Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk Ampera-e

Startet av KAM, tirsdag 23. mai 2017, klokken 23:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Ser at jeg burde nyansert min posting. Aircon har ikke mindre forbruk med VP men varme har det. Klima øker forbruk både sommer og vinter, men mindre på vinter på grunn av varmepumpe.
Poenget er at forbruk uten varme/kjøling er anderledes enn med.
Ofte sammenligner en tall basert på veldig forskjellig innstilt temperatur.

Tellus

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 26. mai 2017, klokken 11:48
Veeell, har kjørt mye Leaf både med og uten varmepumpe. Rundt 0 grader ligger forbruket med varmepumpe ofte ned mot 200w, uten ligger det gjerne på 2-3 kW kontinuerlig. Dette utgjør noen mil, på Ampera mindre, men likevel ikke ubetydelig om oppvarming f.eks bruker 30W ekstra pr km.

2-3KW ved 0 grader høres mye ut. Da har man det svært varmt eller så har man kald bil.
Med forvarmet bil ligger jeg på ca 1.5KW med min 1. gen leaf. Da har har jeg 19 grader og Eco.

Med kald bil og D og innstilt 25 grader drar jeg nok 4-5KW i starten ved 0 og opp mot 6KW ved -10.

Beste effektivitet ved varmepumpen er vel 1:3 slik at i mitt tilfelle kunne jeg spart maks 1KW ve 0 grader.

Ved forvamet bil og -10 ligger jeg på under 2.5KW. I dette tilfellet er det nok lite å spare med varmepumpe.

kammiz

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 26. mai 2017, klokken 11:48
Veeell, har kjørt mye Leaf både med og uten varmepumpe. Rundt 0 grader ligger forbruket med varmepumpe ofte ned mot 200w, uten ligger det gjerne på 2-3 kW kontinuerlig. Dette utgjør noen mil, på Ampera mindre, men likevel ikke ubetydelig om oppvarming f.eks bruker 30W ekstra pr km.

hvis teknologien i ampera-e er like ineffektiv som teknologien i en leaf så bekymrer jeg meg virkelig.. :P Jeg tror vi skal vente med å avgjøre hva forbruket i gitte scenarioer i ampera-e er før vi får testet det skikkelig. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Cowboystrekk

Sitat fra: Tellus på fredag 26. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 26. mai 2017, klokken 11:48
Veeell, har kjørt mye Leaf både med og uten varmepumpe. Rundt 0 grader ligger forbruket med varmepumpe ofte ned mot 200w, uten ligger det gjerne på 2-3 kW kontinuerlig. Dette utgjør noen mil, på Ampera mindre, men likevel ikke ubetydelig om oppvarming f.eks bruker 30W ekstra pr km.

2-3KW ved 0 grader høres mye ut. Da har man det svært varmt eller så har man kald bil.
Med forvarmet bil ligger jeg på ca 1.5KW med min 1. gen leaf. Da har har jeg 19 grader og Eco.

Med kald bil og D og innstilt 25 grader drar jeg nok 4-5KW i starten ved 0 og opp mot 6KW ved -10.

Beste effektivitet ved varmepumpen er vel 1:3 slik at i mitt tilfelle kunne jeg spart maks 1KW ve 0 grader.

Ved forvamet bil og -10 ligger jeg på under 2.5KW. I dette tilfellet er det nok lite å spare med varmepumpe.
Kjører mest kort med dem og da ligger forbruket med varmepumpe høyt bare ei kort stund, mens det tar ei god stund uten VP før forbruket faller ned til rundt 2 kWish. Mulig forbruket er høyere enn normalt på den, lang tid siden service på AC kanskje?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bno

#19
Et lite bidrag som følger:
14 grader øsende regnvær. Kjørte Stavanger E39 Egersund. Holdt fartsgrensen over høgjæren ca. 80. Retur via kystveien RV 44. Retur ble kjørt som jeg tidligere kjørte fossil.
Forbruk 1,3 kw/10km. Fornøyd med det. Strekning utgjorde ca 18 mil. Skulle tilsi (teoretisk?) 60/1,3 = 46 ish mil

geear

Sitat fra: Olemann på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:07
Dette er drøftet mye på eGolf forumet, i tiden den ble levert uten VP.  Både ulike COP faktorer, størrelse på element, lengde på tur etc, så tips å søke der for de som lurer på effekten av VP.  (Så slipper man repetisjon også...)
Her er et eksempel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33285.msg575080.html#msg575080

Kort fortalt 1,5kW i forskjell med og uten VP, men kun i et gitt temperaturområde hvor det er høy virkningsgrad på VP. Over +10 ingen forskjell, og COP reduseres gradvis ned mot -20ish et sted hvor det ikke lenger er forskjell.

Tom E.

Etter 4 uker med bilen har jeg fått testet ut hvor langt bilen kommer i virkeligheten.

Med vanlig kjøring på sørvestlandske veier kommer jeg ca. 460 km når jeg kjører i L med klima på. Min sønn som også benytter bilen kommer ca. 420 km. Han er nok hardere på gassen enn jeg er.

Min kone, som nekter å bruke L, kjører i D. Hun kommer seg ca. 380 km avgårde.

Trond.m

Det er vel ikke noen logikk at man får kortere rekkevidde i D enn i L. I D triller man lenger, og da utnyttes energien bedre. Tror nok heller forskjellene i oppnådd rekkevidde skyldes kjørestil, hastighet og topografiske forhold. Uansett er de rekkeviddene du oppnår veldig bra ☺

Counterpointer

Kunne godt tenke meg å sett forbrukstall med bilde av tripptelleren.

Kan begynne selv



Dette er blandet kjøring. Litt motorvei men mest til og fra jobb i 60/80 soner.

Ipadjove

Ulsteinvik til "litt før Karlstad Sverige". Det laveste forbruket jeg har hatt hittil.
Lite bruk av varme. På vestlandet til vanlig får jeg høyere forbruk.
Karlstad-Stockholm ble endel høyere (pga mye mer luftmotstand i 120+\-)

Counterpointer

"Fordelen" med at klima er såpass variabel og blåser enten for mye eller for lite, gjør at det er  like greit å kjøre uten nå som temperaturen er så behagelig. Det gjør jo at forbruk blir enda lavere.

Ipadjove

Helt sant.
Er det ikke litt rart at en ikke kan velge 'heat' ELLER ac?
Jeg trodde det kanskje var endel overskuddsvarme å hente fra motor/batteri osv men ser ikke slik ut.

bno

#27
Kjørte forleden ruten Stavanger - Oanes - Hjelmeland - Vikedal - Arsvågen - Stavanger. En svært kupert rute med bratte stigninger, undersjøiske tunneler, litt motorvei osv blanda drops for å prøve bilen. Litt regn i starten, Alle fartsgrenser holdt+, minimalt behov for klima kun vifter som var på stort sett hele tiden. Temp fra 14 - 19 grader.
Utkjørt distanse 301,9 km minimum gjenværende 159 km.
Forbruk 12, 0/100Km. Her er bilder der jeg også har lagt ut et fra en kortere tur snitt 11.8 (ikke klima)

Counterpointer


bno


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA