Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering av sitteklipper 2.0

Startet av Go-carter, fredag 09. juni 2017, klokken 10:44

« forrige - neste »

Go-carter

I fare for å hijacke tråden som omhandler akkurat det samme, startet jeg en egen.

Har en tilårskommen Jonsered sitteklipper, som etter 18 år i min disposisjon er blitt relativt sliten rent motormessig (det er faktisk mulig å slite ut en B&S). Resten av klipperen er i bra stand, og har fått ny girkasse ++ i de siste årene.

Dette er en klipper av typen med reimdrift til både fremdrift og klippeaggregat, og har en 6-trinns girkasse med revers. For å kjøre konvertering enklest mulig, tenkte jeg å kun erstatte briggs'n med en elmotor som går på fast turtall, da resten uansett reguleres av reimer og spaker. Gidder ikke gjøre konverteringen dyrere/mer omfattende enn nødvendig, og det er ikke behov for å endre på noe som fungerer... :)

Den brukes også til å brøyte på vinterstid, så helårs-bruk og "ok" batterikapasitet innenfor økonomiske grenser er et must. Så langt har jeg sett for meg:


http://www.ebay.com/itm/NEW-4-5-HP-DC-VEHICLE-ELECTRIC-MOTOR-GOKART-MOTORBIKE-SCOOTERBIKE-BOAT-PUMP-/232259851413?hash=item3613c41495:g:DuYAAOSwax5YoLTb

3,2kW elmotor, med turtall på 2-4000rpm. Eksisterende bensinmotor er mellom 5 og 6 kW, så jeg håper at 3-4 kW elektrisk bør være nok.

Jeg synes det er litt vanskelig å forutse strømbruk, men hypotetisk burde det vel være mulig på regne på en halvtimes-times drift? For å kjøre en time brukes det antakeligvis 2-3kW, så da må jeg kanskje ha et batteri på minst 4kW for å ikke ødelegge det? Personlig kunne jeg tenkt meg å bygge et lithiumbatteri for å få god performance året rundt, men jeg er redd det kan bli litt i dyreste laget. Jeg ser elbilhjelpen har fra en brukt leaf til 680,- pr. celle, til gjengjeld trenger tre(fire?) i serie for å få nok spenning, og så minst tre eller fire parallelle serier av dette igjen. Altså totalt 9-12 celler, så da snakker vi fort 7-9000,- for batteriet  :o + BMS etc. Til gjengjeld kunne dette kanskje vært løst med 2-4 100ah 12V fritidsbatterier fra Biltema, men da er man igjen på bly-kjøret med utskifting etter x-antall år + lang ladetid (ikke at det gjør noe på en gressklipper, egentlig).

Også lurer jeg på, når jeg uansett skal ha motoren på fast turtall. Er det "nok" å kun styre motoren av/på med en kontaktor, eller må jeg likevel ha en regulator - selv om denne vil stå på en fast hastighet?

Takker for synsing og anbefalinger :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

#1
Motoren du linker til minner mye om "amerikanske " 12-24V Winch motorer, og kan sammenlignes med startmotorer. De er ikke særlig effektive og er ikke beregnet for kontinuerlig drift. Prisen forteller det meste...

En motor som på mange måter direkte kan erstatte bensinmotoren du har er denne

The ME1004 is a same motor as the ME0708 but it has a double brush set to handle 200 amps continuous. This is a Permanent Magnet, Brush Type, DC Motor with Neodymium Iron Boron Magnets. The 1" shaft is similar to the shaft on most Lawn and Garden Tractor engines. This motor is perfect for an engine replacement on a Lawn and Garden tractor when converting the tractor to electric propulsion. No motor control is necessary for an engine-swap, but you will need to add a Contactor, Fuse, and 48 VDC batteries. Capable of 200 amps continuous, and 500 amps for 1 minute. The efficiency is 90%. Timed for counter-clockwise rotation (can be changed to clockwise).

Du behøver ikke bruke motorkontroller, bare en kontaktor.

Prisen er NOK 4,668.77 + ca NOK 1,130.52 i frakt.


Her

Her er en som bruker denne motoren og som har monitorert effektforbruket



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

asgeirn

I stedet for å bygge batteri sjøl kan du vurdere ett fra http://skanbatt.no. De har utgaver med innebygd BMS I mange størrelser.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Go-carter

Sitat fra: bosonic på fredag 09. juni 2017, klokken 22:30
Motoren du linker til minner mye om "amerikanske " 12-24V Winch motorer, og kan sammenlignes med startmotorer. De er ikke særlig effektive og er ikke beregnet for kontinuerlig drift. Prisen forteller det meste...

En motor som på mange måter direkte kan erstatte bensinmotoren du har er denne

The ME1004 is a same motor as the ME0708 but it has a double brush set to handle 200 amps continuous. This is a Permanent Magnet, Brush Type, DC Motor with Neodymium Iron Boron Magnets. The 1" shaft is similar to the shaft on most Lawn and Garden Tractor engines. This motor is perfect for an engine replacement on a Lawn and Garden tractor when converting the tractor to electric propulsion. No motor control is necessary for an engine-swap, but you will need to add a Contactor, Fuse, and 48 VDC batteries. Capable of 200 amps continuous, and 500 amps for 1 minute. The efficiency is 90%. Timed for counter-clockwise rotation (can be changed to clockwise).

Du behøver ikke bruke motorkontroller, bare en kontaktor.

Prisen er NOK 4,668.77 + ca NOK 1,130.52 i frakt.


Her

Her er en som bruker denne motoren og som har monitorert effektforbruket

Najs, takk! Jeg synes også motoren så mistenkelig lik ut winchmotoren jeg har på hengeren, så det er vel i beste fall steinalderteknologi.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

SUNPWRD

Spennende prosjekt! :)

Om du ikke har anskaffet motor enda er jeg veldig enig med bosonic. Mye bedre å bruke en motor som er ment til å gå kontinuerlig enn noe fra en visj eller starter som skal gjøre et tidsbegrenset arbeid for så å kunne avkjøles leeeenge.

Enig i at li batteri ville være det beste hver gang. Men det er noen utfordringer med BMS og lading. Noe jeg mener er lettere å løse med blybatteri. Men så kommer også dårlig effekt og mye høyere vekt med bly...

Blir spennende å følge prosjektet - lykke til! :)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA