Skrevet av Emne: Resultat av konvertering.  (Lest 2284 ganger)

Håkan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Resultat av konvertering.
« på: torsdag 08. juni 2017, klokken 11:18 »
Köpte en City-Jet-6 2009 med tomma Lithiumbatterier i feburari 2016. Bilen har nu sänkts ca 8cm. Kapat fjädrarna. Fått fjäderfästena ändrade. Justerat framvagn. Väckt liv i batterierna. Bytt ut de trasiga. Har nu blandade fabrikat. Ca 7,5-8Kwh. Förbrukning vid normal körning ca 800Wh/10km. Räckvidd blir då ca 100km. Bilen väger idag 595Kg. Utmärkt väghållning. Är nu registrerad som MC i Sverige. Besiktigad helt utan anmärkning. Vill med detta visa att det finns hopp även för gamla Buddy. Att göra i framtiden är att höja batterihållaren ca 5cm under soffan då den ligger för nära vägen. En app som visar batteristatus önskas också då jag har en Bluetooth sändare på EVlithiums BMS. 140W solcell är beställd som ska limmas på taket, ska underhållsladda batteripacken. Kort sagt kan man säga att bilen går som ett skållat troll som vi säger i Sverige.
« Siste redigering: torsdag 08. juni 2017, klokken 11:55 av Håkan »
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 608
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #1 på: mandag 12. juni 2017, klokken 18:34 »
Legg gjerne ut noen bilder  8)

Håkan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #2 på: onsdag 14. juni 2017, klokken 15:44 »
Test av 140W solcell. Bakre fjäder har fått en "sidorulle" från Clas Ohlson som styr fjädern och hindrar fjädern att trilla ut vid lyft av karossen.
« Siste redigering: tirsdag 20. juni 2017, klokken 23:48 av Håkan »
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

Håkan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #3 på: tirsdag 20. juni 2017, klokken 23:12 »
App under utveckling som visar batteristatus.  Hållare för fjäder fram, håller övre delen av fjädern på plats.
« Siste redigering: tirsdag 20. juni 2017, klokken 23:50 av Håkan »
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 631
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #4 på: torsdag 22. juni 2017, klokken 14:32 »
Så bra at har fått liv i den !!
Trondheim
Tesla Model S Aug-2013 "HimmELspretten"
Buddy 2009 "Vesla B13" + DeleBuddy 2007
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". 19500 km i Okt-10 på første batteri-pakke (bly).  http://www.evalbum.com/2364  http://www.-youtube.com/watch?v=Sjs-oFvR-v8
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 - forlot denne jammerdal i en røyksky :(. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3964.0.html
Kewet-5 1998 - Junior's! Nå pensjonert. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2885.0.html

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11463
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #5 på: fredag 29. september 2017, klokken 05:51 »
Fått fjäderfästena ändrade. Justerat framvagn.

Kan du forklare disse detaljene nærmere. Har en 2010 Buddy som jeg vurderer å sette tilbake i drift, men trodde det var umulig å få trygge kjøreegenskaper i den uten å tynge den ned med masse bly.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Håkan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #6 på: tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:03 »
Detaljer kring konverteringen.
Försök med lithiumbatterier och blybarlast var det första försöket men tyckte det inte var rätt väg att gå. Varför släpa kring på en massa bly. Utan barlast var bilen farlig att köra.
För att få bilen i balans räknade jag ut att man borde sänka den 4-5 cm. En forummedlem hade kapat fjädrarna med 1.5 varv med bra resultat. Jag gjorde likadant och kapade fjädrarna med 8 cm runt om. Det resulterade i att fjädrarna bak kunde falla ut om man hissade upp bilen. Fram hamnade fjädrarna i fel läge vid exempelvis hjulbyte. Tillverkade två "styrningar" enl skiss som jag satte i övre fjäderfäste bak. Fjädrarna fram fick en bygel som svetsades fast i fjädern enl bild. Det gjorde att fjädern blev kvar på sin plats upptill och man behövde bara styra in den i sitt fäste nertill vid ex. hjulbyte. Buddyns korta styrleder gör ett man får en toe out på hela ca 70 mm vid denna sänkning. Jag justerade till en toe till 0 mm och det fungerar bra i mitt fall, vid denna inställning hade jag 80 Kg barlast i förarsätet.. Lägsta frigång under bilen blev 10 cm under batterihållaren under soffan. Så ta det lungt på grusvägar. Bilen blev provkörd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Vägningen vid registreringen blev 595 Kg. Blev lite mer än vad jag räknade med.
Elektriskt har jag gjort en hel del. Tidigare ägare i Norge hade installerat Evlithiuns BMS tillsammans med Winston 60Ah paralellkopplade 2 och 2. Alltså 48 celler totalt. Delar av batteripacken har jag utbytt då det fanns dåliga celler. Så idag har jag ett batteripack med blandade fabrikat och varierande kvalitet på cellerna. Det fungerar bra men det kräver övervakning.
Har kompletterat BMS med en Bluetooths-transmitter (HC-05) som för över batteridata trådlöst till en Android-backspegel som har en egenutvecklad App som visar batteridata och beräknar körsträcka kontinuerligt utifrån den sämsta cellen. Buddys egen kapacitetsmätare har än så länge inte visat rätt, får se om den ställer in sig med tiden. Solpanelerna på taket ger en mindre underhållsladdning när solen skiner, de startar också upp BMS så att batterierna får balansering när bilen är parkerad. Mellan solcell och batteripack sitter en Boost DC-DC omvandlare som även visar laddström. Där kan man även nödladda (max 100W) batteripacken om Zivan ger upp. Det som inte fungerar bra är Zivan-laddaren. Då batterierna är fulladdade stänger den av, väntar några minuter till batterispänningen sjunkit lite då den slår på laddningen igen, och så fortsätter med några minuters intervall tills man drar ur sladden. Eventuellt byter jag ut den om jag hittar en lämplig CC CV laddare men ser det inte som stort problem.
« Siste redigering: tirsdag 03. oktober 2017, klokken 16:42 av Håkan »
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

KjellG

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 687
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #7 på: tirsdag 03. oktober 2017, klokken 21:56 »
Før du bytter fra bly til Li i Norge bør en sjekke med SVV om den fortsatt vil bli godkjent.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11463
    • Vis profil
Sv: Resultat av konvertering.
« Svar #8 på: onsdag 04. oktober 2017, klokken 07:33 »
De vil være svært positive og sende ut info om at dette går bra bare du dokumenter at bilen etter ombygging oppfyller noen få punkter:

- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1

 Koster rundt en million å få dokumentert.  ;D
« Siste redigering: fredag 06. oktober 2017, klokken 05:59 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com