Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

+ og - ved Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 04. juni 2017, klokken 12:43

« forrige - neste »

bno

#15
Sitat fra: tomrh på lørdag 10. juni 2017, klokken 09:00
Interessant tråd for oss som ikke har Ampera-e ennå. Dere som har kjørt Leaf fra før, hvordan er kjørefølelsen i forhold? Sitter den bedre/dårligere på veien? Hva med fjæring over fartsdumper, og på humpete grusvei? Det er vanlig cruisekontroll ja, hvordan funker den? Følger den innstilt fart ganske nære?

Det er en helt annen kjøreopplevelse her ift. Leaf. Merker kraftressursene som ligger der innebygd. Synes den sitter meget godt på veien og er svært mye mer støysvak. Fjæring merkes med stor forskjell fra Leaf. Den tar tar opp ujevnheter i underlaget på en "roligere" måte nesten umerkelig synes jeg. Fartsdumper får over mye mindre merkbart og uten noe ulyd av noe slag. Gruset vei har jeg ikke prøvd, men den virket noe hardt (men ikke så hardt som Leaf) på brostein, men der skal det vel noe til...Cruisekontroll funker optimalt og holder farten meget jevnt og fint.

S4e

Veldig god erfaring med cruise control. Holder farten mye jevnere enn jeg klarer selv og vil tro det er gunstig for energiforbruket.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

elekTrond

Rart ingen har kommentert de utvendige dørhåndtakene.  :-X

Nuhvel, i dag forflyttet jeg mitt ringe legeme langs bl.a. hyttevegen fra E6 Rudshøgda (der GK sin hurtiglader står ved Coop Obs! Rudshøgda i Ringsaker) og opp til Sjusjøen. Det var en forfriskende opptur fra Midtstuggubikkja i-Miev! Heldigvis var det bare et par km med sentrumsgater på tur hjem etter prøveturen, så det virket ikke så alt for stussligstuggun å sette seg inn i sin egen handlevogn igjen. Sånn der "bedøvende" Leaf har jeg ikke orket å prøve, ennå. Så ingen referanser der.

Setene får være et kapittel for seg sjøl, men kjøreegenskapene synes undertegnede var faste og fine.  :+1:

Asfalten på veg 19 over Tandeskogen (Rudshøgda-Kvernstubrua) og 216 fra (Moelv-) Kvernstubrua-Næroset-Åsmarka-Lismarka og helt dit 216 møter Sjusjøvegen opp fra Lillehammer (216 og 2) er stedvis ganske så dårlig. Alikevel endte jeg opp med en kjørestil som kan minne om typisk hytteturist fra "innafor" (les: Oslo). På tur ned igjen tok jeg 216 - 19 - 93 (Løkendalsvegen eller "Løkkjedalen") - 94 Fangbergsvegen over i Dælivegen som går bratt ned til Brumunddal. Da var jeg sånn passe kasusell i huet og tivoli i bena.  :o :laugh:

Jeg synes Ampera-e er fast og fin i fisken, og kjørte vel deretter også. Kanskje ingen GTi, men det virket helt greit å bile på i svingene - uten at jeg dermed hektet innerhjulene ned i grøftekanten for å henge på i kurvene.  :angel: :police:

Som en vaskeekte birkebeiner i eGolf sa etter prøveturen i dag: "Ja det var det første jeg tenkte da jeg satte meg inn bak rattet. De er ikke gode!". Da hadde jeg akkurat spurt ham om hva han mente om setene ... Han er 180/80'ish og ser ut som en gjennomsnittlig lørdags-birkebeiner. Selv måler jeg velproporsjonerte 189/120+'ish og er vant med å synke ned i Sabelt og Sparco Junior bøtteseter hvor jeg kan sitte timesvis på lange transportetapper til et islagt vatn eller asfaltert bane. Selv 160 mil nonstop i et heller sportslig Recaro sete ned til nordschleife.no går som en drøm. (goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1344028)

Annet:

       
  • 189 cm subber hodet i taket i baksetet
  • 189 cm kan sitte bak seg sjøl, med forsetet i bakerste posisjon
  • 189 cm fant ingen ideéll kombo av benlengde, setehøyde og ratt som skygger for speedo
  • 189 cm sitt lange venstreben får ikke lårstøtte med fothvileren i bruk
  • 189 cm slenger heller benet under bremsen, slik som i trilling
  • 189 cm ble sliten i høyrefoten etter en stund, er ikke bortskjemt med CC i trilling
  • cruisekontrollen virket bra, men
  • avstands/krasj/parkerings-sensoren pep i aller seneste laget - i alle hastigheter
  • relativt støyete på E6 fra Brumunddal til Mjøsbrua
  • forbruk vises i kW - ikke kWh/km
  • gøyalt kompass i dashen
  • dørhåndtakene ...
Det var mine femti øre etter tre sammenhengende timer i førersetet og en middagslur.
'13 Mjau

jche

Fikk ikke helt tak i hva du mente om dørhåndtakene? Er det noe galt med de?


Arha

Sitat fra: elekTrond på lørdag 10. juni 2017, klokken 19:45
   
  • forbruk vises i kW - ikke kWh/km

Forbruk i kWh/km vises i "rattdisplayet" dersom du velger visning med trippteller.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

elekTrond

Hallo, jche. Jeg synes de er litt øhm... "lealause"? Fikk samme følelsen av en annen bil som sto inne i butikken. Nå går ikke jeg rundt å kjenner på alle biler i verden, men kan ikke huske #denfølelsen. :)

@Arha: Aha? Du mener snittforbruket (kWh/100km) som vises sammen med trippen? Jeg tenker på den "effekt-skalaen" til høyre i samme visningsmodus. Den som viser momentant forbruk. Kunne nok ordlagt meg bedre der.

Når det er sagt fikk jeg et godt helhetsinntrykk og synes den er og har det en i-MiEV mk2 kunne vært eller blitt.  :+1:
'13 Mjau

jche

Hmm, har ikke merka noe til det på min ihvertfall :-)

Ipadjove

Jeg kommenterte det etter å ha tatt i handtaket på den gule bilen i Paris, at de virket litt levjete. Men har ikke samme inntrykk av handtakene på bilen min. Håper de holder seg :)

Counterpointer

#23
Litt vanskelig tilgjengelig posting. Men det kommer klart frem at han synes 189 er i høyeste laget.

Lurte på hva som ligger i dette (jeg er bare 175/69 selv...) og fikk først en kollega som er nesten 190 til å kjøre en runde , han synes han satt veldig godt og han okjører Volvo selv.
Senere samme dag fikk jeg en annen person til å sette seg inn, han var 197 han så veldig overrasket ut da han fikk god plass og syntes han satt godt.

Det er tydeligvis hverken høyde eller tyngde som er avgjørende !
Setene er ikke hverken brede eller tykt polstrede, dette trigger tydeligvis noen. Jeg skal ikke underkjenne noens opplevelse men kriteriet er ikke høyde eller tyngde alene!

tomrh

Hvis man klarer å sitte greit i en trilling må nå setene i Ampera-e uansett være en oppgradering, eller hur, @elekTrond?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hansi

#25
Etter hva jeg har lest på amerikanske forum varierer setekomforten fra bil til bil, noen hevder det virker helt tilfeldig. Jeg hadde håpet jeg ikke ville legge merke til setene, men dessverre gjorde jeg det.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Como

Sitat fra: Hansi på søndag 11. juni 2017, klokken 00:16
Etter hva jeg har lest på amerikanske forum varierer setekomforten fra bil til bil, noen hevder det virker helt tilfeldig. Jeg hadde håpet jeg ikke ville legge merke til setene, men dessverre gjorde jeg det.
Jeg kjente ingenting i demobilen, men i min egen kjenner jeg også dessverre sidene klemme i bakre del av sitteputa. Det samme i begge forsetene. Vurderer modifisering som i videoen, men frister ikke å begynne å ta fra hverandre setene. Merkelig at det skal være så forskjellig fra bil til bil.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

elekTrond

Kortversjon:
+ Jeg må si at jeg hadde det grådig artig i går.
-  Men jeg satt mere oppå setet enn i det.

@knut: Jeg er nok litt vanskelig tilgjengelig.  :P Det var et entusiastisk forsøk på å formidle opplevelsen (og ettertankene) jeg fikk. Akkurat nå savner jeg pug205GTi. Eller rettere sagt kjøregleden den ga meg. Utløst av tre timer i en Ampera-e.
Så ... en Ampera-e skodd med ishjul eller r-dekk? Ja takk!  :+1: :+1:

@tomrh: Jada, joda, jeg sitter "greit" i i-MiEV. Men langturbil ergonomisk er det ikke. Skulle hatt rattet et stykke lengre ut for å kunne sitte som folk. Jeg sitter slik de gjør på t-banen i Madrid. #manspreading


Bilde: https://www.nrk.no/urix/madrid-forbyr-_manspreading_-1.13550780
'13 Mjau

Counterpointer

Sitat fra: elekTrond på søndag 11. juni 2017, klokken 13:16
@knut: Jeg er nok litt vanskelig tilgjengelig.  :P Det var et entusiastisk forsøk på å formidle opplevelsen (og ettertankene) jeg fikk. Akkurat nå savner jeg pug205GTi. Eller rettere sagt kjøregleden den ga meg. Utløst av tre timer i en Ampera-e.
Så ... en Ampera-e skodd med ishjul eller r-dekk? Ja takk!  :+1: :+1:
Fikk med meg entusiasmen

205 gti hadde jeg også i flere år, rundtur i Europa med telt også. Utrolig morsom bil.

Er helt enig med deg i at Ae er morsom og frisk, men mangler litt på å være Gti. Det er både + og -

Gordon Retriever

Ser ut som elekTrond har begått et av de mer velskrevne innleggene jeg har lest på lenge.  "Midtstuggubikkja", "stussligstuggun".  Glimrende.

Griper meg likevel i å se etter en "translate"-funksjon noen ganger, og ikke minst avsnittet under krever noe mer lokalkunnskap enn jeg har:

Sitat fra: elekTrond på lørdag 10. juni 2017, klokken 19:45
Asfalten på veg 19 over Tandeskogen (Rudshøgda-Kvernstubrua) og 216 fra (Moelv-) Kvernstubrua-Næroset-Åsmarka-Lismarka og helt dit 216 møter Sjusjøvegen opp fra Lillehammer (216 og 2) er stedvis ganske så dårlig. Alikevel endte jeg opp med en kjørestil som kan minne om typisk hytteturist fra "innafor" (les: Oslo). På tur ned igjen tok jeg 216 - 19 - 93 (Løkendalsvegen eller "Løkkjedalen") - 94 Fangbergsvegen over i Dælivegen som går bratt ned til Brumunddal. Da var jeg sånn passe kasusell i huet og tivoli i bena.  :o :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA