Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e på finn.no

Startet av oland, onsdag 10. mai 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 16:48
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:53
Tror spekulasjon i reservasjoner faller i en annen type kategori btw.
Om man spekulerer eller ikke er irrelevant, men om omfanget er så stort at det må anses som næring. Tror ikke det er noe klart svar på hvor mange biler / hvor stor fortjeneste man kan ha, så det er nok gjenstand for skjønn. Om det anses som næring vil man også få en del andre fordeler, så det skal nok endel til for det. Det er normalt ikke ansett som en god forretningsidé å kjøpe en bil til veiledende pris fra en norsk forretning og videresende med fortjeneste. Men dette er vel egentlig noe den enkelte må vurdere.

En bekjent av meg importerte, kjørte og deretter solgte 4-5 biler på et år. Han fikk et hel#### med skatteetaten.
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Det stemmer nok. Det går på frekvens. Den type kjøp og salg er helt klart næring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 16:59
Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 16:48
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:53
Tror spekulasjon i reservasjoner faller i en annen type kategori btw.
Om man spekulerer eller ikke er irrelevant, men om omfanget er så stort at det må anses som næring. Tror ikke det er noe klart svar på hvor mange biler / hvor stor fortjeneste man kan ha, så det er nok gjenstand for skjønn. Om det anses som næring vil man også få en del andre fordeler, så det skal nok endel til for det. Det er normalt ikke ansett som en god forretningsidé å kjøpe en bil til veiledende pris fra en norsk forretning og videresende med fortjeneste. Men dette er vel egentlig noe den enkelte må vurdere.

En bekjent av meg importerte, kjørte og deretter solgte 4-5 biler på et år. Han fikk et hel#### med skatteetaten.


Så lenge virksomheten har en viss varighet, omfang og aktivitet egnet til å gi økonomisk overskudd er den skattbar i følge loven.

Vi diskuterte vel dette ene salget isolert. Hva selgeren har gjort av andre ting er det vel ingen her inne som vet noe om.

Olemann

#33
Generelt om import/salg av bruktbiler:
Flere som har brent seg på dette, men antagelig ikke helt uten bevisst forhold til risikoen/skatteundragelsen.  Det vanligste er å registrere bilen man importerer på seg selv, for dermed å kunne påstå at man hadde tenkt å ha den selv privat.  En ekstra bonus med dette er som kjent at man kan omregistrere innen 2 mnd uten ny avgift.
Dette betyr tenker da noen, at med import av 6 stk biler i året kan man ha bil til enhver tid, selge videre uten omreg. og attpåtil tjene på dette.
Men, det sitter (heldigvis) smartinger også i ligningsetaten, og denne modellen er ikke ukjent for dem og skatteetaten hjelper gjerne dem som ikke frivillig hadde planlagt å bidra til fellesskapet... ;D

...

Utrolig hva folk skal henge seg opp i... det er jo ikke akkurat kjøpstvang på AE. Man velger selv om man vil gi den prisen selger forlanger.

Skal man tipse Skatteetaten slik at de kan gi de første TMS-kjøperne en skikkelig baksmell, siden de kan selge bilen sin i dag, fortsatt omtrent uten en krone i tap? Noe MÅ det jo koste å kjøre sånn luksus-elbil i 3-4 år? Litt avlat til fellesskapet er bare bra.

;)

Trond.m

#35
Det er forskjell på import av bil som i utgangspunktet gjøres for å spare / tjene penger og det å kjøpe en bil i en norsk bilforretning. Det er normalt ikke mulig å kjøpe nye biler og selge dem igjen med fortjeneste. Ampera-e er et av noen få unntak. At det blir så mye fokus på at noen tjener noen kroner på å selge en Ampera-e må skyldes misunnelse. Hva hadde skjedd hvis den var blitt solgt for normalpris. Da hadde den trolig blitt kjøpt opp av en oppkjøper, som hadde solgt den videre med stor gevinst.

bno

#36
@TM Meget enig...
Har hatt den følelsen ja. Har importert biler på si i 20 år. Ønsket egentlig ikke å bidra i en slik diskusjon, men heve meg ovet det. TM fikk meg på banen da han adresserte småligheten her (mine ord). Unner oppriktig alle som kan tjene penger (uten om den ene prosenten som etter hvert har karret til seg 99% av kapitalen) det de kan så lenge det er ryddig. Så stå på. Norsk smålighet er som kreft i dette landet og burde vært skuddpremie på slike kjepphester.

"Det sitter heldigvis noen smartinger...." Herregu så misforstått...

Myrvang

Tommel opp til bno.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Olemann

#38
Dette var vel en debatt om reglene knytt til videresalg av bil og evt. skatteplikt, av Ampera_e på FINN, og ikke en tråd der man deler sine fantasier og antagelser av mer psykologisk art om hva andre måtte ha av indre motivasjon for sine vurderinger.
Så, derfor blir ord som misunnelse og smålighet mest morsomt, og som sagt et utrykk for skribents fantasier om hva andre drives av mer enn saksopplysende.  Nok om det:-)

Mitt poeng er og blir at dersom man selger biler videre i et antall og med et potensiale for å tjene på det, så oppstår skatteplikt. Mer på nett om dette, både krav til MVA registrering, MVA på omsetning, regnskapsplikt og skatt av overskudd etc.  Ulikt for ulike typer selskapsformer, og avhengig av størrelse på omsetning etc.

Noe helt annet er det, som enkelte påpeker, at et behov for bil endrer seg under en ventetid på kanskje over 1 år, og at bilen derfor selges videre.  At man da får noen kroner mer for bilen enn man kjøpte den for tror jeg mange lever greit med, jeg gjør i alle fall det.  Om det er en spekulativ intensjon (noe bl.a. både Opel og Tesla prøvde gjøre vrient ved å begrense hvor mange biler man kan bestille, samt stille krav om at kontrakt ikke kan overdras) så vil nok flere mene at man beveger seg i en moralsk gråsone ved videresalg.

At noen her finner det misforstått at det finnes kloke og skarpe hoder i Skatteetaten, som bidrar til at fellesskapet får de midler det har krav på, det finner jeg merkelig og pussig. 

Trond.m

#39
Foreslår at denne diskusjonen foregår et annet sted. Den har ingen relevans til temaet Ampera-e.

Angående moral.  Jeg ville nok aldri funnet på å avertere en Ampera -e for nesten 400.000, for det synes jeg ikke den er verd. Men jeg tror de færreste ville takke nei hvis noen insisterer på å betale mer enn prisforlangende.

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på søndag 14. mai 2017, klokken 17:06
Dette var vel en debatt om reglene knytt til videresalg av bil og evt. skatteplikt, av Ampera_e på FINN, og ikke en tråd der man deler sine fantasier og antagelser av mer psykologisk art om hva andre måtte ha av indre motivasjon for sine vurderinger.
Så, derfor blir ord som misunnelse og smålighet mest morsomt, og som sagt et utrykk for skribents fantasier om hva andre drives av mer enn saksopplysende.  Nok om det:-)

Mitt poeng er og blir at dersom man selger biler videre i et antall og med et potensiale for å tjene på det, så oppstår skatteplikt. Mer på nett om dette, både krav til MVA registrering, MVA på omsetning, regnskapsplikt og skatt av overskudd etc.  Ulikt for ulike typer selskapsformer, og avhengig av størrelse på omsetning etc.

Noe helt annet er det, som enkelte påpeker, at et behov for bil endrer seg under en ventetid på kanskje over 1 år, og at bilen derfor selges videre.  At man da får noen kroner mer for bilen enn man kjøpte den for tror jeg mange lever greit med, jeg gjør i alle fall det.  Om det er en spekulativ intensjon (noe bl.a. både Opel og Tesla prøvde gjøre vrient ved å begrense hvor mange biler man kan bestille, samt stille krav om at kontrakt ikke kan overdras) så vil nok flere mene at man beveger seg i en moralsk gråsone ved videresalg.

At noen her finner det misforstått at det finnes kloke og skarpe hoder i Skatteetaten, som bidrar til at fellesskapet får de midler det har krav på, det finner jeg merkelig og pussig.
Tommel opp til Olemann

Trond.m

Si fra når dere skal selge bilene deres. Regner med at det blir til kontraktspris minus et rimelig fradrag for avskrivning  ;)

rolandvg99

Sitat fra: TM på mandag 15. mai 2017, klokken 12:13
Si fra når dere skal selge bilene deres. Regner med at det blir til kontraktspris minus et rimelig fradrag for avskrivning  ;)
Når jeg evt skal selge bil om 7 år er vel denne tråden begravet dypt i systemet sammen med Ampera-E...
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 15. mai 2017, klokken 12:16
Sitat fra: TM på mandag 15. mai 2017, klokken 12:13
Si fra når dere skal selge bilene deres. Regner med at det blir til kontraktspris minus et rimelig fradrag for avskrivning  ;)
Når jeg evt skal selge bil om 7 år er vel denne tråden begravet dypt i systemet sammen med Ampera-E...
Spørs om de er ferdig med utlevering av de 4000 bestilte AE allerede om 7 år....

rolandvg99

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 15. mai 2017, klokken 15:28
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 15. mai 2017, klokken 12:16
Sitat fra: TM på mandag 15. mai 2017, klokken 12:13
Si fra når dere skal selge bilene deres. Regner med at det blir til kontraktspris minus et rimelig fradrag for avskrivning  ;)
Når jeg evt skal selge bil om 7 år er vel denne tråden begravet dypt i systemet sammen med Ampera-E...
Spørs om de er ferdig med utlevering av de 4000 bestilte AE allerede om 7 år....

Akkurat det er jeg spent på også...
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA