Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring går øyeblikkelig når jeg plugger i ladekabelen.

Startet av Erik Johannessen, søndag 04. juni 2017, klokken 16:54

« forrige - neste »

Erik Johannessen

I dag har brått sikringen begynt å gå når jeg skal plugge laderen i veggen...og prøver jeg å vende opp automatsikringen mens kontakten står i spraker det til og hovedsikringen går...hva er det som har skjedd???

Sandpusher

#1
Høres ut som kortslutning i ladekladden. Prøv å plugge inn noe annet i samme stikk, dersom det samme skjer bør du kontakte elektriker, dersom ikke bør du få sjekket kladden. Antar pluggen ikke er koblet til bilen når du kobler til strømuttaket?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Erik Johannessen

Det var det jeg var redd for...Nei bilen er ikke koblet til, prøvde et annet stikk i huset med samme resultat; umiddelbar sikringfail.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

Jeg ville mistenke støpselet til EVSE.

Antakelig er det kortslutning mellom evse og veggkontakta. Boksen skal ikke gi spenning videre mot bilen, før bilen er plugga i, så kortslutninga er nok før strømmen kommer så langt.

Har du påskrudd støpsel som du kan åpne og se på?

Erik Johannessen

Har charge amps, uten boks...Og støpselet der er helt lukket. Tuppen på den ene "kjeppen" på schuko`n ser ut som den har smeltet.

Da er det vel kjørt, og bare bestille seg ny?

Trekkoppbil

#6
Sjekk om du har garanti, da denne fabrikanten kan være raus med det.

På enkelte Charge-amps er det temperatursensor, og da kan du ikke bytte støpsel sjølv, men boksen må sendes inn til fabrikanten for reparasjon.

På helt andre EVSEr kan man klippe av støpselet og sette på industristøpsel i stedet, men jeg vil ikke anbefale det før du har sjekka opp med leverandøren først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA