Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e på finn.no

Startet av oland, onsdag 10. mai 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: TM på fredag 12. mai 2017, klokken 22:56
385 ink. originale vinterhjul er vel egentlig ikke så urimelig. Veilendene pris er jo 365.000 med 2 års ventetid. Det er vel ikke urimelig at man selger til markedspris, selv om denne er høyere enn veiledende. Det er ikke så uvanlig at det selges boliger til over prisen folk kjøpte den for, og det er vel ikke noe annerledes med en bil.

Det er ikke salget av bilen som er problemet, men metodikken. Ved hussalg skattlegges fortjenesten dersom eier ikke har bodd i huset de siste 6 mnd. Kommer vel snart en sånn lov for bil også tenker jeg...
"I like soul with a capital S"

Olemann

Den praksisen finnes, men gjelder ikke ved salg av en bil eller 2, blir det noen biler i løpet av året så begynner kemneren å få lyst til å dele fortjenesten med deg....ikke bare lyst, men rett:-)

At noen ville svartebørse denne bilen visste vi vel,  all ære til de som har avtalt videresalg til listepris (bl.a. på Facebook)

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 12. mai 2017, klokken 23:02
Sitat fra: TM på fredag 12. mai 2017, klokken 22:56
385 ink. originale vinterhjul er vel egentlig ikke så urimelig. Veilendene pris er jo 365.000 med 2 års ventetid. Det er vel ikke urimelig at man selger til markedspris, selv om denne er høyere enn veiledende. Det er ikke så uvanlig at det selges boliger til over prisen folk kjøpte den for, og det er vel ikke noe annerledes med en bil.

Det er ikke salget av bilen som er problemet, men metodikken. Ved hussalg skattlegges fortjenesten dersom eier ikke har bodd i huset de siste 6 mnd. Kommer vel snart en sånn lov for bil også tenker jeg...

Counterpointer

All inntekt skal skattlegges med mindre den er spesifikt unntatt .

Synes en dette er ille er det bare å melde fra til skattemyndighetene om selgeren.

Jeg personlig synes det er opp til  ens egen moral. Så lenge det ikke skadet andre bryr ikke jeg meg.

bno

Sitat fra: TM på fredag 12. mai 2017, klokken 22:56
385 ink. originale vinterhjul er vel egentlig ikke så urimelig. Veilendene pris er jo 365.000 med 2 års ventetid. Det er vel ikke urimelig at man selger til markedspris, selv om denne er høyere enn veiledende. Det er ikke så uvanlig at det selges boliger til over prisen folk kjøpte den for, og det er vel ikke noe annerledes med en bil.
I områder med utstrakt bomavg. så må innsparinger også være del av ligningen for noen....

bno

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 00:36
All inntekt skal skattlegges med mindre den er spesifikt unntatt .

Synes en dette er ille er det bare å melde fra til skattemyndighetene om selgeren.

Jeg personlig synes det er opp til  ens egen moral. Så lenge det ikke skadet andre bryr ikke jeg meg.
Moral ehh hvilken?

Como

Sitat fra: TM på fredag 12. mai 2017, klokken 22:56
385 ink. originale vinterhjul er vel egentlig ikke så urimelig. Veilendene pris er jo 365.000 med 2 års ventetid. Det er vel ikke urimelig at man selger til markedspris, selv om denne er høyere enn veiledende. Det er ikke så uvanlig at det selges boliger til over prisen folk kjøpte den for, og det er vel ikke noe annerledes med en bil.
Sjekket med selger da jeg selv var nysgjerrig på bilens verdi de første månedene. Skulle bilen bli for liten for familien så vil jeg også vurdere å bytte til noe annet større.
Bilen på Finn er solgt, uten vinterhjul til utropspris. Det var mange som var interessert, så det var ikke noe problem for selger å få ønsket pris. Dette var ikke kynisk eller planlagt. Vedkommende hadde, i påvente av Ae skaffet seg en Tesla. Når man venter 1 år på en bil så kan behovet forandre seg.
Jeg ser ingenting galt eller umoralsk i å velge denne løsningen og ville gjort det samme.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

turfsurf

Helt enig, med så lang tidshorisont kan ting skje. Og når man selger noe, hvorfor ikke prøve å tjene noen kroner. For noen som pendler 30 mil om dagen vil en Ae gi massive innsparelser, og betale 20-30k ekstra for å få bilen over ett år tidligere blir fort spart inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

#22
Samma det, men snaue kr 400' for en bil med mekanisk kvalitet som en Corsa...
"I like soul with a capital S"

Trond.m

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 08:48
Samma det, men snaue kr 400' for en bil med mekanisk kvalitet og som en Corsa...
Ja, og med en hattehylle som ser ut som om den er av papp med pålimt filt  ;)

Counterpointer

#24
Sitat fra: bno på lørdag 13. mai 2017, klokken 01:10
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 00:36
All inntekt skal skattlegges med mindre den er spesifikt unntatt .

Synes en dette er ille er det bare å melde fra til skattemyndighetene om selgeren.

Jeg personlig synes det er opp til  ens egen moral. Så lenge det ikke skadet andre bryr ikke jeg meg.
Moral ehh hvilken?
En som tillater dette

Edit tillegg; en sånn type moral som lar deg bryte fartsgrensen eller bruke svart arbeid eller altså ikke oppgi tjente penger på bilsalg.

Veldig vanlig

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:01
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 08:48
Samma det, men snaue kr 400' for en bil med mekanisk kvalitet og som en Corsa...
Ja, og med en hattehylle som ser ut som om den er av papp med pålimt filt  ;)

Folk gikk mann av huse og kjøpte Tesla Model S der lister og andre interiørdeler hang og slang. Så folk er villig til å kompromisse for å få ekstremkvaliteter.

Trond.m

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 12:39
en sånn type moral som lar deg bryte fartsgrensen eller bruke svart arbeid eller altså ikke oppgi tjente penger på bilsalg.
Er interessert i å vite hvilken post i skattemeldingen man skal bruke for å oppgi tap ved salg av privateid bil. For skattesystemet er innrettet slik at tap er fradragsberettiget hvis gevinst er skattepliktig. Da kan mange hundre tusen nordmenn trekke fra betydelige beløp på skatten  :o

Counterpointer

Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:07
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 12:39
en sånn type moral som lar deg bryte fartsgrensen eller bruke svart arbeid eller altså ikke oppgi tjente penger på bilsalg.
Er interessert i å vite hvilken post i skattemeldingen man skal bruke for å oppgi tap ved salg av privateid bil. For skattesystemet er innrettet slik at tap er fradragsberettiget hvis gevinst er skattepliktig. Da kan mange hundre tusen nordmenn trekke fra betydelige beløp på skatten  :o
Burde du sjekke med futen....

Tror spekulasjon i reservasjoner faller i en annen type kategori btw.

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:53
Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:07
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 12:39
en sånn type moral som lar deg bryte fartsgrensen eller bruke svart arbeid eller altså ikke oppgi tjente penger på bilsalg.
Er interessert i å vite hvilken post i skattemeldingen man skal bruke for å oppgi tap ved salg av privateid bil. For skattesystemet er innrettet slik at tap er fradragsberettiget hvis gevinst er skattepliktig. Da kan mange hundre tusen nordmenn trekke fra betydelige beløp på skatten  :o
Burde du sjekke med futen....

Tror spekulasjon i reservasjoner faller i en annen type kategori btw.

Så lenge denne bilen var registrert på selger før han solgte den videre så skal dette være helt ok. På samme måte er ikke tap ved salg av bruktbil heller fradragsberettiget. Skattesystem er som regel innrettet på en slik måte at hvis en gevinst er skattbar så vil et tap være fradragsberettiget.

Hvis bilen aldri var registrert på selger vil muligens saken stille seg annerledes. I så fall er 'selger' kun en formidler.
Det kan da uansett ikke være vår oppgave å spekulere i om selger kommer til å oppgi denne gevinsten om et års tid eller ikke.

Jeg ser i hvert fall frem til å motta bilen om ikke så mange ukene  :)

Trond.m

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:53
Tror spekulasjon i reservasjoner faller i en annen type kategori btw.
Om man spekulerer eller ikke er irrelevant, men om omfanget er så stort at det må anses som næring. Tror ikke det er noe klart svar på hvor mange biler / hvor stor fortjeneste man kan ha, så det er nok gjenstand for skjønn. Om det anses som næring vil man også få en del andre fordeler, så det skal nok endel til for det. Det er normalt ikke ansett som en god forretningsidé å kjøpe en bil til veiledende pris fra en norsk forretning og videresende med fortjeneste. Men dette er vel egentlig noe den enkelte må vurdere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA