Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Negative erfaringer

Startet av coffeeh, lørdag 06. mai 2017, klokken 06:40

« forrige - neste »

coffeeh

Såå..
Jeg sitter nå og venter på en Ioniq. Burde få den "i sommer en gang".. Men ventetiden er egentlig helt ok for meg. Den som venter på noe godt etc..

Men etter å ha lest det meste som er tilgjengelig  så lurer jeg litt: dere som har hatt bilen en stund - hvis dere er 100% ærlige - hva misliker dere mest med bilen, hva er det værste dere kan si om ioniq, hvilke irritasjonsmomenter plager dere innimellom etc..?

Selv var jeg kun på en prøvekjøring før jeg bestilte, så en lengere prøvekjøring etter kontrakten var signert, og har så langt ikke opplevd noe som får meg til å angre på bestillingen, men tenkte dere som eier bilen kanskje har erfaringer jeg burde ta til etterretning? :)

Nå ber jeg egentlig om noe vanskelig - jeg ber dere om å rakke ned på eget kjøp, men håper på ihvertfall noen tanker, men såklart - "alt er egentlig bare helt fantastisk" er også et bra svar :)
- 2016 Hyundai Ioniq

...

Stort sett fornøyd, men som alle andre biler har den et par irritasjonsmomenter.. stort sett bagateller, egentlig.

- VESS som ikke kan deaktiveres fullstendig
- Ladeluke bak på siden
- Litt mørkt i interiøret
- Knapper som burde vært plassert litt annerledes
- Litt hardplast på dørsidene
- Stereo som ikke slår seg av når du skrur av bilen

coffeeh

VESS merket jeg på prøvekjøring - veldig fint å ha i Oslo sentrum, men bare plagsomt på bygda der jeg bor.. Ikke plagsomt nok til at jeg tror det blir et problem, men... Jaaa? Kaaanskje?

Mørkt interiør? Tenker du på farger? (i så fall - smaken er som baken, og jeg foretrekker egentlig mørke farger på bil-interiør :))

Må innrømme at det var et par knapper jeg gjerne skulle omplassert - men liker å tro det blir en vanesak?

Hardplast merket jeg og - men deg følte jeg var kun fordi jeg så etter det? Hvilken hardplast er merkbar til daglig?

Stereoen som til man forlater bilen liker jeg egentlig - skulle gjerne sett at det var standarden.

Men ladeporten på sia.. Den.. Merket jeg fort at kan bli en irritasjon - et det så ille som det virker? Eller er det eeegentlig ok?

Tusen takk for svar! :D
- 2016 Hyundai Ioniq

moby666

Mangel på å app
Litt lav takhøyde i baksetet - velg bort soltak
Ikke støtte for 3 fase ac lading 11 kw
Elektrisk bakluke
Mangler mulighet for større batteri

Dette er manglene på IONIQ etter min mening. For min del har andre elbiler mye lengre liste.

Crown

App er nok største mangelen, selv om savnet har blitt mye mindre enn jeg hadde trodd, fordi den blir så utrolig fort varm, og om sommeren gjør kjøling i setene at skinnet ikke er kokende heller.

Ble kanskje litt mer hjulstøy enn ønsket etter at jeg fikk på sommerhjulene, Michelin Energy-dekkene bråker litt. Høyden under taket i baksetet er nevnt, men ikke noe sak for min bruk og barn/unge bak. Det er egentlig ikke så mye hardplast, bare ser slik ut kanskje, men den er myk hvis man trykker på den. I forhold til Leaf og Soul f.eks er det ingenting.

Som du ser klarer jeg ikke å finne mer enn småting, som selvsagt kan bli store ting avhengig av behov; skal du kjøre rundt med et basketballag i baksetet sliter du selvsagt. Det meste av løsningene er svært gjennomtenkte og fungerer sømløst og praktisk.

Aller største problemet med bilen er vel ventetiden :-D


x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Krok

Bilen har for dårlig bakkeklaring for oss som ofte må legge oss ut over den hvite stripa når vi møter motgående trafikk.

larsif

Litt for mye veistøy som varierer med hvor mye asfalten er slitt.
Er det da bilen som er dårlig støydempet,eller asfalten som er dårlig?

Førersete,plass..får vont i høyre fot selv på kortere turer.
Aldri opplevd dette på tidligere biler.

Knapper på midtkonsollen.Burde vert plassert lenger frem.Det er det plass til.

Vindu/dør.For høyt og smalt til albuen.

Gulvteppe.Dårlig egnet kvalitet og farge i bil.

Dårlig fjernlys.

Bakkeklaring er litt lav for oss som kan få snø.

Uoversiktlig.

Litt for stiv fjæring.


Men til prisen,en god bil og vi er fornøyd.
Det er fruen som kjører den mest,hovedsakelig til arbeids kjøring,32 km daglig.Jeg kjører den på lengre turer,og rekkevidde/ladingen er ikke noe irritasjonsmoment,snarere ett pluss med en liten pause.
Dette er vår første batteri bil,og en ny (brukt) til meg er ønsket snarest.

Kårepåsporet

Som andre skriver, VESS er irriterende.
Mye støy fra Michelin sommerdekk. For mye.
Fordelen med bilen er lav luftmotstand og triller ekstremt lett, en konsekvens er at en må sette seg ned i bilen, ikke inn i bilen. Forstår godt avisbudet kjører Soul, for den er en drøm å hoppe inn-ut av.
Vær obs på 12 volts batteri, ikke hyggelig å bli stående med flatt startbatteri.
Ladekontakt feilplassert, som alle andre, med unntak av Soul og Leaf? Få den i fronten så rekker alle kabler.

ProsjektX

#8
Det mest irriterende er

  • Som påkekt over. Rotete førermiljø med knapper overalt, og spesielt de i midtkonsollen er fryktelig. Setevarme eller rattvarme, så må du kikke ned i midtkonsollen og ta blikket bort fra veien for å finne ut hva du skal trykke på. Ikke bra, burde vært i senter dashboard. Samme med ESP, burde ikke vært gjemt bort på venstre side, men rundt girvelger knapper for rask tilgang, når det trengs
  • Dårlig støtte for egne POI, ladestasjoner kommer til hele tiden så hjelper lite med utdaterte innebygde POI, men det er umulig å bruke egenimporterte POI da de ikke kan vises på kart, eller sorteres på avstand...

Ellers synes jeg ladeluke er der den bør være. Både i forhold til typisk plassering i garasjer, men ikke minst, en skal rygge på plass til parkering, ikke rygge ut når en reiser for best sikkerhet... Også ved hurtiglading, derfor er det idiotisk med ladeuttak i front som på andre biler. Det er for kjerringer... ;)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

tuono

14000 kilometer siden starten av november:
- Langlys for lysfølsomme.
- Mangel på elektrisk bakluke.
- Utvikling/design av håndtaket for bakluke overlatt til han med kviser, stemmeskifte og hyppige "dopauser" som hadde arbeidsuke. Er det første som fylles med snø på vinterføre.
- Irriterende riktig plassert ladeluke. For man rygger jo inn på parkeringsplasser! Det andre overlater vi til amatører, Soul/Leaf-eiere og amerikanere på kjøpesenter.

Kårepåsporet

Sitat fra: ProsjektX på mandag 08. mai 2017, klokken 14:17
Ellers synes jeg ladeluke er der den bør være. Både i forhold til typisk plassering i garasjer, men ikke minst, en skal rygge på plass til parkering, ikke rygge ut når en reiser for best sikkerhet... Også ved hurtiglading, derfor er det idiotisk med ladeuttak i front som på andre biler. Det er for kjerringer... ;)

Hurtiglader du ofte?

Tvilsomt, for hadde du gjort det, og parkert innenfor oppmerka felt foran ladestasjon så ville du oppdaget at i mange tilfeller blir kabel på hurtiglader for kort. Det er endatil de som har fått bot på ladeplass pga at de har stått utenfor oppmerka felt for at kabel skal rekke.

Det samme er når en skal parkere og lade på høyre side av gate med mode 3, da må en strekke kabel fra ladestolpe og rundt bil. Med ladeuttak i senter av bil er dette ikke problem.
Kunne gjerne vært bak også, men der er bilen full av møkk da all dritten virvles opp og fester seg på hekkken.

Nå tror jeg nok at de aller fleste klarer å rygge Ioniq på plass med ryggekamera. Du får det tydeligvis også til, og er stolt av det. ;)

johnsalf

Som andre har nevnt er et par knapper plassert på midten (i likhet med mange andre biler) hvor en må ta blikket bort fra veien for å se.
Litt lyd fra sommerdekkene - når en ikke har lyd fra motoren blir andre lyder mer hørbare.
Dette er småpirk på en bil vi er kjempefornøyd med på alle måter.

larsif

Hadde en lengre tur til Porsgrunn i går,52 mil.
Har hatt ca. 15 biler,hvorav den eldste var en Opel Record 1964 mod.
Ioniq er desidert den elendigste av alle bilene jeg har sittet i.
Er nærmest invalid i rygg og bein etter den turen.
En så bra bil med så dårlig komfor
Til og med verre enn Mitsubishi L300,som så langt har vært den dårligste.
En så bra bil med så dårlig komfort må kalles en katastrofe i 2017.

niram

Eventuelt så er det deg det er noe "feil" med.

Jeg sitter vanvittig godt i min med mine 187cm. Ingen problemer overhodet. Ja det er ikke Volvo kvalitet på setene, men like fullt veldig komfortabel.

Dnn .

Jeg syns ioniq er veldig god å sitte i, men jeg har møtt samme problemstilling som deg i leaf. Jeg klarer ikke sitte godt i den. Alle har forskjellig kropp dessverre

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA