Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e på finn.no

Startet av oland, onsdag 10. mai 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

bmw2002

Hadde vært fantastisk dersom man kunne solgt bilen om 1 år uten tap ja. Passer bra med at I-Pace kommer om et års tid.

...

Sitat fra: bmw2002 på søndag 18. juni 2017, klokken 14:04
Hadde vært fantastisk dersom man kunne solgt bilen om 1 år uten tap ja.
Om man selger om et års tid, så har man jo "tapt" gevinsten på 70-80k som kan tas nå, pluss kostnad ved eventuelt lån. Det gir mening om man allerede har en av dagens kortrekkevidde-elbiler og klarer seg med den. God timebetaling ved hurtiglader'n iallefall  ;D

Stikkkontakt

Sitat fra: nix på søndag 18. juni 2017, klokken 20:59
Sitat fra: bmw2002 på søndag 18. juni 2017, klokken 14:04
Hadde vært fantastisk dersom man kunne solgt bilen om 1 år uten tap ja.
Om man selger om et års tid, så har man jo "tapt" gevinsten på 70-80k som kan tas nå, pluss kostnad ved eventuelt lån. Det gir mening om man allerede har en av dagens kortrekkevidde-elbiler og klarer seg med den. God timebetaling ved hurtiglader'n iallefall  ;D

Jeg er litt der.
For å få utbytte av oppgradering fra e-Golf til Ampera-e burde jeg heller solgt fossil-BMWen enn Golfen.
Nå oppgraderer vi elbilen fra en nummer-2-bil til en annen nummer-2-bil som skal gjøre samme nytten.
Men så gjenstår det å se om jeg noensinne får Opelen. Ser dårlig ut selv om jeg var en av de første i Norge som bestilte..

Counterpointer

Sitat fra: Elmo på søndag 18. juni 2017, klokken 13:59
Sitat fra: knut.aulie på søndag 18. juni 2017, klokken 12:59
Det er merkelig å ha en bil, som selv etter å ha kjørt lengre enn forrige elbil, har lengre total rekkevidde igjen enn den hadde fulladet!
Og om ett år eller to så får du rekkeviddeangst når restrekkevidden nærmer seg det som var totaltrekkevidden på den forrige elbilen  ;D ;)   ???
Nei nå er den totalt borte

bno

#184
Samme her. Tok en for oss langtur i variert lende i forrigårs. Stavanger via Oanes, Hjelmeland, Vikedal, Aksdal, Arsvågen, Rennesøy til Stavanger. 30,8 mil utkjørt distanse med en rest batt. kap. vel hjemme for ytterliggere minimum 15.6 mil. Da forsvant det som hang igjen av  rekkeviddeangsten gitt.

elhansen

#185
Sitat fra: nix på søndag 18. juni 2017, klokken 20:59
Sitat fra: bmw2002 på søndag 18. juni 2017, klokken 14:04
Hadde vært fantastisk dersom man kunne solgt bilen om 1 år uten tap ja.
Om man selger om et års tid, så har man jo "tapt" gevinsten på 70-80k som kan tas nå, pluss kostnad ved eventuelt lån. Det gir mening om man allerede har en av dagens kortrekkevidde-elbiler og klarer seg med den. God timebetaling ved hurtiglader'n iallefall  ;D

Ser denne og solgte amperan. Satt ikke igjen med fullt 70k men med en god fortjeneste og jeg er godt fornøyd.  Det ble ekstra  feriepenger :+1:

Jeg hadde håpet på at opelen kunne funke som bil 1, men så raskt at det ikke gikk med  3 unger og en hund. Og da blir det dyrt med 2 biler som er "dyre" selv om opelen ikke var så dyr. Har sett litt på vårt kjøremønster og har kommet til at jeg skal kjøpe en godt brukt leaf..... Hvis jeg regner på alt vi kjører i løpet av et døgn og så ganger det med 2 for sikkerhetsskyld så kommer jeg til 12-13 mil. Og da holder det med en leaf. I tillegg så satt jeg ikke for godt i setet, men det er jo svært forskjellig hvordan man opplever det(kona tenkte ikke på det).  Så totalen ble salg. Men på den annen side; ny eier er strålende fornøyd og da er jo alle glade :).

bno

Synes d er helt flott å tjene en slant. Det vet jeg som har importert i en årrekke også elbiler. Men den slanten er ikke ferdig regna vel før din Leaf (som du vil erhverve nå etter som jeg ser)er solgt? ;)

elhansen

Sitat fra: bno på tirsdag 20. juni 2017, klokken 19:32
Synes d er helt flott å tjene en slant. Det vet jeg som har importert i en årrekke også elbiler. Men den slanten er ikke ferdig regna vel før din Leaf (som du vil erhverve nå etter som jeg ser)er solgt? ;)

Enig med deg her....Man vet helt klart ikke hvordan det ser ut etter neste salg:) Og sikkert ikke før neste bil og neste bil også er solgt ;D.

Og regnestykket mitt er slik pr nå: Både leaf og ampera vil dekke mitt bil nr 2 behov. Altså 0-0 i besparelser eller det kalles vel utgifter  :laugh:.
Tror ikke at reparasjonskostnadene vil utgjøre stor forskjell på de to. I hvertfall er vel en 15 modell leaf greit gjennomprøvd og fortsatt med garanti noen år til og regner jo også med at det ikke blir noe galt med opelen innenfor garantitiden. Etter garantitiden så er det jo ingen som vet hvordan det er...

Så da er det verditapet som blir regnestykke. Jeg har kjørt mine tidligere bil2 i ca 10 år hver. Det betyr at hvis jeg finner en Leaf til 170 k og trekker fra det jeg tjente på opelen. Kjører bilen i 10 år så har leafen gjennomsnittelig kostet 12-13 tusen i året i verditap.
Så er spørsmålet om ampera til ca 350, hva vil den koste om 10 år?? Det vet ingen, men jeg tipper den har tapt seg en del den også. Kanskje mer enn 130000? Men det blir jo bare spekulasjoner.

Men så til det som ikke kan regnes på:  opelen er jo en mye tøffere og morsommere bil, og alt er mye mer fancy med detaljer, motorstyrke mm. Hadde bilen vært større så hadde jeg aldri solgt den, men dessverre ble den for liten og endte opp som bil2...og da for dyr.

bno

Tror nok salgrt kan regnes hjem hvis (jeg spør ikke) om fu har fått grri avkastning på AE. Tror også at langrekkeviddebiler som kommrr nå vil pause en god stund ift. rekkevidde. 60ish rt en grei grense også sett fra rn infrastruktur ståsted. ?.Det hellet i positiv lei for bunnlinja. Kona likte bilen så godt st jeg ikke fikk selge. Bildene jeg forberedte ligger ivhert fall på harddisken.  ;)

Strøm Tycoon

Sitat fra: knut.aulie på søndag 18. juni 2017, klokken 22:13
Sitat fra: Elmo på søndag 18. juni 2017, klokken 13:59
Sitat fra: knut.aulie på søndag 18. juni 2017, klokken 12:59
Det er merkelig å ha en bil, som selv etter å ha kjørt lengre enn forrige elbil, har lengre total rekkevidde igjen enn den hadde fulladet!
Og om ett år eller to så får du rekkeviddeangst når restrekkevidden nærmer seg det som var totaltrekkevidden på den forrige elbilen  ;D ;)   ???
Nei nå er den totalt borte

Bli med i Rekkeviddeangsforeninga, så kan du gjøre narr av oss andre :)

Counterpointer

Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:31
Bli med i Rekkeviddeangsforeninga, så kan du gjøre narr av oss andre :)
Det hadde egnet seg dårlig for meg som er terapeut i psykiatrien. Angst bør tas på alvor.

Rekkeviddeangst er vel mer en bekymring for de fleste, har ikke hørt om noen som blir kortpustede og det flimrer for øynene på heldigvis.


Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. juni 2017, klokken 13:19
Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:31
Bli med i Rekkeviddeangsforeninga, så kan du gjøre narr av oss andre :)
Det hadde egnet seg dårlig for meg som er terapeut i psykiatrien. Angst bør tas på alvor.

Rekkeviddeangst er vel mer en bekymring for de fleste, har ikke hørt om noen som blir kortpustede og det flimrer for øynene på heldigvis.



Tror nok rekkeviddeangst vil fortone seg slik for mange av de som er medlem av Facebook-gruppa "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 21. juni 2017, klokken 14:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. juni 2017, klokken 13:19
Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:31
Bli med i Rekkeviddeangsforeninga, så kan du gjøre narr av oss andre :)
Det hadde egnet seg dårlig for meg som er terapeut i psykiatrien. Angst bør tas på alvor.

Rekkeviddeangst er vel mer en bekymring for de fleste, har ikke hørt om noen som blir kortpustede og det flimrer for øynene på heldigvis.



Tror nok rekkeviddeangst vil fortone seg slik for mange av de som er medlem av Facebook-gruppa "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"
De folka har så mye diagnoser at det er ikke lett å vite hvor en skal begynne....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA