Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E/Chevrolet Bolt

Startet av bno, onsdag 31. mai 2017, klokken 08:06

« forrige - neste »

bno

Registrer at det for tidene er tema (IMHO) burde samles under et felles tema. Eksempelvis ladekabel som låser seg opp, lydanlegg som går til FM som default. Mest hensiktsmessig da å ha et felles tema omkring slike forhold som dukker opp. Slik det er gjort i andre fora. Under har er noen eksempler på dette.

bno

Lydanlegget i vår bil hopper tilbake fra DAB til FM som default. Må hele tiden skifte kilde tilbake til DAB (eller for den slags skyld bluetooth) når jeg starter opp. Tenker at når FM bandet slukker og man ikke lander på en kanal lengre, men kun mottar atmosfærisk støy så vil man vel reagere tenker jeg.
Problemet er tydeligvis ikke av ny dato. Merkelig om dette kun gjelder denne ene bilen  ;D
Link http://gm-volt.com/forum/archive/index.php/t-97602.html

bno

Link til ladekabel topic http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33719.0.html
Her er et annet tema som innleder med det samme ladelåsing problematikken.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33659.0.html

bno

Tema om lading og begrensning versus ha ladekabel stående i bilen. Det er (IMO) rart at man plutselig har funnet opp en ny kategori "Hilltop" mht. SOC. Det burde i dag være mulig å kunne justere SOC grense i bilen og ikke være låst til 88% (Hilltop). Dette er etter min vurdering en design flaw. Spesielt som brukemanualen anbefaler at ladekabel står i bilen. Den lader da som standard opp til 88%.
Link til topic: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31392.0.html

bno

Det er flere og flere som oppdager feil og mangler med bilene sine. Innspillene er spredd på flere topics. Fint om vi samlet disse her som ellers er gjort i VW, Nissan o.a. forum.

Her er noen eksempler på hvordan jeg fikk bilen utlevert ref. bilder.

Videre
- Intertainment anlegg som ikke husker forrige kilde lengre en 1 minutt og deretter defaulter til FM.
- Mangelfull varme/kjøling fra klimaanlegg tatt opp som eget tema her
- Deadpedal område uten beskyttelse som andre Opel har hvor man trør dritten sin ned i teppet og (om man ikke foretar seg noe) ikke vil se ut innen kort tid.
- For ikke å snakke om å levere en elbil med Android Auto som enda ikke er introdusert i Scandinavia og uvist når. og som får en del av oss til å installere hybrid løsning off the record ... Håpløst.
- Produsenten prøver å være trafikksikker i bruken av info anlegget, men feilmeldinger og infomeldinger om en annen skaper mer trafikkfarlige situasjoner som en uintendert effekt  8)

Jeg kan nevne mer, men foreløpig får det holde.

Om vi samler slike erfaringer her i en tråd så blir det et mer slagkraftig dokument etter hvert i stedet for å vanne ut over hele fjøla ;) for å forbedre og på en konstruktiv måte ta ting opp med produsent.

Oppfordringen min (IMO) er at alle tar et dugnadsarbeid og overfører sine små og større feil inn her til felles nytte  og senere bruk om situasjonen så kaller.

NB! Jeg liker bilen, men noen har slurvet med enkelte ting og det kan vi kanskje bidra med å få rettet på ...(IMHO)

...

Sitat fra: bno på tirsdag 20. juni 2017, klokken 10:47
/topic,33994.0.html] her [/url]
- For ikke å snakke om å levere en elbil med Android Auto som enda ikke er introdusert i Scandinavia og uvist når. og som får en del av oss til å installere hybrid løsning off the record ... Håpløst.
Dette gjelder vel strengt tatt ALLE biler med AA-funksjonalitet, dvs svært mange merker nå? Det er Google som er håpløse i dette tilfellet, som ikke har lagt ut AA på Google Play.

bno

Det er helt korrekt. Embedded (for å snakke norsk) navi burde da vært standard. Har nil problem med å være oppe å gå på AA, men ikke slik det skal være når det er mindre enn en håndfull og ikke et smorgasbord som har AA. Men du har rett.
Så jeg var ikke presis i svevet der, håpløs i forhold til ikke standard med egen navi var det jeg forsøkte å si.

Counterpointer

Virker som det er litt småbugs på infosystemet.

Har fått feilmelding på åpen ladeport (som var lukket).

Displayet ble stående på mørk visning en gang selv om den var innstilt på auto.

Mistet favorittlagring av DAB kanaler.

Sluttet å lese USB pinne med bilder som den hadde gjort tidligere.

Tpms viser 2,8 bar når trykket er 3,0 (antagelig bare kalibrering nødvendig)

Mesteparten av dette retter seg med å skru av bilen.

Counterpointer

Ting som nok er riktig, men jeg gjerne skulle endret er;

Mulighet for speil som svinger automatisk inn ved låsing!

Mulighet for å skru av fotgjengerlyden for en hel tur, slik at den ikke kommer på ved hver retningsendring.

Ipadjove

Om de ordner automatisk innfellbare speil, håper jeg de gjør det valgfritt i en meny eller noe.

Skal få sjekket lysene mine og noen småting i morgen.

bno

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:11
Virker som det er litt småbugs på infosystemet.

Har fått feilmelding på åpen ladeport (som var lukket).

Displayet ble stående på mørk visning en gang selv om den var innstilt på auto.

Mistet favorittlagring av DAB kanaler.

Sluttet å lese USB pinne med bilder som den hadde gjort tidligere.

Tpms viser 2,8 bar når trykket er 3,0 (antagelig bare kalibrering nødvendig)

Mesteparten av dette retter seg med å skru av bilen.

Bortsett frs ladeportmelding kjenner jeg mrg igjen hrr.

Tom E.

På vei hjem fra jobben i går ble plutselig setevarmen i førersetet aktivert uten at jeg hadde gjort noe. Med 21 graders utetemperatur måtte jeg hive meg inn i nærmeste busslomme da det nesten brant under baken min.

Skrudde av bilen og startet igjen og setevarmen var av.

3irikur

#12
Sitat fra: Tom E. på torsdag 22. juni 2017, klokken 08:35
På vei hjem fra jobben i går ble plutselig setevarmen i førersetet aktivert uten at jeg hadde gjort noe. Med 21 graders utetemperatur måtte jeg hive meg inn i nærmeste busslomme da det nesten brant under baken min.

Skrudde av bilen og startet igjen og setevarmen var av.

Hmm.. Setevarmerene står på auto fra fabrikk, kan det være en sensor som ble utløst? Hva stod varmeapparatet på?

Sitat fra: bno
Bortsett frs ladeportmelding kjenner jeg mrg igjen hrr.

Kanskje se over før du poster?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

tuono

Ditto! Den besvarelsen din ang. setevarme var ikke helt umiddelbart forståelig. Og heller ikke grammatikalsk korrekt. Om dette skal være noe det forkuseres på i denne tråden?

3irikur

Sitat fra: tuono på torsdag 22. juni 2017, klokken 09:15
Ditto! Den besvarelsen din ang. setevarme var ikke helt umiddelbart forståelig. Og heller ikke grammatikalsk korrekt. Om dette skal være noe det forkuseres på i denne tråden?

Bedre nå?

Det var uansett bare en sidekommentar fra meg, siden jeg allerede postet noe annet.

Jeg mente ikke å lage en diskusjon ut av det, men siden du synes det var viktig nok til å poste utelukkende om det: ja, jeg synes at det er viktig at vi forstår hverandre. Personlig er jeg ikke så opptatt av at vi skal være grammatisk korrekte, men når 3/8 ord er rene feiltastinger så blir det litt mye synes jeg.


Forøvrig: jeg har problemer med å lade bilen på jobb, men jeg mistenker at det er fordi ladekabelen jeg bruker er en tredjepartskabel som ikke er så glad i tn-nett. Skal undersøke litt mer før jeg legger skylden på bilen  ::)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA