Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man splitte en fasene til en eksisterende trefase-lader på flere ladere?

Startet av zbk, onsdag 03. mai 2017, klokken 07:51

« forrige - neste »

zbk

Jeg har i dag en 11kW-løsning til min Zoe, med en PodPoint i garasjen og jordfeilbryter type B i sikringsskapet.

Nå venter jeg på ny Ampera-E og kommer kanskje til å velge å sitte igjen med to elbiler.

I så fall, er det mulig/lovlig å splitte den eksistere kabelen på to (eller tre) ladere?

Hvordan vil evt. Zoe (og andre biler med trefaselading) reagere om man fjerner strømmen på bare den ene fasen og sitter igjen med to? Vil de bare lade videre med 2/3 av farten, bare benytte en fase eller rett og slett nekte å lade?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Homecast

Fra en elektriker sitt synspunkt er du i en gråsone her siden kravet er dedikert kurs med egen jordfeilbryter til hver lader (ser bort ifra lastdeling osv nå), nå vil det jo ikke bli overbelastning siden du henter ut en fase, og overbelastning i N leder er heller ikke et tema.

Alternativt er jo 2 x 1 fase lading dersom 1 x 2 fase og 1 x 1 fase ikke fungerer da.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Ville ikke forsøkt å levere 2 faser til Zoe. Da er det bedre å levere kun 1 fase.

En av de andre fasne kan du koble til en ny ladestasjon for lading av Ampera.

Med det sagt, ville jeg heller koblet Ampera sin ladestasjon før transformatoren. Der har du sikkert 32A og kan dermed lade Ampera enda raskere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Jeg har ikke transformator og lurte mest på om det ville bli mye billigere å unngå 25m kabelstrekk mot å redusere ladinga på hver til 16A enfase (evt to faser til en, som jeg nevnte). Det burde være uproblematisk å sette opp en egen enfase 32A til ny lader om jeg ønsker det. Har 3x63A inn i skapet og den ene fasen er bare i bruk på snekkerverkstedet og i garasjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA