Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

+ og - ved Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 04. juni 2017, klokken 12:43

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Ja, da har også jeg kjørt Opel Ampera-e. Turen gikk fra Askim til Nøtterøy og tilbake, da ved bruk av ferje fra Horten til Moss.
Å så deilig med stort batteri, ikke engang fulladet og jeg kom hjem med over 70 km restkapasitet. Men så til selve bilen. Til daglig kjører jeg Nissan Leaf og er veldig fornøyd med denne bilen, bortsett fra størrelsen på batteriet.

Det jeg likte best med Amperaen i tillegg til batteriet, var plassen i lengderetningen, her kan man virkelig strekke seg. Veldig fornøyd med infotainment systemet, oversiktlig og lekkert. Veldig sprek akselerasjon, her må man ta det rolig på glatt vinterføre. Godt nær og fjernlys. Flott med en pedalskjøring i kø.

Men så må jeg over til svakhetene med bilen og jeg vet noe av det har vært nevnt før. Setene foran, altfor smale i bredden, i og med at setekantene er veldig faste blir en person som ikke er syltynn, sittende med disse kantene pressende mot baken, eller mer korrekt baken pressende mot sete. Her trengs det en fast pute i midten for å kunne leve med disse setene over tid. Er ennå øm i baken etter to dager.

Bakluka burde konstruktørene ha jobbet litt mer med. Ikke noe innfelt håndtak innvendig som på Leafen, slik at hver gang den skal lukkes må man ta tak i den ofte skitne kanten og for å få den lukket kreves det ekstra kraft, ikke som på Leafen som bare faller igjen fra kort høyde.

Det var også en pussighet ved at vindusviskerne ikke går i nederste posisjon etter å ha vært i bruk, men først etter en liten stund.

Dette er noen av mine viktigste tanker angående Opel Ampera-e etter ca. 250 km kjøring.

jche

Det er håndtak på innsida av bakluka  :)

Og det med vindusviskerne er normalt på biler som har slike viskere som går hver sin vei.

erato

Jeg er ganske stor (187/110) og satt forbausende bra i setene på en 30 minutters runde på torsdag. Men et av mine viktigste krav til en bil der 6 timers kjøreøkter er aktuelt er setene, og hvordan det fungerer i praksis vet man ført når man har prøvd det. Om det var behovene mine å kjøre slike økter ville jeg nok tenkt meg om. ellers likte jeg bilen særdeles bra.

Kadett 1100 1971

Setene er fine for meg med 180 cm og 82 kilo.
Ikke mye å klage på, men om en vil pirke:
- AC veksler mellom for kaldt, og for varmt, uten å røre termostaten.
- Hjulstøy i motorveifart.
- Har ikke klart å skifte fra L til D, uten å gå innom N.
- Fjernkontrollen lukke ikke automatisk igjen vinduene, ved å holde låseknappen på fjernkontrollen inne.(Slik det ofte gjør på andre svenske og tyske biler).

Regner også med at fravær av lyktespylere kommer til å bli merkbart i piggdekksesongen.
Synes også plassering av valgene i infotainment systemet ikke alltid kjennes naturlig.
Fikk heller ikke Adroid auto til å fungere, men har ikke lagt mye jobb i det.

Ellers er vi superfornøyde med bilen.

/s


Ipadjove

Skifte mellom D og L (og L og D) er bare å trekke spaken et lite hakk bakover.

Lyse Tanker

Ja, jeg så det var en fordypning på innsiden av bakluka, men den burde vært plassert i underkant som på Leaf.
Ok, jeg er 193 og 95 kg, har kanskje for lite fett på baken, så det ble ikke behagelig med de setene.
Skiftet enkelt mellom L og D ved å dytte spaken nedover.
Telefonen min ville ikke akseptere Android Auto, men dette vet jeg man få god hjelp til hos forhandler. AA virker bare på Android versjon 5 eller senere.
Likte forøvrig at lydvolum og varmeinnstillingen har store gode skruknapper.

Tom E.

På pluss siden:

Rekkeviddeangst er nå historie. Skulle ikke være noe problem å kjøre Kirkenes til Gibraltar med litt planlegging.
Bilen er mye større innvendig enn jeg hadde forventet. Dette er jo en fullverdig familebil for oss som har 3 barn.
Går som en kule. Når jeg trår på gassen i 80 km/h må jeg virkelig holde i rattet. Bilen tar helt av!
Utseende. Bilen ser fantastisk pen ut i hvit. Utrolig mange positive kommentarer. Til og med paven har hermet etter meg. En hermepave?

På minus siden:

Fremsetene. Har ikke enda funnet en behagelig sittestilling enda.
Klima anlegget: Sliter med å finne en behagelig setting. Ikke som min gamle Mercedes der jeg bare satte det på 21 grader og auto. Finner kanskje ut av det om en stund?
Dab radio: Her er det noen gremliner i systemet. Eller veldig dårlig dekning her jeg bor. Den skrur seg opp og ned i volum og detter inn og ut hele veien. Samler kassett spilleren i min gamle bil. Kanskje jeg kan få ettermontert en?

S4e

Spill over kassettene til usb pinne eller telefon?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

Sitat fra: kammiz på onsdag 17. mai 2017, klokken 21:25
Setene har jeg ikke noe å utsette på, men har ikke lyst på snø og søle på teppet. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Har mottatt bilen med gummimatter. Synes at beskyttelse av gulvbelegget er noe svakt i AE. Med referanse til bildet, tror det blir veldig vanskelig å holde rent uten at det er gummi eller annen form for beskyttelse på "fothvilerområdet" ref. bildet. Lurte på om noen har tenkte på dette bortsett fra kammiz her i mer generiske former. Om stoffteppet er av samme utforming vil jeg se meg om etter mulige alternativer. Dette synes jeg ikke er bra nok og her burde Opel ha hatt ett bedre underlag i fothvilerområdet. Kan fort bli hull her osv. Dårlige greier og som sagt vanskelig på litt sikt å holde rent tenker jeg.

Leter etter alterntiver som her for eks, men vil ikke skru i bilen nødvendigvis.

og er heller ikke alene om å mene dette er svakt

Her er et skrue fritt alternativ ------ og det ser ikke så verst ut og tror jeg går for det

Kjøpes her fra Hong Kong

Ipadjove

Tenker å prøve en gummibit der.

Counterpointer

Borrelås må vel fungere fint til en fotplate

zbk

Har bestilt den som ble henvist til over fra aliexpress. Skal komme med rapport når den ankommer om noen uker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

Har også bestilt denne fra ebay.

Hansi

#13
Pluss:
++ Batteripakke, kan brukes som en fossilbil
+ Går godt
+ App
+ Infotainment med mange innstillinger
+ OTA oppdateringer?
+ Android Auto og Apple Carplay
+ Varme i ratt

Minus:
-- Førersete, smal og hard sittepute og ryggpute
- Temperaturkontroll på auto virker ikke som den burde?
- Langt dashboard gir gjenskinn i frontrute
- Mellomgrått interiør, seter og trekk, blir fort møkkete?
- Dårlig svingradius
- Mye lydvarsler om å ta rattet etc.
- For små gummimatter, manglende bagasjeromsmatte
- Plassering av ladeporten (personlig preferanse, jeg likte den på samme plass som trillingene)
- Billig materialvalg, men det var jeg forberedt på og plager meg ikke

Det var det jeg kom på nå, oppdaterer hvis jeg kommer på noe mer :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

tomrh

Interessant tråd for oss som ikke har Ampera-e ennå. Dere som har kjørt Leaf fra før, hvordan er kjørefølelsen i forhold? Sitter den bedre/dårligere på veien? Hva med fjæring over fartsdumper, og på humpete grusvei? Det er vanlig cruisekontroll ja, hvordan funker den? Følger den innstilt fart ganske nære?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA