Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste strategi for langtur til Danmark

Startet av S4e, onsdag 07. juni 2017, klokken 09:02

« forrige - neste »

leafnor

#15
Til trådstarter.

Skaff deg Clever ladekort (www.Clever.nu).
Jeg var til Danmark fra Trondheim med en 2012-Leaf sist sommer.
Litt data her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494940.html#msg494940

Har før regnet på kjørehastighet/versus ladetid, og funnet at rundt 100 km/t er det som optimerer reisetiden. Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.msg427456.html#msg427456

Derfor, jeg lå på GPS 100km/t, og brukte rundt 1,8 kWt/mil. Min "lille" Leaf ladet jeg 10-12kWt på i hver stopp, da den faller i ladehastighet over 60% selv med varmt batteri.
Sett på Bjørn Nylands youtube videoer om tur med Ae at den lader like over 40kW.
Jeg ville valgt:
Oslo - Håby : (Gratis lader, men kanskje ustand, da lade på Fortum sin like ved)
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=821a5bfe-7cfd-4564-ba78-696a475b5115
Ankommer med ca 22 kWt på batteriet (4 mer enn hva min Leaf maks lader!). Er hverken Fortum eller Laddpunkte ladere OK, så har du nok til neste lader (Torp köpcentrum)
Lade i Håby i 30 minutter, du får inn 20kWt, og har 44.
Håby - Falkenberg: Der er det Fortum eller Clever lader. Du har brukt maks 40kWt om du har kjørt hardt.
Har 4 igjen, men tenker i realiteten mer. Du trenger 28 kWt for å kjøre til Kjøbenhavn herfra (vi ferjen H-H)
Lad i 45 minutter, til du har 35 kWt.
Fremme på dansk side rundt om i Kjøbenhavn er det mange ladere.

Gjør deg kjent med Clever sitt kart http://services.clever.dk/pcmapr.html, og Fortum https://map.chargedrive.com/, samt den mer allmenne http://www.uppladdning.nu/

God tur.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

S4e

Tusen takk! 
Clever kort og Fortum brikke (som også virker i Sverige) er på plass!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pilt

Er det noen fordel å ha disse brikkene? Jeg ladet via en app i Sverige. Vet Fortum har rabatter om man også har Fortum som strømleverandør hjemme, men gidder ikke bytte fra den jeg har siden jeg ikke hurtiglader særlig ofte.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

bno

En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...

leafnor

Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Meg bekjent har ikke Clever appløsing, og på tur i "ukjent mark" greit å ha alle lademuligheter tilgjengelig. For meg betyr det, ja, ha alle brikker/ladekort som finnes med deg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Nickelilltroll

Reser till DK ikväll, Clever fri-kort är med. Ska en tur till Tyskland oxå. Kommer med en liten rapport om 1 vecka :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

pilt

Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Appen jeg installerte i Gøteborg heter "Ladda elbilen Göteborg energi". Ser på kartet i appen at de har mange ladestasjoner i Sverige og noen i Tyskland. Ingen i Danmark, så man trenger nok noen brikker også hvis det ikke finnes flere apper der ute. (Men trenger man egentlig mange brikker? Kan man ikke bare registrere forskjellige leverandører på f.eks brikka fra Elbilforeningen?)

Ser prisene varierer veldig.
En i Hamburg (16A 11 kw) er gratis ved bruk av appen.
I Sverige koster den ene like ved Øresundsbrua 1 SEK/kwh (16A 11 kw) mens en like ved, men nærmere Malmø, koster 3 SEK/kwh for 16A der også.
Den jeg brukte i Gøteborg koster fortsatt 1,50 SEK/min(80A 50kw),
mens det ved Nordbysenteret koster 2,40 SEK/min (80A 50kw eller 63A 43kw) på den ene nærmest rundkjøringa og 3 SEK/min på den andre som er litt lenger bort. Så m.a.o er det litt penger å spare på å undersøke litt før man drar på langtur og sjekke om de billigste er ledige før man drar til en dyrere like ved.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Orbit

Sitat fra: pilt på onsdag 21. juni 2017, klokken 23:37
Appen jeg installerte i Gøteborg heter "Ladda elbilen Göteborg energi". Ser på kartet i appen at de har mange ladestasjoner i Sverige og noen i Tyskland. Ingen i Danmark, så man trenger nok noen brikker også hvis det ikke finnes flere apper der ute. (Men trenger man egentlig mange brikker? Kan man ikke bare registrere forskjellige leverandører på f.eks brikka fra Elbilforeningen?)

Jeg tror denne Gøteborgappen egentlig er Vattenfall, dvs overlapp med deres inCharge app. Vattenfall/inCharge tilbyr uansett også også ladekort og ladebrikke som er kjekt å ha i Sverige, kommer i posten et par dager etter bestilling. Og ja, jeg har begge (+ app)  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

S4e

Sitat fra: leafnor på søndag 11. juni 2017, klokken 10:27
Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Meg bekjent har ikke Clever appløsing, og på tur i "ukjent mark" greit å ha alle lademuligheter tilgjengelig. For meg betyr det, ja, ha alle brikker/ladekort som finnes med deg.

Clever har app.

Jeg drar i morgen og satser på Fortum og Clever, som begge har app på iPhone.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA