Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Negative erfaringer

Startet av coffeeh, lørdag 06. mai 2017, klokken 06:40

« forrige - neste »

larsif

Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Crown

Sitat fra: larsif på mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Rare greier. Jeg sitter kjempegodt og kan kjøre i time etter time uten å bli sliten. Alle innstillingsmulighetene gjør at det er mulig å finne nesten optimal sittestilling. Var seter og ratt riktig innstilt  høyde forkant/bakkant, korsryggstøtte, vinkel, høyde og lengde på ratt? Hvilke seter var det, skinn eller stoff? Vi har også en Leaf, og der klarer jeg ikke å finne riktig sittestilling. Er 191cm og 100+kg.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Rolf Gjerdsjø

Har ikke mye erfaring med Ioniq, men hadde en som leiebil i Trondheim for to uker siden. Reagerte ikke negativt på setene i det hele tatt, og jeg er ganske var på dårlige seter. Dette var en hybrid, men regner med setene er identiske. Forøvrig en overraskende artig bil, sjelden "eco-boxes" er så friske og direkte som denne var. 

Kjører ca. 45k årlig og har pga. jobb rundt 50-55 leiebiler årlig, så det står ikke på utvalget av testede biler heller.  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: larsif på mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Siden setene i Bolt/Ampera-e har vært svært debattert kunne det vært interessant å høre din vurdering av disse om du har fått testet dem. Har selv prøvesittet både Ioniq og Ampera-e (pre-produksjon), men ikke kjørt dem - hverken kort eller langt. Fant meg godt til rette og satt bra i Ioniq, men reagerte fort på manglende korsryggstøtte i Amprea-e.

Model S 85D

moby666

Av elbiler jeg har kjørt er det kun mb b electric som jeg synes har bedre seter enn IONIQ (ikke testet TMX).

turfsurf

Nå har Model S hatt (minst) 4 forskjellige generasjoner av seter, testet alle?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på mandag 22. mai 2017, klokken 13:07
Sitat fra: larsif på mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Siden setene i Bolt/Ampera-e har vært svært debattert kunne det vært interessant å høre din vurdering av disse om du har fått testet dem. Har selv prøvesittet både Ioniq og Ampera-e (pre-produksjon), men ikke kjørt dem - hverken kort eller langt. Fant meg godt til rette og satt bra i Ioniq, men reagerte fort på manglende korsryggstøtte i Amprea-e.
Ja tenkte det samme, siden det er kommet så mange forskjellige erfaringer fra setene på AmperaE hadde det vært interessant å høre Larsif erfaring fra AE . (prøvebiler er tilgjenglig nå)

moby666

Ja, ihvertfall 3 stk. TMS setene er alt for små for meg og gir null lårstøtte. Jeg er 196 cm.


Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mai 2017, klokken 20:20
Nå har Model S hatt (minst) 4 forskjellige generasjoner av seter, testet alle?

geear

Tråden handler om negative erfaringer, og seter er et særdeles subjektivt område. Hva er vitsen med å bruke en haug med innlegg på å diskutere hva en annen person synes om setene? Kan ikke han bare få ha sin mening om de uten at alle skal fortelle ham at se er supre og at det er han det er noe feil med? Det kan være nyttig for andre som vurderer Ioniq at kanskje ikke setene passer for alle.

Crown

Sitat fra: gr på mandag 22. mai 2017, klokken 22:17
Tråden handler om negative erfaringer, og seter er et særdeles subjektivt område. Hva er vitsen med å bruke en haug med innlegg på å diskutere hva en annen person synes om setene? Kan ikke han bare få ha sin mening om de uten at alle skal fortelle ham at se er supre og at det er han det er noe feil med? Det kan være nyttig for andre som vurderer Ioniq at kanskje ikke setene passer for alle.
Bra vi har deg her inne som passer på oss Ioniq-folk ;-) Men det er faktisk interessant å høre hva som var problemet, for førersetet er vel noe av det som har fått minst kritikk uansett "leir", så det høres nesten ut som om en innstilling eller fem som ikke var gjort. Forstår godt at det vekker litt forundring.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Passer ikke på noe annet enn at jeg fortsatt er potensiell Ioniq-eier selv om jeg valgte den bort i desember, og er lei av å åpne nye innlegg i tråden for å lese om alle som syns setene er som å flyve i en seng av fløyel i en tråd som omhandler det totalt motsatte. Skal man handle bil er det ofte de negative trådene som er mest interessante, uansett merke og type.

Amoss

Sitat fra: gr på tirsdag 23. mai 2017, klokken 00:44
Passer ikke på noe annet enn at jeg fortsatt er potensiell Ioniq-eier selv om jeg valgte den bort i desember, og er lei av å åpne nye innlegg i tråden for å lese om alle som syns setene er som å flyve i en seng av fløyel i en tråd som omhandler det totalt motsatte. Skal man handle bil er det ofte de negative trådene som er mest interessante, uansett merke og type.

Godt poeng, og langt på vei enig i dette du skriver her. Men på den annen side forteller det at *en* melder om en negativ erfaring lite. Om ti forteller om samme negative erfaring så forteller det mer, eller om *en* melder om en negativ erfaring og ti (etter å ha trukket i fra de som overhode ikke tåler å høre noe negativt om bilen) forteller at de ikke forstår denne negative erfaringen så forteller det i alle fall meg om at nok ikke er ett utbredt problem, og *kan* skyldes andre ting. F.eks. som er foreslått feil innstillinger, eller kanskje noe med personen som opplevde dette.

Til syvende og sist blir det å klare å finne ut av om dette er ett problem *jeg* (der "jeg" viser til en hvilken som helst leser som vurderer kjøp eller alt har kjøpt eller bestilt) vil bli rammet av eller ei dersom jeg skulle kjøpt meg en Ioniq.

Så i alle fall jeg (altså meg) setter stor pris på både negative og positive erfaringer, selv om de negative kan være de viktigste.
Model S 85D

Vesel

#27
Prøvekjørte bilen i to døgn. Syntes bilen stort sett var super, men dette er mine mangler:

Store mangler:
- Dårlig fjernlys. Kan muligens utbedres ved å erstatte pærene som følger med bilen med noen Philips X-treme Vision +130%.
- Mangel på fjernstyring og overvåking (app e.l.)
- Dårlig kvalitet på skjermen. Store skjermer av god kvalitet er så billige i dag at jeg fatter ikke hvorfor skjermene i de aller fleste biler er så små og dårlige.
- Får bare opp digitalt speedometer om man er i sportsmodus. Jeg vil ha et presist tall, ikke en utydelig speedometerskive, i alle moduser.
- Farlig aktiv LKAS. Den sier ikke fra om at den aktiverer eller deaktiverer autostyringen (man må føle seg fram), og rattsymbolet som signaliserer dette vises bare i en spesiell visningsmodus. Dessuten: Jeg testet, og dersom man ikke tok hendene på rattet når bilen pep og ba om det, så ville bilen etter hvert bare deaktivere autostyringen og (og muligens fartsholderen (husker ikke)) og fortsette rette fram uten å bremse. Denne skulle forsiktig bremset helt opp, uten å deaktivere autostyringen, og aktivert nødblinken. Farlig! Burde være mulig å fikse med en softwareoppdatering, om de ikke allerede har gjort det.

Mindre betydelige mangler:
- Bråkete varmepumpe. Trodde dette var VESS e.l. Hørtes nesten ut som en liten forbrenningsmotor på tomgang.
- Skulle gjerne hatt varmetråder i frontruta som e-Golf-en
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

tuono

#28
Det du nevner med AC/varmepumpe er noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Mener det har vært én som har nevnt noe av det samme som hva du gjør. Enten her eller på FB. Han andre la ut video. Noe var ikke rett på den bilen!
Noen bedring av langlys v.h.a. allverdens 120-130% pærer er bare å glemme. Har tatt unna hele mørketiden her oppe med erkjennelsen av at reflektorstørrelsen er hva som bestemmer. Spar pengene og bruk dem på noe annet. LED-bar eller hodelykt.

antikris

Det mest negative er at jeg ikke får kjørt den nok, da det er samboeren som bruker den mest til jobb.  ;D

Men av det jeg har erfart som negativt med bilen er...

Muligens fjernlysene er litt for gule iforhold til nær lysene (som er fantastiske), Men har enda ikke siden jeg fikk bilen i starten av Mars hatt bruk for de.

Litt ergerlig at den ikke har app, men er ikke noe savn da jeg aldri har hatt en bil med app.

Samboeren har opplevd at lade kabelen låste seg fast i bilen når ho hadde dårlig tid og skulle til jobb. Jeg prøvde først de vanlige triksene med å starte og stoppe bilen og låse vente og låse opp, uten at det hjalp. Men viste heldigvis om nød utløseren i bagasjerommet. Det har bare skjedd en gang, aner ikke hva ho gjorde for å få den i den tilstanden.

Bilen jeg prøvekjørte hadde køkjøringsassistent som du kunne aktivere når du stod i kø, den startet og stoppet med trafikken helt automatisk, men stoppet ved 30km/t.
På bilen jeg fikk, finnes ikke den funksjonen, isteden lar ACC bilen gå helt til stopp, om trafikken ikke beveger seg iløpet av 3 sekk må jeg trykke RES eller gi en liten push på gassen for å få den til å følge trafikken når det begynner å røre på seg. Det positive er at den nå fortsetter opp til den farten jeg har stilt inn.

Det er litt lavt tak i baksetet. Det fungerer bra å ha barna der. Men jeg har ikke en kjangs til å sitte komfortabelt der. Det er forøvrig den samme erfaringen jeg fikk da jeg satt bak i en Tesla S TAXI en gang.


2017 Marina Blue Ioniq m/Teknikk og skinn
1981 VW Passat (Skrotet) :(
2004 Mitsubishi Outlander
2004 VW Touran Highline (Solgt)
2001 Opel Astra (Solgt)
1998 Peguot 204 (Solgt)
1992 Audi 100 (solgt)
1989 Volvo 440 (Gitt bort)(Ble Skrotet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA