Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenopplive død elsykkel-batteripakke?

Startet av Hansi, lørdag 13. mai 2017, klokken 10:05

« forrige - neste »

Hansi

Hei

Jeg har en elsykkel-batteripakke jeg ikke får ladet med den originale laderen, laderen begynner ikke å lade når man kobler den til. Er det noen her, helst i Østlandsomårdet, med kunnskap om elsykkelbatterier som mot noen kroner kan hjelpe meg å finne ut om batteripakken er helt død, eller om det er mulig å få liv i det igjen? Batteripakken er en 36v "dolphin" batteripakke til en Sondors fatbike.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

arv

Dersom batteriet har for lav spenningså vil ikke lading starte.Om du har en dom lader eller et powersupply, så du får opp spenningen på batteriet, så vil den lure laderen starte lading.
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Hansi

#2
Takk for tips, men jeg er redd dette ikke sier meg så mye. Jeg har fått tips om å lade via "discharge port" hvis cellene har over 2 volt, men vet verken hvordan jeg sjekker volt eller hvordan jeg lader via "discarge port", ei heller om jeg har en "dum" lader/power supply med riktig spec/plugg :P

SitatYou may need to charge it from the discharge port if the BMS is tripped from cell low voltage cutoff, but only do this after you have opened it up to check that all the cells themelves are over 2 volts. If the cells are <2V then you have a problem.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Olee

Har du tilgang på et multimeter og kan sjekke spenningen på batteriet?
Du har to plasser du kan koble deg på, der du plugger i laderen og der batteriet er koblet til sykkelen. Har du sjekket laderen på et annet batteri?

Hansi

Jeg har ikke multimeter selv, men kan sikkert få lånt. Jeg har funnet pluss og minus der batteriet er koblet til sykkelen, det er en "DC jack" man lader med. Jeg har ikke sjekket laderen på et annet batteri, men batteriet har vært liggende lenge ubrukt, så jeg er ganske sikker på at det er batteriet/BMS deaktivering som er problemet.

Fant denne guiden, det ser jo ikke så vanskelig ut, har som nevnt funnet pluss og minus pol på batteripakken, må eventuelt klippe i stykker noe ledninger jeg har liggende men usikker på hvilken kabeltykkelse som trengs og om hva som eventuelt er worst case scanario..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Dampmaskin

Hvis cellene har utviklet dendritter pga. underspenning, er worst case scenario intern kortslutning, thermal runaway og elektrisk brann.

Du bør derfor måle spenningen på de individuelle cellene. Om noen av dem er under 2,5V bør du helst regne dem som elektronisk avfall og bytte dem ut. Hvis dette gjelder mange av cellene, bør du bytte ut samtlige.

Olee

Du trenger ikke de tykkeste ledningene til det. Hvor kraftig er laderen din?
Først ville jeg fått lånt meg et multimeter og sjekket spenningen på batteriet, og så eventuelt åpnet det og målt der, som Olaf er inne på.

Hansi

#7
Takk for tips.

Jeg har 3 lade-varianter.
Original (SANS) 42V 2A
Original "hurtig" (SANS) 42V 3A
Cycle Satiator

Jeg får se om jeg får lånt meg multimeter og målt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA