Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Resultat av konvertering.

Startet av Håkan, torsdag 08. juni 2017, klokken 11:18

« forrige - neste »

Håkan

Köpte en City-Jet-6 2009 med tomma Lithiumbatterier i feburari 2016. Bilen har nu sänkts ca 8cm. Kapat fjädrarna. Fått fjäderfästena ändrade. Justerat framvagn. Väckt liv i batterierna. Bytt ut de trasiga. Har nu blandade fabrikat. Ca 7,5-8Kwh. Förbrukning vid normal körning ca 800Wh/10km. Räckvidd blir då ca 100km. Bilen väger idag 595Kg. Utmärkt väghållning. Är nu registrerad som MC i Sverige. Besiktigad helt utan anmärkning. Vill med detta visa att det finns hopp även för gamla Buddy. Att göra i framtiden är att höja batterihållaren ca 5cm under soffan då den ligger för nära vägen. En app som visar batteristatus önskas också då jag har en Bluetooth sändare på EVlithiums BMS. 140W solcell är beställd som ska limmas på taket, ska underhållsladda batteripacken. Kort sagt kan man säga att bilen går som ett skållat troll som vi säger i Sverige.
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

Olee


Håkan

#2
Test av 140W solcell. Bakre fjäder har fått en "sidorulle" från Clas Ohlson som styr fjädern och hindrar fjädern att trilla ut vid lyft av karossen.
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

Håkan

#3
App under utveckling som visar batteristatus.  Hållare för fjäder fram, håller övre delen av fjädern på plats.
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

RoadRunner

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Sitat fra: Håkan på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:18
Fått fjäderfästena ändrade. Justerat framvagn.

Kan du forklare disse detaljene nærmere. Har en 2010 Buddy som jeg vurderer å sette tilbake i drift, men trodde det var umulig å få trygge kjøreegenskaper i den uten å tynge den ned med masse bly.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Håkan

#6
Detaljer kring konverteringen.
Försök med lithiumbatterier och blybarlast var det första försöket men tyckte det inte var rätt väg att gå. Varför släpa kring på en massa bly. Utan barlast var bilen farlig att köra.
För att få bilen i balans räknade jag ut att man borde sänka den 4-5 cm. En forummedlem hade kapat fjädrarna med 1.5 varv med bra resultat. Jag gjorde likadant och kapade fjädrarna med 8 cm runt om. Det resulterade i att fjädrarna bak kunde falla ut om man hissade upp bilen. Fram hamnade fjädrarna i fel läge vid exempelvis hjulbyte. Tillverkade två "styrningar" enl skiss som jag satte i övre fjäderfäste bak. Fjädrarna fram fick en bygel som svetsades fast i fjädern enl bild. Det gjorde att fjädern blev kvar på sin plats upptill och man behövde bara styra in den i sitt fäste nertill vid ex. hjulbyte. Buddyns korta styrleder gör ett man får en toe out på hela ca 70 mm vid denna sänkning. Jag justerade till en toe till 0 mm och det fungerar bra i mitt fall, vid denna inställning hade jag 80 Kg barlast i förarsätet.. Lägsta frigång under bilen blev 10 cm under batterihållaren under soffan. Så ta det lungt på grusvägar. Bilen blev provkörd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Vägningen vid registreringen blev 595 Kg. Blev lite mer än vad jag räknade med.
Elektriskt har jag gjort en hel del. Tidigare ägare i Norge hade installerat Evlithiuns BMS tillsammans med Winston 60Ah paralellkopplade 2 och 2. Alltså 48 celler totalt. Delar av batteripacken har jag utbytt då det fanns dåliga celler. Så idag har jag ett batteripack med blandade fabrikat och varierande kvalitet på cellerna. Det fungerar bra men det kräver övervakning.
Har kompletterat BMS med en Bluetooths-transmitter (HC-05) som för över batteridata trådlöst till en Android-backspegel som har en egenutvecklad App som visar batteridata och beräknar körsträcka kontinuerligt utifrån den sämsta cellen. Buddys egen kapacitetsmätare har än så länge inte visat rätt, får se om den ställer in sig med tiden. Solpanelerna på taket ger en mindre underhållsladdning när solen skiner, de startar också upp BMS så att batterierna får balansering när bilen är parkerad. Mellan solcell och batteripack sitter en Boost DC-DC omvandlare som även visar laddström. Där kan man även nödladda (max 100W) batteripacken om Zivan ger upp. Det som inte fungerar bra är Zivan-laddaren. Då batterierna är fulladdade stänger den av, väntar några minuter till batterispänningen sjunkit lite då den slår på laddningen igen, och så fortsätter med några minuters intervall tills man drar ur sladden. Eventuellt byter jag ut den om jag hittar en lämplig CC CV laddare men ser det inte som stort problem.
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

KjellG

Før du bytter fra bly til Li i Norge bør en sjekke med SVV om den fortsatt vil bli godkjent.

elektrolux

#8
De vil være svært positive og sende ut info om at dette går bra bare du dokumenter at bilen etter ombygging oppfyller noen få punkter:

- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1

Koster rundt en million å få dokumentert.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA