Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk Ampera-e

Startet av KAM, tirsdag 23. mai 2017, klokken 23:29

« forrige - neste »

KAM

Hei!

Ser det er en del som har fått bilen så, men jeg lurer litt mer på hvordan forbruket er, noen som kan fortelle meg hva forbruket ligger på motorveikjøring ved typ 120, 100 og 80 km/t. Vet det er stor forskjell på om det regner og snør. men sånn ved normalt tørt vær og 10-15 grader. Hva ligger forbruket på?

rolfans

Nå har ikke jeg fått min enda. Er trolig fortsatt i USA, kanskje kommet seg til Boston siden det er en måne siden den ble produsert. Men fra erfaring med min e-golf: ja det er stor forskjell på tørt, vått, snø, sommerdekk mot vinterdekk, 10 mot 20 grader osv.

Egil Fonn

Testet Ampera i går og sammenlignet også forbruket med min BMW i3 og fikk følgende resultat. Klima avskrudd og ute temp 6 gr.C. Tørr veibane. Hastighet 60km/t strekning 14,9km. Forbruk Ampera 12,2Kw/100km. Forbruk i3 11.8 Kw/100km.
Hastighet 90km/t strekning 16,9km. Ampera forbruk 16,4kw/100km. Forbruk i3 15,5kw/100km.
Kjøring 35km til jobb i dag med klima på 19 gr. C.Ute temp 5 gr.C snittfart 65 brukte Ampera 16,1kw/100km. BMW i3 på samme strekning og temp i går brukte 13,5 kw/100km. Antar forskjellen mellom bilene økte en del med klima anlegg på p.g.a. varmepumpe i i3 og ikke i Ampera.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

zbk

~200km totalt i dag, fordelt på tre korte turer i formiddag og 2x85km i ettermiddag 60/70/80-soner i god blanding. 147Wh/km ved reisens slutt 8) 7% klimaforbruk. 14grader og fint vær. Litt vind langs jærstrendene. Brukte nesten en halv "tank".

Var nede i under 140Wh/km halvveis, men motvind og testing av akselerasjon dro opp på vei hjem.

Det hadde jommen vært gøy å se hvor langt man kunne kommet i 40km/t
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sven erik

Sitat fra: zbk på torsdag 25. mai 2017, klokken 00:04
~200km totalt i dag, fordelt på tre korte turer i formiddag og 2x85km i ettermiddag 60/70/80-soner i god blanding. 147Wh/km ved reisens slutt 8) 7% klimaforbruk. 14grader og fint vær. Litt vind langs jærstrendene. Brukte nesten en halv "tank".

Var nede i under 140Wh/km halvveis, men motvind og testing av akselerasjon dro opp på vei hjem.

Det hadde jommen vært gøy å se hvor langt man kunne kommet i 40km/t

jeg spurte opel om å låne for  test  vor langt det er mulig å kjøre fikk tilbud om å teste i 30 min   kan ikke gjøre  en siklig test på 30 min

trykkertor

Enig.
Når jeg skal teste A-e kommer jeg til å be dem finne en dag/helg hvor jeg kan ta en skikkelig langtur, og ikke bare en kort 30 minutters opplevelse.
Vi snakker om å kjøpe en bil til 350.000,- og da skal den testes mer en rundt kvartalet.

Fikk tilslutt prøvekjøre en Tesla Model S i 3 timer, og i den viste det seg at etter en drøy time halvannen, klarte ikke ryggen setene mer.
Dette hadde jeg aldri oppdaget i en vanlig testsituasjon hvor en får låne bilen 60 minutter, og 15 av de går med til å sette seg inn i funksjon og virkemåte.

rolandvg99

#6
Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. mai 2017, klokken 08:05
Enig.
Når jeg skal teste A-e kommer jeg til å be dem finne en dag/helg hvor jeg kan ta en skikkelig langtur, og ikke bare en kort 30 minutters opplevelse.
Vi snakker om å kjøpe en bil til 350.000,- og da skal den testes mer en rundt kvartalet.

Fikk tilslutt prøvekjøre en Tesla Model S i 3 timer, og i den viste det seg at etter en drøy time halvannen, klarte ikke ryggen setene mer.
Dette hadde jeg aldri oppdaget i en vanlig testsituasjon hvor en får låne bilen 60 minutter, og 15 av de går med til å sette seg inn i funksjon og virkemåte.

Når folk kjøper bilen usett til kr 400 000, etterspørselen er latterlig stor og du knapt får testet bilen, ble det for meg et ganske enkelt valg - niks Ampera-E. Når da også flere av "kjøperne" averterer bilen for salg før de har hentet den ut, blir jeg skeptisk til hele forhåndsbestillingsgreia. Kommer til å se akkurat det samme med Model 3. Når folk handler biler som de handler telefoner er verden på ville veier.
"I like soul with a capital S"

...

Litt offtopic, men det er helt sikkert mulig å prøvekjøre mer enn 30 minutter om en ukes tid. Nå i begynnelsen når alle ønsker å prøve samtidig er det jo ikke veldig morsomt å vente på at bilen skal komme tilbake fra en 40-mils rundtur.

Ang forbruk ble jeg faktisk veldig positivt overrasket. Selv med relativt høy og uøkonomisk belastning på wattpedalen til tider, så endte vi på oppgitt 13,9kWt forbruk på en 100km kjøretur, som burde tilsi 43 mils rekkevidde. Dette stemte greit med bilens estimat. Bør være greit å komme ned på 13kWt uten store problemer. Testet aldri med varme/kjøling.

rolandvg99

Slett ikke galt for en relativt høyreist bil. Synd den er såpass smal bak. Manglet noen få cm i bagasjeromsbredde på å bli min neste bil, men effektiviteten virker bra. Litt spent på resultatene som dukker opp om ca 6-9 mnd, når kulde og mørke netter atter kryper inn over oss.
"I like soul with a capital S"

Counterpointer

Det er fint at det oppgis om det er med eller uten klima.
Dette er en viktig faktor på en bil uten varmepumpe.
Kjøring uten klima burde egentlig ikke være nødvendig på en bil med 60 kWh batteri.
Ser jo på min egen bil nå at selv med varmepumpe er klima med på å dra opp forbruk selv på fine sommerdager.

Morsomt om noen hadde testet forbruk med åpne vinduer mot lukkede uten klima. Jeg liker å få litt luft og slippe kald aircon noen ganger, men aner ikke om hvor mye dette innvirker på forbruk. Det er jo på maks 80 km/t veier dette skjer, så kan godt hende utslaget er mikroskopisk.

Trond.m

Er det noen grunn til at varmepumpe skulle gi redusert forbruk til AC ? Varmepumpe er vel i prinsippet bare et AC anlegg som kjøres "i revers"

rolandvg99

For å si det sånn. Da jeg testet Nissan e-NV200 uten VP røk jeg på effekttopper nærmere 6 kW kun for oppvarming. Neppe noen krise for Ampera-E i ÷20°C, men rundt 0°C vil det nok stjele et par mil i timen.
"I like soul with a capital S"

Olemann

#12
Dette er drøftet mye på eGolf forumet, i tiden den ble levert uten VP.  Både ulike COP faktorer, størrelse på element, lengde på tur etc, så tips å søke der for de som lurer på effekten av VP.  (Så slipper man repetisjon også...)

kammiz

en varmepumpe har ingen påvirkning på forbruk ved kjøling av kupé såklart, kun oppvarming. Husker ikke hvor jeg leste det, men mener det var her inne et sted at det ikke var snakk om mange kwh merforbruk uten varmepumpe på en full tank. Det var en som hadde regnet på dette. Men bare 1kwh merforbruk på en kia soul har jo ganske mye mer å si fordi tanken er under halvparten så stor i utgangspunktet. Når man kan kjøre ganske langt uansett, så merker man ikke så mye til et litt større forbruk.

Det er litt "gammeldags" av oss å teste ampera-e forbruk litt som man gjør på en bil med 1/3- til 1/2 så stort batteri. Det er liksom ikke noe vits lenger. Men jeg liker det allikevel, jeg har blitt bitt av hypermiling basillen. :P
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Cowboystrekk

Veeell, har kjørt mye Leaf både med og uten varmepumpe. Rundt 0 grader ligger forbruket med varmepumpe ofte ned mot 200w, uten ligger det gjerne på 2-3 kW kontinuerlig. Dette utgjør noen mil, på Ampera mindre, men likevel ikke ubetydelig om oppvarming f.eks bruker 30W ekstra pr km.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA