Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatisk lading, hjemmeprosjekt.

Startet av Aass_Bayer, tirsdag 16. mai 2017, klokken 11:50

« forrige - neste »

Aass_Bayer

Hei, tenkte å lufte en ide jeg har. Jeg vil helst ha ting automatisert.

Inspirert av Tesla sin charging snake https://www.youtube.com/watch?v=uMM0lRfX6YI og denne: https://electrek.co/2016/06/27/tesla-model-s-homemade-autonomous-metal-snake-charger-video/
så har jeg lyst til å lage det samme for min Leaf.
Noen som har tenkt på det samme og evt har forsket litt eller laget noe?
Har null peil på dette, men kan en del om IT så vet alt er mulig. Jeg tror automatisk lading blir selvsagt etterhvert, spesielt biler med kortere rekkevidde og hybrider vil dette være ekstra praktisk for.

cra

Tror det vanskeligste blir å få til det mekaniske. Selve styringa er jo "bare" et relativt enkelt dataprogram. :)

Spørsmålet blir hvordan du skal "starte" det. Skal bilen stå på nøyakltig riktig plass hver gang, eller skal slange finne porten selv?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zbk

Slangen er jo overengineering på sitt fineste :-). De fleste treaksede robotarmer bør greie dette fint om de har kraft nok til å dytte kontakten på plass og trekke den ut igjen når det skal skje.

Da er programmeringsjobben som trengs egentlig bare for at pluggen skal treffe på rett sted. Dette kan kjøres på mange måter, bildegjenkjenning av kontaktpunket i bilen er kanskje kulest.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Aass_Bayer

Må fungere selv om bilen ikke står nøyaktig samme sted ja.
Ser det er laget noen lignende allerede, se kommentarfeltet på electrek siden, deler kan man visst kjøpe her:
https://www.progressiveautomations.com/
Start og stopp kan være en knapp på veggen til å begynne med




cra

Med noen klistremerker med enkle mønster på (tenk grove QR-koder) burde det være relativt enkelt å få det til? To kameraer, noe bildebehandling og så er du igang. :)

Anbefaler noe litt enklere til å begynne med, f.eks. en enkelt småskala-model med noen servoer som du kan styre for å putte en nøkkel i et nøkkelhull eller whatnot.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aass_Bayer

Sitat fra: cra på tirsdag 16. mai 2017, klokken 15:12
Med noen klistremerker med enkle mønster på (tenk grove QR-koder) burde det være relativt enkelt å få det til? To kameraer, noe bildebehandling og så er du igang. :)

Anbefaler noe litt enklere til å begynne med, f.eks. en enkelt småskala-model med noen servoer som du kan styre for å putte en nøkkel i et nøkkelhull eller whatnot.
God ide!
Ser ut som våren består av regn, så det er gode tider for nerding.

Counterpointer

Det finnes ferdige kit for trådløs lading. Da parkerer du bare over en pad.

Men det blir ikke det samme nerdeprosjektet

Hodetelefoner

Lego mindstorm.
Enkelt å programmere. Den reagerer på farger. Så den vil ikke prøve å dytte kabelen inn i en lukket luke etc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA