Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel lås på AE?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Låser AE fast ladekabel når den lader?

Har stadig opplevd folk som drar i ladekabel om natten på offentlige ladestolper,
noen er fulle, noen prøver seg, uansett irriterende og kan bli dyrt.

kammiz

Det kan virke som at den oppfatter alt over 10a som ladestasjon og løsner kabel når lading er ferdig, ikke bekreftet enda

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

Pluggen er uansett låst mens det lades. Som Kammiz skriver kan det se ut for at kabelen låses opp når lading er fullført om man lader på ladepunkt som gir mer enn 10A, men dette er bare basert på erfaringer blant noen av oss.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Min selger mente i går at det kun var hurtiglading som skulle løse ut. Men han var ikke sikker.

Gnilre

Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

bno

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:18
Min selger mente i går at det kun var hurtiglading som skulle løse ut. Men han var ikke sikker.
Ikke følge håndboka der det står opplåsing både for dc og ac lading. Det sagt så er min erfaring sammenfallende. Dette har jeg i dag informert Opel om.

Counterpointer

Gleder meg til å kunne bidra til disse diskusjonene i praksis. Får min bil på lørdag

AmocoCadiz

Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)

Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?

zbk

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:57
Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.

Opplåsingen skjer når bilen er ferdigladet, ikke når det stoppes før, vil jeg tro.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:17
Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)

Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?

Bolt har type1-plugg. Denne har ikke samme låsemekanisme som en type2-plugg har.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

Sitat fra: zbk på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:23
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:57
Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.

Opplåsingen skjer når bilen er ferdigladet, ikke når det stoppes før, vil jeg tro.

Litt rart at dette ikke er nevt i håndboken.

alagerqv

Det er jo helt utrolig om den ikke er låst til man selv låser opp... Enda en spiker i AE-kisten...


Sent from my iPhone using Tapatalk

bno

Det er vel kun en software oppdateting som skal til

Counterpointer


3irikur

Finnes det noen måte å låse kabelen med hengelås eller noe? Dette er ganske kritisk der jeg lader...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA