noen som har en formel for hastighet man kan oppnå med forskjellige kranker og de forskjellige tannhjulene bak ved gitte rpm? Tenkte å regne litt på dette før jeg kjøper ny krank.


Esykkel

Jeg tror jeg fant ut av det selv.

Først må jeg finne diameteren på hjulet og så regne ut omkretsen. Har man 26 tommer hjul får jeg en diameter på ca 66 cm. Ganger dette med 3.14 og får omkretsen på ca 207cm.

Har en gir ratio på 44 tenner foran og 11 tenner på den minste bak. Dette er en ratio på 4 (44/11).

Om jeg har en tråkkefrekvens på 80 så vil 11 tannhjulskransen spinne 4 ganger fortere enn jeg tråkker og bakhjulet vil ha en RPM på 320 (4×80).

Omkretsen 207cm * RPM på bakhjulet 320 / 60 * 3.6 /100 = hastighet på 39,8 km/t.

Lurer litt på om jeg skulle hatt en krank på 32 tenner og da blir toppfart ved 80 i tråkke rpm gi en fart på ca 29 km/t.

Tenkte å dele det med andre som kanskje også lurer på dette.

Hastigheten blir noe høyere pga dekket bygger mer enn felgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA